آفتاب

مشاور اشرف غنی: داعش خطری علیه امنیت ملی افغانستان است

مشاور اشرف غنی: داعش خطری علیه امنیت ملی افغانستان است

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان گروه تروریستی داعش را خطری جدی برای منافع امنیت ملی افغانستان خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیش از این سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان حضور گروه تروریستی داعش را در این کشور تایید کرده بود. اخیرا اشرف غنی گفت که این گروه مسئولیت حمله انتحاری در جلال‌آباد را به عهده گرفته است.

امروز( سه‌شنبه) مجلس سنای افغانستان، حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان را برای توضیح در مورد افزایش ناامنی‌ها در برخی از مناطق این کشور فرا خواند.

اتمر به نمایندگان سنای افغانستان گفت که داعش را حائز یک خطر جدی و حیاتی برای منافع امنیت ملی افغانستان می‌بیند. وی تاکید کرد: درست همان‌طور که القاعده، لشکر طیبه و دیگر گروه‌های تروریستی داخلی خطر هستند، این(داعش) هم یک خطر است.

مشاور امنیت ملی اشرف غنی گفت که دولت افغانستان دو ماه پیش استراتژی مبارزه با گروه تروریستی داعش را به اجرا در آورد و بر اساس آن نخستین عملیات علیه این گروه در ولایت جنوبی هلمند اجرا شد که در اثر آن رهبر محلی این گروه در آن ولایت کشته شد.

به گزارش بی.بی.سی، حنیف اتمر گفت که داعش به حاکمیت ملی افغانستان و کشورهای منطقه پایبندی ندارد و این کشورها را در نقشه خلافت خود به عنوان "ولایت خراسان" می‌شناسد که یک شورشی پاکستانی در راس تشکیلات آن قرار دارد.

وی همچنان که گروه داعش را دشمنی خواند که باید با تمام قوا در برابرش ایستاد، افزود: داعش سازمان تروریستی منطقه‌ای و جهانی شده و به افغانستان علاقه‌مندی خاص دارد. نیتش تنها در مورد افغانستان نیست، بلکه در مورد تمام منطقه است.

او در مورد تمرکز داعش بر افغانستان گفت: یکی از دلایل آن این است که از افغانستان بتواند کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورهای همسایه افغانستان را با تهدید مستقیم رو به رو بسازد. داعش به این سبب به افغانستان علاقمند است که آرزو دارد دسترسی به مواد مخدر پیدا کند و از آن منابع برای گسترش فعالیت‌های تروریستی خود استفاده کند.

اخیرا انتقادهای زیادی در مورد افزایش ناامنی در افغانستان به‌ویژه در مناطق شمالی این کشور مطرح شده است. شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان هم از این مساله انتقاد کرده‌اند و امروز اعضای مجلس سنا سوال‌هایی را در این مورد از مشاور امنیت ملی افغانستان پرسیدند.

اتمر در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: اینها به این دلیل به شمال کشور علاقه‌مند هستند که جنبش به اصطلاح اسلامی ترکستان شرقی، از آنجا می‌خواهد به چین داخل شود. انصارالله تاجیکستان از آنجا می‌خواهد به تاجیکستان داخل شود. جنبش به اصطلاح اسلامی ازبکستان علاقه‌مند است که از آنجا در داخل کشورهای آسیای میانه تا روسیه خود را برساند.

وی با یادآوری این موضوع که تروریست‌های داعش و این گروه‌ها می‌خواهند جای پایی در افغانستان برای خود پیدا کنند، گفت: دشمن افغانستان که در گذشته پناهگاه‌های خود را در خارج از مرزهای افغانستان نگه می‌داشت، امروز در تلاش است که این پناهگاه‌ها را به داخل افغانستان بیاورد.

اخیرا در ولایت‌های قندوز، بدخشان، فاریاب و برخی دیگر از مناطق شمالی افغانستان حملات گروه‌های شورشی شدت یافته است.

انتهای پیام

کد N812316

وبگردی