آفتاب
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی:

توجه به مهدویت از اساسی‌ترین وظایف حوزه است

توجه به مهدویت از اساسی‌ترین وظایف حوزه است

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی گفت: حوزه موجب بالندگی و هم‌آوردی شیعه در برابر سایر مذاهب اسلامی و نحله‌های علمی و حتی سایر ادیان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی در نشست «مهدویت، آسیب‌ها و امیدها» با موضوع آینده‌پژوهی جریانات انحرافی و وظایف حوزه‌های علمیه که در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: برای انجام کارهای بزرگ در عرصه مهدویت، لازم است تعاملات علمی و پژوهشی میان مراکز همسو در عرصه مهدویت تقویت شود تا توانایی‌های علمی و انسانی در این مسیر تقویت شود.

وی حوزه را مظهر رشد و بالندگی هویت شیعه معرفی و عنوان کرد: حوزه موجب بالندگی و هم آوردی شیعه در برابر سایر مذاهب اسلامی و نحله‌های علمی و حتی سایر ادیان است و باید بدانیم؛ شیعه بدون حوزه به سمت نابودی و سقوط حرکت خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی به تبیین نمونه‌هایی از شیعیان که به دلیل دوری از مراکز حوزه گرفتار انحراف شدند، پرداخت و گفت: تاریخ نشان داده که مجامعی از شیعیان که ارتباطشان با حوزه و علما قطع شده است، به انحراف رفته‌اند. ما باید بدانیم که تمام هویت ما حوزه و ارتباط با علماست.

وی توجه به مهدویت را از اساسی‌ترین وظایف حوزه برشمرد و گفت: هرآنچه مربوط به ساحت مقدس حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه و حتی در عرصه عدالت و ظلم ستیزی است، جزو مهدویت است و حوزه باید با توانایی کامل در این عرصه حضور داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه‌نیوز، ربانی به وجود انحرافاتی در عرصه مهدویت اشاره کرد و گفت: متأسفانه هر از چند گاهی در گوشه و کنار مشاهده می‌شود افرادی با ادعای مهدویت، انحرافاتی را در اعتقادات و باورهای مردم در این عرصه به وجود می‌آورند.

وی آینده‌پژوهی در این عرصه را ضروری دانست و تصریح کرد: فعالیت‌های علمی و پژوهشی، به ویژه آینده پژوهی در مقابله با خسارت‌هایی که با رشد فرقه‌های انحرافی در عرصه مهدویت وارد می‌شود، نقش اساسی دارد.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی در ادامه به تبیین موضوعات و پرسش‌هایی برای کارهای علمی و پژوهشی و آینده‌پژوهی پرداخت و گفت: پژوهشگران باید در کارهای علمی خود به این پرسش که چه خلأهایی در حوزه خاستگاه بروز چنین انحرافاتی است و مدعیان مهدویت در مسیر تبلیغ و ترویج باورهای انحرافی از چه ابزاری استفاده می‌کنند تا در ساحت‌های مختلف مهدویت نفوذ یابند، پاسخ دهند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی عوامل اصلی طمع منحرفان برای جذب و انتخاب گروه‌های مخاطب و این که چرا برخی از منابع خوبی که در عرصه مهدویت داریم، در برابر نسیم‌هایی که از این انحرافات و جریان‌ها می‌وزد، شکننده است؟ از دیگر مباحثی است که حوزه و پژوهشگران حوزوی باید در این عرصه ورود یابند.

ربانی در پایان تصریح کرد: حوزه در عرصه مهدویت، منابع ارزشمند و تجربیات کهنی دارد؛ از این رو لازم است طرحی روشن و آینده نگرانه در عرصه مهدویت ارائه کند.

انتهای پیام

کد N812605

وبگردی