آفتاب

افزایش نیاز به ماما با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور

افزایش نیاز به ماما با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت نیاز به ماما را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌ی همدان، دکتر «فرهاد فراهانی» امروز(سه‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در طرح تحول نظام سلامت ترویج زایمان طبیعی در دستور کار قرار گرفته و این موضوع نیاز ما را به جامعه ماما افزایش می‌دهد و باید ماماها بعد از تحصیل توانمندی‌های خود را نشان دهند تا از ظرفیت و استعداد آنها استفاده شود.

وی افزود: در برهه‌ی خاصی از زمان شمار دانشجویان رشته مامایی اشباع شد اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت نیاز ما به فارغ‌التحصیلان رشته مامایی رو به افزایش است به طوری‌که هیچ گاه در رشته‌های پزشکی به سطح اشباع شدن رشته خاصی بر نخواهیم خورد.

فراهانی خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی با بیمارستان تأمین اجتماعی همدان انجام شده تا دانشجویان رشته‌ی مامایی بتوانند از بخش زایمان این بیمارستان استفاده و آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وی با بیان این‌که با اجرای طرح تحول نظام سلامت عصر جدید در حوزه‌ی آموزش آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در استان همدان هفت دانشکده، سه دانشکده اقماری و یک دانشکده پردیس بین‌المللی خودگردان داریم هم‌چنین 30 دانشیار، 230 استادیار، 80 مربی و 33 استاد تمام در دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در حال فعالیت هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: سه دانشکده‌ی اقمار در نهاوند، ملایر و اسدآباد قرار دارد و چارت سازمان به دانشکده اقمار اسدآباد و نهاوند ارسال شده و مطابق با بخشنامه موجود عمل می‌کنند.

وی گفت: در حوزه‌ی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان از دانشگاه‌های کردستان، ایلام و لرستان سبقت گرفته و بر اساس رتبه‌بندی‌های سال‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی همدان جزو دانشگاه‌های تیپ یک کشور محسوب می‌شود و هم‌اکنون رتبه‌بندی جدید نشده است.

فراهانی تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی همدان 417 عضو هیئت علمی داریم که از این تعداد، 160 نفر زن و 257 نفر مرد هستند.

وی یادآور شد: هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در وضعیت مناسبی قرار دارد به‌گونه‌ای که 23 درصد آنها در مرتبه‌ی دانشگاهی و استادی هستند که این رقم برای استان همدان مطلوب است.

فراهانی خاطرنشان کرد: در دانشکده‌ی پزشکی 209 اعضای هیئت علمی وجود دارد و این دانشکده سه و نیم برابر حداقل‌های سایر دانشگاه‌های استان‌های همسایه امکانات دارد اما هر چه میزان تجهیزات را افزایش دهیم سطحی بالاتر نیز برای ارتقاء وجود دارد.

5278 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی تحصیل می‌کنند

وی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی همدان در کل کشور به جمع دانشگاه‌های بزرگ پیوسته است، گفت: در رده‌های مختلف از کارشناسی تا فوق‌تخصصی 5278 دانشجو داریم و شمار دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در مقایسه با تعداد اساتید و اعضای هیئت علمی کم است که باید برای ایجاد این تعادل میزان پذیرش دانشجو را افزایش دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: پارسال 4700 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی داشتیم اما امسال 5278 دانشجو داریم.

وی ادامه داد: در طرح آمایش سرزمین برنامه‌ریزی‌های کشوری انجام شده که تعداد دانشکده‌ها مطابق با نیاز هر استان افزایش یابد و محدودیت‌هایی برای افزایش دانشکده‌ها در همه‌ی استان‌ها ایجاد شده اما خوشبختانه استان همدان از بسیاری استان‌های دیگر فاصله و سبقت گرفته است.

فراهانی تصریح کرد: در هفته‌ی گرامی‌داشت مقام استاد برنامه‌های مختلفی داریم و مانند سنوات گذشته از اساتید تقدیر بعمل خواهیم آورد هم‌چنین از دانشجویان برتر رشته‌های مختلف تجلیل می‌کنیم.

وی گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت طرحی فراگیر در حوزه‌ی سلامت آغاز شد و تغییر اساسی در این حوزه ایجاد شده است و مجموعه دولت تدبیر و امید این طرح تحول را با جدیت آغاز کرده و تا پایان و تکمیل این طرح برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای جزئیات طرح انجام می‌دهد.

