آفتاب
تحولات یمن؛

حضور خلبانان خارجی درتجاوز عربستان علیه یمن/ ۱۳حمله هوایی به صعده

حضور خلبانان خارجی درتجاوز عربستان علیه یمن/ ۱۳حمله هوایی به صعده

حضور خلبانان خارجی در جنگ عربستان علیه یمن، ادعای سعودی ها در موردحمله موشكی أنصارالله به جنوب عربستان، ۱۳ حمله هوایی به صعده از مهمترین تحولات امروز یمن بودند.

چهارشنبه ۲/۱۶

۸:۵۳   ۱۳ حمله هوایی به صعده/ شهادت یک شهروند در حجه

جنگنده های عربستان سعودی شب گذشته مناطق مسکونی در استان صعده را ۱۳ بار بمباران کردند.

در یکی از این حملات یک پمپ بنزین هدف قرار گرفت. عربستان سعودی طی روزهای اخیر حمله هوایی به منازل مسکونی را افزایش داده اند.

خبر دیگر اینکه یک شهروند یمنی در حمله توپخانه ای عربستان سعودی به منطقه «وادی بن عبدالله» در «حرض» به شهادت رسید. منطقه حرض در استان حجه در غرب یمن واقع است.

۵:۲۹ حضور خلبانان خارجی در جنگ عربستان علیه یمن

روزنامه «المنار» فلسطین با انتشار گزارشي فاش کرد که دستگاه اطلاعاتی عربستان از کشورهای عربی و پاکستان درخواست خلبان جنگنده کرده و این کشورها در پاسخ به این درخواست ۴۷ خلبان را به عربستان ارسال کرده اند.

بر این اساس پاکستان ۶ خلبان جنگنده به ریاض اعزام کرده است. دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده و غرب نيز در این جنگ کمک های فراوانی به عربستان داده اند. از سوی دیگر با هماهنگی آمریکا تعدادی جنگنده پیشرفته به عربستان ارسال شده است، جنگنده هایی که هدف اصلی حملات آنها بیمارستان ها، مدارس و اماکن عمومی به حساب می آید.

المنار همچنين فاش کرد که رژیم صهیونیستی اخیرا تعداد انبوهی موشک، سلاح و جنگنده های نظامی در اختیار آل سعود قرار داده و اتاق فکری در وزارت دفاع عربستان با همکاری آمریکا و کشورهای عربی ایجاد شده است.

گفتنی است مقاومت مردم یمن، بی نتیجه بودن حملات هوایی در ایجاد تغییر واقعی در عرصه میدانی و به موازات آن، گسترش بحران انسانی در این کشور، عربستان را دچار وضعیتی پیچیده کرده است.

۲:۲۳ ادعای سعودی ها در موردحمله موشكی أنصارالله به جنوب عربستان

شبكه «الأخباريه» متعلق به رژیم عربستان سعودي با انتشار تصاويري از يك مدرسه و بیمارستانی تخريب شده در شهر «نجران» در جنوب عربستان،‌ مدعي شد كه نيروهاي أنصارالله به جنوب اين كشور حمله موشكي و خمپاره اي كرده اند.

اين شبكه تلویزیونی همچنين مدعي شد كه اين حمله عصر روز سه شنبه رخ داده و أنصارالله در حمله خود به «نجران» از موشک هاي كاتيوشا استفاده كرده است. طبق این گزارش بر اثر اين حمله، مدارس شهر «نجران» تا اطلاع ثانوي تعطيل شده است.

در همين حال سرهنگ «احمد عسيري» سخنگوي ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان عليه يمن هم طي اظهاراتي با تکرار ادعاي شبكه الأخباريه گفت: بعد از حمله موشكي و خمپاره اي حوثي ها به «نجران»، بالگردهاي آپاچي ارتش عربستان فورا پاسخ آنها را داده و تعدادي از پايگاه هاي حوثي ها را مورد هدف قرار دادند.

