آفتاب
امین زاده:

شیوه لایحه نویسی به وزارتخانه ها ابلاغ می شود

شیوه لایحه نویسی به وزارتخانه ها ابلاغ می شود

کرمان - معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: شیوه لایحه نویسی تدوین شده و به زودی به همه وزارتخانه ها ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، الهام امین زاده پیش از ظهر سه شنبه در شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی و نظارتی با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه استاندارن منطقه پنج در کرمان اظهار داشت: در این جلسه باید تدبیری برای ارتقاء جایگاه قانونی، نظم فرهنگی و تصمیم گیری استان ها توسط استانداران اتخاذ شود.

وی همچنین از دیدار با دانشگاهیان استان کرمان طی امروز خبر داد و افزود: باید از ظرفیت آموزشی این استان برای آموزش و پژوهش سایر استان ها بهره گرفته شود.

امین زاده از اهتمام دولت تدبیر و امید برای پی گیری بحث قانون گذاری و احترام به قانون خبر داد و ابراز داشت: بیش از ۱۰۰ سال از قانون گذاری در ایران می گذرد اما متاسفانه شاهد قانون گریزی در جامعه بوده و در مواردی تبعیت از قانون کار بیهوده‌ای تلقی شده است.

خودنظارتی سدی برابر قانون گریزی

معاون حقوقی رئیس جمهور خود نظارتی را یکی از راهکارها برای جلوگیری از قانون گریزی دانست و گفت: مردم بدانند که احترام به قانون تامین کننده منافع و امنیت آنهاست.

وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی، فرهنگی و رسانه ها باید بحث التزام به قانون را دنبال کرده و در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

امین زاده با اشاره به رسالت دستگاه ها در خصوص ترویج فرهنگ حقوقی تصریح کرد: یکی از بحث های مطروحه در معاونت حقوقی تسهیل اجرای قوانین است.

وی با تاکید بر اینکه زبان قانون باید راحت و شفاف باشد، افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار عنوان قانون در کشور داریم و این در حالی است که تعداد کمی از مردم بر قوانین تسلط دارند.

لزوم آشنایی مردم با قوانین

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد ارتباط مردم با قانون عنوان داشت: سامانه ملی قوانین و مقررات برای این منظور راه اندازی شده که این امر می تواند زمینه برقراری ارتباط حقوقی با مردم را فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید از قوانین و بخشنامه ها مربوط به خود اطلاع داشته باشند، ابراز داشت: شیوه لایحه نویسی تدوین شده و به زودی به همه وزارتخانه ها ابلاغ می شود و در صورتی که لایحه ای به این معاونت آمده و دارای شرایط لازم نباشد عودت داده می شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: در معاونت حقوقی همه استعلاماتی که در خصوص طرح ها و لوایح می آید بررسی می شود.

وی از توجه ویژه دولت یازدهم به نظارت حقوقی خبر داد و گفت: امیدواریم قانون برنامه ششم؛ قانونی کلی بوده و دست و پاگیر نباشد.

معاون حقوقی رئیس جمهور از عزم دولت برای کاهش آمار پرونده های دستگاه های دولتی به دستگاه قضایی خبر داد و ابراز داشت: در معاونت حقوقی به اختلافات دستگاه های دولتی به صورت رایگان رسیدگی می شود.

امین زاده در ادامه استاندار کرمان را از جمله برجسته ترین استانداران کشور دانست و گفت: ۲۰۰ میلیون دلار حل اختلافات مالی به صورت رایگان توسط استانداری ها در دولت انجام شده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به طرح مشکلات حقوقی توسط برخی افراد حاضر در این جلسه یادآور شد: این مشکلات به جد پی گیری می شود.  

تهیه کارنامه حقوقی برای استان ها

امین زاده با بیان اینکه جایگاه حقوقی باید در استان ها و ادارات ارتقاء پیدا کند، ابراز داشت: آموزش مدیران دولتی در دستور کار قرار دارد و در این زمینه باید استان ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد:می توان از ظرفیت دانشگاه شهید باهنر کرمان برای نقش آفرینی در بحث آموزش در کرمان و سایر استان های همجوار بهره برد.

وی از تهیه کارنامه حقوقی برای کلیه استان ها خبر داد و گفت: طی این سفر این کارنامه برای استان کرمان نیز تهیه می شود.

   

کد N812030

وبگردی