آفتاب

برای نخستین بار وزیر امور خارجه آمریکا وارد سومالی شد

برای نخستین بار وزیر امور خارجه آمریکا وارد سومالی شد

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه شنبه) در سفری از پیش اعلام نشده برای نخستین بار و برای نشان دادن همبستگی با دولتی که در تلاش است شبه نظامیان مرتبط با القاعده را شکست و به چندین دهه جنگ پایان دهد، به سومالی سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نخستین دیپلمات‌ ارشد آمریکایی است تاکنون به سومالی سفر کرده است.

کری وارد فرودگاه موگادیشو شده و با استقبال رئیس جمهور و نخست وزیر سومالی مواجه شد. وی فورا وارد نشست‌هایی با حضور این دو مقام ارشد سومالی و رهبران منطقه‌ای و گروه‌های جوامع مدنی شد.

کری گفت: از اینکه در سومالی هستم، بسیار خوشحالم.

حسن شیخ محمد، رئیس جمهوری سومالی گفت: این لحظه بزرگی برای ما است. از اینکه با ما هستند از شما تشکر می‌کنیم.

این سفر تحت شرایط امنیتی شدید صورت گرفت. دولت سومالی یک روز پیش متوجه شد که جان کری در این سفر به لیندا گرینفیلد توماس، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور آفریقا خواهد پیوست و این حقیقت که کری خطر عبور از این فرودگاه را نپذیرفته نشان می‌دهد که سومالی همچنان بسیار خطرناک و بی‌ثبات است.

کری به رئیس جمهوری سومالی گفت: دفعه بعد که به این کشور سفر کنم، باید بتوانیم در شهر قدم بزنم.

در راس برنامه دیدار کری مساله مبارزه با الشباب قرار دارد. حملات پهپادی آمریکا و نیروهای آفریقایی در سال‌های اخیر رهبران این سازمان را در هم کوبیده و بخش اعظم مناطق تحت تصرف این افراط گرایان را از کنترل آن‌ها درآورده است.

اما از آنجایی که الشباب دیگر متمرکز نیست، این شبه نظامیان به نوعی خطرناک‌تر شده‌اند و فعالیت‌های خود را در کنیا و دیگر کشورهای همسایه توسعه داده‌اند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: سفر کری با هدف تقویت تعهد آمریکا در حمایت از گذار کنونی سومالی به سمت یک دموکراسی صلح آمیز صورت گرفته است.

وی افزود: کری درباره همکاری امنیتی و پیشرفت سومالی در تحقق اصلاحات و معیارهای توسعه مذاکره خواهد کرد. او همچنین با رهبران جوامع مدنی دیدار و درباره اهمیت بخش پرتحرک سازمان‌های غیردولتی مذاکره می‌کند و از نیروهای اتحادیه آفریقا به خاطر نقششان در با ثبات کردن سومالی تشکر خواهد کرد.

دولت آمریکا بر دولت حسن شیخ محمد برای به وجود آوردن صحنه‌ای جدید در سومالی که شامل دموکراسی و توسعه اقتصادی است حساب می‌کند. آمریکا برای آموزش، تجهیز و پیشرفت ارتش سومالی صدها میلیون دلار کمک کرده است.

اگر ثبات در سومالی توسعه یابد، آمریکا مجددا سفارت خود در موگادیشو را باز خواهد کرد.

سفر کوتاه کری به سومالی یک روز پس از آن صورت گرفت که مذاکرات جامعی درباره آوارگان و مقابله با تروریسم با دولت کنیا برگزار شد.

انتهای پیام

کد N812083

وبگردی