به نظر مي رسد رسانه های سعودي با انتشار چنين اخباري در حال تحريک افكار عمومي و آماده سازي زمينه براي گسترده تر كردن حملات به يمن از جمله ورود زميني به اين كشور هستند. انتشار چنين اخباري در راستای این ادعا که عربستان برای پاسخ دادن به حملات موشكي و خمپاره اي أنصارالله (به شیوه رژیم صهیونیستی) حمله را گسترده تر كرده و زميني وارد يمن شده است، ارزیابی می شود.

سه شنبه ۲/۱۵

۲۱:۰۰ بمباران دو استان «عدن» و «لحج» یمن توسط جنگنده‌های سعودی

مناطق مختلف دو استان «لحج» و «عدن» برای چندمین بار طی روزهای اخیر هدف حملات هوایی جنگنده های سعودی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، جنگنده های سعودی طی چهار نوبت مناطقی در استان لحج را هدف قرار داده و فرودگاه بین المللی استان عدن را نیز بمباران کردند.

رسانه های یمنی اعلام کرده اند که این حملات در پاسخ به حملات خمپاره ای به مرزهای عربستان سعودی و فرار ده ها نفر از این مناطق انجام شده است.

گفتنی است، «احمد العسیر» فرمانده عملیات «طوفان کوبنده» علیه یمن در سخنانی اعلام کرده بود که ائتلاف سعودی به حملات خمپاره ای از یمن به مرزهای عربستان پاسخ خواهد داد.

۱۶:۲۱ شلیک بیش از ۸۰ موشک به پایگاه آل‌سعود در مرزهای یمن

پایگاه نظامی «عین الحاره» عربستان سعودی واقع در مرزهای مشترک با یمن، لحظاتی پیش هدف بیش از ۸۰ موشک قرار گرفت.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش رسانه های یمنی قبایل «بکیل المیر» همچنان بر چندین پایگاه نظامی آل سعود در مرزهای یمن تسلط دارند. این پایگاه ها چندی پیش تحت کنترل قبایل یمنی درآمده بود.

در همین حال، جنگنده های آل سعود همچنان به حملات هوایی خود به غیرنظامیان و زیرساخت های یمن ادامه می دهند.

۱۵:۵۲ عضو ارشد انصارالله یمن:لحظه تاریخی «سیلی محکم» به صورت آل‌سعود نزدیک است

«صالح الصماد» رئیس شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن با تأکید بر اینکه رژیم آل سعود نتیجه اقدامات وحشیانه و جنایتکارانه خود علیه ملت بی دفاع یمن را خواهد دید، تصریح کرد: هنگامی که آمریکایی ها دیدند که جایگاه آنها در یمن تضعیف شده است، آل سعود را در گرداب جنگ علیه یمن گرفتار کردند.

وی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا سعی کرد تا با وادار نمودن آل سعود به اتخاذ اقدام نظامی علیه یمن، جایگاه القاعده و داعش در این کشور را تقویت تا بتواند همچنان به فعالیت های خود در یمن ادامه دهد.

این عضو ارشد انصارالله افزود: سعودی ها گمان می کنند که یمن یکی از ایالت های عربستان محسوب می شود. آمریکا و صهیونیست ها حامیان اصلی آل سعود هستند.

۱۵:۵۰ هلاکت ۱۲ نظامی سعودی در حمله قبایل یمنی به مرزهای عربستان

قبایل یمنی طی عملیاتی به داخل مرزهای عربستان سعودی نفوذ کردند. این عملیات از محورهای جازان و نجران صورت گرفت.

بر اساس اعلام منابع آگاه در جریان این عملیات، ۱۲ نظامی سعودی به هلاکت رسیده و چندین نظامی دیگر نیز فرار را بر قرار ترجیح دادند.

قبایل یمنی کنترل ۴ پایگاه نظامی عربستان سعودی را به دست گرفتند و گفته می شود در این عملیات شماری از نظامیان سعودی به اسارت گرفته شده اند.

همچنین مقادیری سلاح و تجهیزات نظامی به تصرف قبایل یمنی درآمد. پایگاه های «الحلقه» و «التبه» در نجران و پایگاه های نزدیک به منطقه جازان از جمله نقاطی هستند که قبایل یمنی کنترل آنها را به دست گرفته اند.

