آفتاب

چرایی هشدار قرآن به کم‌فروشان

چرایی هشدار قرآن به کم‌فروشان

یک استاد دانشگاه گفت: اخلاق همانند سایر علوم در علم اقتصاد نیز تأثیرگذار است و رعایت فضایل اخلاقی در اقتصاد مشروعیت این علم را تضمین می‌کند.

مهدی اکبرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ ایلام، اظهار کرد: از مواردی که ظلم و تعدی به حقوق دیگران محسوب می‌شود کم‌فروشی و تدلیس در معامله است به این معنی که هنگامی‌که جنسی بر روی ترازو گذاشته می‌شود مقداری از وزنه را برداشته و کمتر از مقدار معین به خریدار تحویل می‌شود.

وی با بیان این‌که «سوره مطففین در مورد این موضوع است» ادامه داد: در آیات اول سوره مطففین به‌شدت این عمل(کم فروشی) مورد نکوهش قرار گرفته است و کم‌فروشان به بدترین و شدیدترین حالت مورد خطاب قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: قحطی و کمبود امکانات در دنیا از عوارض زودرس و دنیوی کم‌فروشی هستند.

دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام ادامه داد: تدلیس عبارت است از پوشاندن عیبی در مال یا نمایاندن یک صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی در مال. یکی از رذایل اخلاقی که در معامله وجود دارد تدلیس است، فروشنده برای اینکه کالای خود را بفروشد مشخصات کامل کالا را به خریدار ارائه نمی‌کند و اگر عیبی دارد سعی می‌کند آن را از خریدار پنهان دارد تا جنس به فروش برود.

اکبرنژاد تاکید کرد: درمان اخلاقی تدلیس، فضیلت اخلاقی راستگویی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است برای راستگویی خداوند پاداش در نظر گرفته است. و جزای راستگویی در سوره مائده آیه 119 آین گونه آمده است: «قَالَ اللّهُ هَذَا یَوْمُ یَنفَعُ الصَّادِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» خدا فرمود این روزی است که راستگویان را راستی‏‌شان سود بخشد برای آنان باغ‌هایی است که از زیر درختان آن نهرها روان است همیشه در آن جاودانند خدا از آنان خشنود است و آنان نیز از او خشنودند این است رستگاری بزرگ و از مؤمنان خواسته شده است که با راستگویان باشند.

دانشیار دانشگاه ایلام ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرماید:« اَلْمُسْلِمُ اَخُوالْمُسْلِمِ وَلایَحِلُّ لِمُسْلِمٍ باعَ مِنْ اَخِیهِ بَیْعا فِیهِ عَیْبٌ اِلاّبَیَّنَهُ. مسلمان با مسلمان برادر است و جایز نیست به برادرش چیز معیوبی را بفروشد مگر آنکه به او اعلام نماید. (کنز العمال جلد 4/59).

انتهای پیام

کد N812555

وبگردی