فراهانی خاطرنشان کرد: بخش معاونت آموزشی با بخش درمان و بهداشت هیچ فاصله‌ای نداشته و در بطن بیماران حضور دارد و به ارائه‌ی خدمات مشغول است بنابراین هدف اصلی معاونت آموزشی ارتقاء سطح سلامت جامعه و تسریع درمان بیماران است.

وی ادامه داد: در سال 92 نیز تصمیم‌هایی اخذ شد و نخستین بسته‌ی طرح تحول نظام سلامت اجرایی شده است و هم‌اکنون به نقطه‌ی قابل قبولی در این حوزه دست یافته‌ایم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: در گذشته یکی از مشکلات حوزه‌ی آموزشی توسعه تسهیلات تکمیلی بود که خوشبختانه این مشکل برطرف شد و هیچ رشته‌ای را بدون تسهیلات تکمیلی نمی‌توان قبول کرد به این ترتیب رشته‌های مورد نیاز به تسهیلات تکمیلی مجهز شدند و این موضوع نشان‌دهنده‌ی پیشرفت بخش آموزش دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با بیان این‌که برای دریافت مجوز یک رشته از وزارت بهداشت باید پروسه‌ی طولانی طی شود و کارشناسان باید از دانشگاه بازدید کنند، گفت: ما موفق شدیم دو رشته‌ی فوق تخصصی آی.سی.یو و نوزادان را به همدان بیاوریم هم‌چنین سه رشته‌ی ارتوپدی، رزیدنتی ارتوپدی و رزیدنتی اورژانسی را برای دانشگاه علوم پزشکی همدان گرفتیم.

دانشکده‌ی پرستاری همدان جزو هشت دانشکده برتر کشور محسوب می‌شود

فراهانی یادآور شد: در بخش دانشکده‌ی پرستاری، استان همدان جزو هشت دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود و مجوز PhD پرستاری ویژه دانشجویان رشته پرستاری را از تهران دریافت کردیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون دانشکده‌ی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی 182 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و 21 دانشجو ارشد پرستار در همدان در حال تحصیل هستند و باید ظرفیت این دانشکده را افزایش دهیم، چون نیاز به پرستار همیشه در جامعه وجود دارد.

وی با بیان این‌که در همه‌ی رشته‌های پزشکی بازار کار وجود دارد، گفت: در برخی موارد خود دانشجویان تمایلی به انجام خدمت در رشته تحصیلی ندارند و نمی‌توانیم آنها را به اجبار به سمت کار کردن بکشانیم.

پذیرش 4 دانشجو خارج از کشور در همدان

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: رونق صنعت توریسم از برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید بوده که در این راستا معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به جذب چهار دانشجو از کشورهای یمن و بحرین اقدام کرده است و این صنعت را توسعه می‌دهد.

وی افزود: تا سال 95 رشته‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی نیاز دارد راه‌اندازی می‌کنیم تا نیاز بیماران برای خروج از استان به صفر برسد.

دانشگاه علوم پزشکی 98 درصد نیاز بیماران را تأمین می‌کند

فراهانی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی همدان 98 درصد امکانات مورد نیاز بیماران را فراهم کرده اما با این تفاسیر هر چقدر در حوزه‌ی پزشکی مجهز شویم بازهم کم است، چون نیاز مردم به حوزه‌ی پزشکی روزافزون است.

چرا دانشکده‌ی طب سنتی در همدان راه‌اندازی نشد؟

وی با اشاره به راه‌اندازی دانشکده‌ی تخصصی طب سنتی در استان همدان افزود: پارسال، قول راه‌اندازی این دانشکده را دادیم و مجوز آن نیز از وزارت بهداشت دریافت شد اما وزارت بهداشت بر روی دکترا PhD و یا استادیاری این رشته اختلاف نظر دارد و امیدواریم این موضوع سریع حل و فصل شود، چون جانمایی فضای فیزیکی این دانشکده راه‌اندازی شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این‌که اولویت‌های دولت تدبیر و امید تکمیل پروژه‌ها نیمه تمام است، گفت: راه‌اندازی خوابگاه ریحانه ویژه دانشگاه علوم پزشکی از پروژه‌های مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بود که در اختیار دانشجویان قرار گرفت اما پروژه‌ی بیمارستان قلب فرشچیان بسیار وسیع بوده و امیدواریم نیمه‌ی نخست امسال به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: در ایام ماه مبارک رجب و شعبان باید از فرصت‌های موجود بهره‌مند شویم و با روی گشاده به استقبال ماه مبارک رمضان برویم.

انتهای پیام

کد N812295

وبگردی