۱۰:۲۰ نفوذ قبایل یمنی به مرزهای عربستان/ کنترل ۴ پایگاه سعودی

قبایل یمنی طی عملیاتی به داخل مرزهای عربستان سعودی نفوذ کردند. این عملیات از محورهای جازان و نجران صورت گرفت.

قبایل یمنی کنترل ۴ پایگاه نظامی عربستان سعودی را به دست گرفتند و گفته می شود در این عملیات شماری از نظامیان سعودی به اسارت گرفته شده اند.

همچنین مقادیری سلاح و تجهیزات نظامی به تصرف قبایل یمنی درآمد. پایگاه های «الحلقه» و «التبه» در نجران و پایگاه های نزدیک به منطقه جازان از جمله نقاطی هستند که قبایل یمنی کنترل آنها را به دست گرفته اند.

۸:۱۴ منصور هادی اعلام کرد:۲۷ اردیبهشت زمان برگزاری گفتگوهای یمنی در ریاض

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) را زمان برگزاری گفتگوهای یمنی در ریاض اعلام کرد.

جنبش انصار الله یمن پیش از این از عدم شرکت خود در گفتگوهای ریاض خبر داده بود و خواستار برگزاری این گفتگوها در مکان دیگری شده بود.

درخواست برگزاری گفتگوها از سوی منصور هادی در ریاض در حالی است که عربستان سعودی از ششم فروردین تاکنون تجاوز گسترده ای را به یمن آغاز کرده است و به کشتار زنان و کودکان بیگناه این کشور می پردازد.

۷:۵۸ توقف فعالیت برخی بیمارستان‌ها در شهرهای صنعاء، تعز و عدن

منابع یمنی اعلام کردند که برخی بیمارستان ها در شهرهای صنعاء، عدن و تعز به دلیل اتمام سوخت دیگر قادر به فعالیت نیستند.

این امر نگرانی های بسیاری را در یمن ایجاد کرده است. همچنین گفته می شود هر روز بسیاری از بیماران و مجروحان به خاطر نبود دارو و مواد غذایی جان خود را از دست می دهند.

در همین راستا «ماری کلیر» سخنگوی صلیب سرخ شب گذشته با صدور بیانیه ای نسبت به وقوع فاجعه انسانی در یمن هشدار داد.

۰۰:۴۲ ارتش آل سعود برای دسترسی به یمن تونل حفر می کند

پایگاه مصری نیل نت آنلاین با انتشار گزارشي نوشت: یگان مهندسی ارتش عربستان، با همکاری برخی نیروهای فلسطینی اقدام به حفر تونل در مرزهای این کشور جهت نقل سلاح و مهمات سنگین به یمن و رساندن آنها به دست تروریست های القاعده کرده است.

بر پایه این گزارش، این اقدام به خاطر نگرانی آل سعود از پاسخ جنبش انصارالله و با هدف به راه انداختن جنگ داخلی و تجزیه یمن از طریق ایجاد تنش در مرزهای این کشور با عربستان انجام می گیرد.

از سویی دیگر، منابع خبری خبر دادند که دولت سنگال برای کمک به سعودی‌ها در جنگ علیه یمن ۲۱۰۰ نظامی به عربستان اعزام می ‌کند. این نظامیان احتمالاً برای مشارکت در نبرد علیه ارتش و نیروهای مردمی به کار گرفته خواهند شد.

پیش از این عربستان تلاش کرده بود در جنگ با یمن از نیروهای پاکستانی و مصری در نبرد زمینی استفاده کرده و سعودی‌ها نیز با جنگنده‌های خود از آنها در نبرد با یمنی‌ها پشتیبانی کنند.

گفتنی است سنگال یکی از کشورهایی است که سالانه مبالغ زیادی از دولت عربستان به عنوان وام و کمک دریافت می‌ کند.

تحولات روزهای گذشته یمن از اینجا قابل بازیابی است.

کد N812602

وبگردی