آفتاب

دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی: رهبران جنگ در لیبی را محاکمه می‌کنیم

دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی: رهبران جنگ در لیبی را محاکمه می‌کنیم

دادستان کل سابق دیوان کیفری بین‌المللی با بیان اینکه فرصت طلایی مقابل لیبی برای پایان دادن به بحران وجود دارد، گفت: تندروها و شبه‌نظامیان در لیبی نباید طرفی در مذاکرات صلح این کشور باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوئیس مورینو اوکامپو، دادستان کل سابق دیوان کیفری بین‌المللی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: من در اکتبر 2011 به لیبی سفر کردم و معتقدم اوضاع کنونی با اوضاع در آن زمان بسیار متفاوت است. در حال حاضر فرصتی طلایی به لیبی داده شده تا به جهان ثابت کند که اعراب چگونه می‌توانند اختلافات میان خود را حل کنند. ما با رهبران قبایل لیبی دیدارهایی داریم تا بتوانیم راه را برای حل درگیری‌های کنونی هموار کنیم.

دادستان کل سابق دیوان کیفری با بیان اینکه نباید مذاکره‌ای با تندروها صورت بگیرد، گفت: ما اطلاعات و اسنادی را درخصوص جنایات سران درگیر در طرابلس جمع کرده و این سران را به صورت قانونی محاکمه خواهیم کرد.

وی افزود: ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا ارتباط میان خانواده‌ها را در لیبی افزایش دهیم و از این مساله برای حل درگیری‌ها استفاده کنیم. ما زمانی به فکر این مساله افتادیم که دیدیم مادری در تظاهرات بالتیمور به صورت فرزندش سیلی زد تا وی را از تظاهرات بیرون بکشد به نظر ما 500 مادر از این قبیل می‌توانند فرزندان شبه‌نظامی خود را از درگیری‌ها بیرون بکشند.

اوکامپو در خصوص تلاش برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی برای برگزاری نشست میان رهبران شبه‌نظامیان مسلح در این کشور گفت: برناردینو از طرف سازمان ملل مسوولیتی را برعهده گرفته است. ما دیدگاه وی را تایید می‌کنیم اما هرگز با تروریست‌های القاعده و داعش که مرتکب جنایت‌های غیربشری می‌شوند، دیدار نمی‌کنیم.

وی گفت: اگر به تروریست‌ها و جنایتکاران فرصتی داده شود تا به جایگاه و پستی در دولت برسند اوضاع وخیم‌تر خواهد شد و معتقدم که نشست‌های قاهره در خصوص لیبی نتایج خوبی خواهد داشت و به کسانی که برای تحقق منافع لیبی تلاش می‌کنند این احساس را خواهد داد که می‌توانند اوضاع را تغییر دهند. ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا از رهبران قبایل لیبی و برخی اعضای پارلمان حمایت به عمل آوریم. در این صورت می‌توانیم از نیروی رهبران شبه‌نظامیان بکاهیم.

اوکامپو در خصوص اینکه آیا برنارد لیوی، ادیب فرانسوی را که در کشاندن ناتو و فرانسه به جنگ لیبی نقش داشته، احضار می‌کند یا خیر گفت: من قدرت قضایی ندارم تا وی را احضار کنم. لیوی تنها کسی نبود که خواهان حضور نیروهای ناتو روی خاک لیبی شد بلکه تمامی لیبیایی‌ها در سال 2011 خواهان کمک ناتو شده بودند.

وی گفت: من در حال حاضر با قبایل و مردم لیبی کار می‌کنم. من می‌دانم مسئولیتی دشوار است و من به دنبال راه حلی هستم که تلخی کمتری داشته باشد.

انتهای پیام

کد N812772

وبگردی