آفتاب

تلاش اخوان المسلمين برای تحت پیگرد قرار دادن السیسی

تلاش اخوان المسلمين برای تحت پیگرد قرار دادن السیسی

یک هیئت حقوقی در حال رایزنی و ارتباط گرفتن با محاکم و سازمان های بین المللی برای شکایت علیه سران حكومت فعلی مصر است.

به گزارش خبرگزاري مهر، جنبش اخوان المسلمین تحرکات بین المللی را برای محاکمه سران حكومت فعلی مصر و در راس آنها «عبدالفتاح سیسی» آغاز کرده است. این اقدام به دنبال صدور حکم اعدام و حبس ابد براي تعدادي از سران جنبش اخوان المسلمين، انجام می گیرد. از جمله حكم هاي صادر شده، حکم حبس 20 ساله «محمد مرسی» در حوادث «کاخ الاتحادیه» بوده است.
در جریان اعتراضات و تحرکات ارتش عليه دولت مرسي، تعدادی از شهروندان مصري کشته شدند. حقوقدانان تلاش مي كنند با این اتهام عليه حكومت اقدام قضايي كنند زيرا آنها براي متفرق کردن تظاهرات میدان «رابعة العدویة» و «النهضة»، از سلاح گرم هم استفاده كردند كه موجب به قتل رسيدن تعدادي از تظاهرات كنندگان شد.
بر این اساس جنبش اخوان المسلمين از سه طریق تلاش مي كند حكومت فعلي را مورد پیگرد قانونی قرار دهد: بین المللی کردن مسأله، جمع آوري اسناد حقوقی و تحرک به سوی کشورهای جنوب شرق آسیا. در همين حال «محمد سودان» دبیر کمیته روابط خارجی حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان، گفت: آغاز این اقدامات با بین المللی کردن قضیه دکتر محمد مرسی و اعتراض به حکم صادره علیه وی در قضیه کاخ الاتحادیه است.
وی در ادامه افزود: دیگر قضایای مربوط به رهبران و اعضای اخوان به همین ترتیب پی گیری می شود تا همه اخوانی های در بند زندان، آزاد شوند و یک هیئت حقوقی بین المللی به دادگاه های بین المللی در گامبیا، هولند، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، کانادا و جنوب آفریقا و همچنین به شورای حقوق بشر سازمان ملل، برای پی گیری این قضایا مراجعه خواهند کرد تا به افشای روش های غیر عادلانه دادگاه مصر و عدول آن از معیارهای بین المللی بپردازند و اینکه قانون متعارف بین المللی در مصر به شکل درست به اجرا درآید.
از جمله قضاتی که مورد تاکید هیئت حقوقی است «محمد ناجی شحاته» معروف به قاضی اعدام و «یاسر یاسین» و «عبدالرحمن صفوت الحسنی» هستند. اعضای این هیئت که علیه سیسی و سران فعلی نظام مصر به پا خواستند عبارتند از: «جان دوگارد» قاضی بین المللی جنوب آفریقا و دادستان سابق، «لورد مکین ماکدونالد»، «مایکل مانسفیلد» مشاور سابق ملکه انگلیس و دفتر «بیکر آند ماکینزی» که وکلای مشهور و مشاوران حقوقی برجسته ای در آن فعالیت دارند.

کد N812463

وبگردی