آفتاب
وزیر دادگستری:

آینده قابل اعتماد مستلزم توجه ویژه به کودک و نوجوان است

آینده قابل اعتماد مستلزم توجه ویژه به کودک و نوجوان است

وزیر دادگستری گفت: اگر بخواهیم جامعه خوب و پیشرفت مناسب و آینده قابل اعتماد و اتکایی داشته باشیم باید به مسایل کودک و نوجوان توجه ویژه داشته باشیم.

وزیر دادگستری گفت: اگر بخواهیم جامعه خوب و پیشرفت مناسب و آینده قابل اعتماد و اتکایی داشته باشیم باید به مسایل کودک و نوجوان توجه ویژه داشته باشیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در دوازدهمین نشست شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، با تبریک ایام خجسته ماه رجب، آن را بستر خوبی برای پاک شدن و صفا گرفتن که اوج حیات انسانی است بر شمرد و گفت: هدف والای جامعه انسانی برخورداری همه انسانها از کمالات اخلاقی و انسانی است.

وزیر دادگستری با تشکر از اهتمام همه بخش ها و دستگاه ها نسبت به بحث مهم حقوق کودک، نوجوان و جوان، جامعه 22 میلیون نفری افراد زیر 18 سال کشور را جامعه ای بزرگ و قابل توجه دانست و گفت: در برابر ما جامعه هدف 22 میلیون نفری که در ابتدای دوران نشاط، بالندگی و رشد خود می باشد قرار دارد و تلاش‌های ما در این خصوص ناچیز است و طبیعی است باید وقت و انرژی بیشتری در این حوزه صرف شود.

وی ضمن اشاره به حساسیت های اجتماعی و التهاب ناشی از واگذاری باشگاه های فوتبال و توجه جامعه به آن، این موضوع را قابل احترام ارزیابی کرد و گفت: نباید از مسایل مهمتر غفلت کنیم، بحث کودک و نوجوان و موضوعات حاد آنها باید در کانون توجه ما قرار بگیرد، اگر بخواهیم جامعه خوب و پیشرفت مناسب و آینده قابل اعتماد و اتکایی داشته باشیم باید به مسایل کودک و نوجوان توجه ویژه داشته باشیم.

وزیر دادگستری با تقدیر از تلاشها و دستاوردهای حوزه کودک و نوجوان، به فعالیتهای آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در تحت پوشش قرار دادن بخش بزرگی از جامعه هدف اشاره کرد و سمن ها را ظرفیتی فوق العاده در کشور بر شمرد که جامعه ای بزرگ، وظیفه شناس و هوشمند با تحصیلات و انگیزه خوب و تلاش مناسب هستند که جای تقدیر و تشکر دارد و وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از آنها است.

پورمحمدی حفاظت، ارتقا و کمال تک تک جامعه انسانی را وظیفه انسانی و اسلامی بر شمرد و با ذکر این نکته که کودک بستر اصلی تشکیل اجتماع بوده و از نظر ظرفیت و موقعیت، جامعه کودکان و نوجوانان اهمیت بسیار بیشتری دارد، گفت: اگر جامعه ای می خواهد به آینده خودش خوشبین باشد باید به فرزندان و نوجوانانش توجه کند.

وی همچنین تهیه سند ملی حقوق کودک را موضوع مهمی دانست که باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار بگیرد و اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نظر خود را در این مورد کامل کند.

وزیر دادگستری ضمن انتقاد از روند کند و نامناسب واگذاری اطلاعات و بانک های اطلاعاتی، در مورد سامانه اطلاع رسانی گنج انسان گفت: نیازمند جمع آوری و تکمیل اطلاعات هستیم و تا پایان شهریورماه باید به سامانه حداقلی برسیم، مهم بانک های اطلاعاتی است که باید تجمیع شود، با اینکه بانکهای اطلاعاتی خوبی در کشور وجود دارد اما روند واگذاری اطلاعات و بانکهای اطلاعاتی از سوی مراجع ذیربط علیرغم هماهنگی های انجام شده کند و نامناسب است و اگر این موضوع انجام شود نیازهای زیادی را مرتفع می کند و امیدواریم سامانه مورد نظر بانک جامع و قابل اعتمادی برای استناد و استنتاج اطلاعات باشد.

وی تعیین «آموزش» به عنوان شعار سال مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را اقدام و ابداعی خوب و ارزشمند بر شمرد که با توجه به گزارشات ارایه شده اعضای مرجع، انتخابی هوشمندانه و دقیق و نیاز جدی و واقعی صحنه می باشد و در این خصوص می بایست نظرات دقیق اخذ و اولویت برنامه ها مشخص شود و نباید صرفا به شعار اکتفا شود.

وی با مثبت ارزیابی کردن فعالیتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل و تاکید بر فعال شدن نظارت و دقت در اجرای این طرح، به موضوع کودکان و نوجوانان مصرف کننده مواد مخدر اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن آمار موجود و شناسایی، دسته بندی، تعیین مسایل و مشکلات و جذب کمک نهادها و دستگاه های ذیربط در خصوص آنها و نیز در نظر گرفتن استعداد درمان و اصلاح بیشتر در این جامعه می توان با کمک‌های حداقلی به بهبود وضعیت این کودکان کمک کرد.

وزیر دادگستری ضمن تاکید بر فعالیتهای هدفدار و هماهنگی بیشتر و کنترل خروجی ها و پایش و برآورد برنامه ها در سازمان صدا و سیما در حوزه کودکان و نوجوانان، اظهار امیدواری کرد آیین نامه سمن ها در این دولت تکمیل شود و سمن هایی که مجوز وزارت کشور را گرفته اند معتبر شناخته شوند و بحث تخصصی آن نیز توسط نهادها مشخص شود.

پورمحمدی با اشاره به حدود سه برابر شدن حضور توریستهای خارجی در کشور و بازخورد فوق العاده مثبت آن گفت: وضعیت کشور از حیث نظری و اقدامات عملی، دین و فرهنگ و قانون اساسی و تمدن مردم ایران ارزشمند و افتخار آمیز است.

وی مشکلات اقتصادی را بستر بسیاری از نواقص و چالش‌ها دانست و با اشاره به اینکه علیرغم وجود قانون، مدیریت و تلاش، مشکل فقر بسیاری از خانواده ها را رنج می دهد که واقعیتی غیرقابل انکار است گفت: ما بزرگترین کشور مهاجر پذیر دنیا هستیم و این موضوع در دنیا کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در حالی که در کشوری مثل استرالیا مانند دوران توحش با مهاجران برخورد می شود، کشور ما علیرغم مشکلات عدیده کشور از جمله خشکسالی، تحصیل و کار، پذیرای مهاجران زیادی است.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه ما در کنار بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر هستیم و هزاران مشکل برای ما ایجاد کرده است گفت: بحث مواد مخدر بسیاری از محاسبات و مناسبات ما را تخریب کرده است و در محاسبات و برنامه ها باید این مسایل را مد نظر قرار داد و واقع بینانه تحلیل و برنامه ریزی کرد، یکی از مشکلات ما هماهنگی در اجرا و فعالیتهاست که باید مد نظر قرار گیرد و لازم است این همت بزرگ که در کشور آغاز شده را به نتیجه مطلوب برسانیم.

انتهای پیام

کد N812270

وبگردی