آفتاب
تحولات یمن؛

احتمال برقراری آتش بس موقت/ حفر تونل توسط ارتش عربستان

احتمال برقراری آتش بس موقت/ حفر تونل توسط ارتش عربستان

حفر تونل توسط ارتش عربستان برای دسترسی به یمن ، اذعان سعودیها به استفاده از بمب خوشه ای علیه یمنی ها و شکست بزرگترین عملیات دریایی عربستان علیه یمن از مهمترین تحولات امروز یمن بودند.

سه شنبه ۱۵/۲

۰۰:۴۲ ارتش آل سعود برای دسترسی به یمن تونل حفر می کند

پایگاه مصری نیل نت آنلاین با انتشار گزارشي نوشت: یگان مهندسی ارتش عربستان، با همکاری برخی نیروهای فلسطینی اقدام به حفر تونل در مرزهای این کشور جهت نقل سلاح و مهمات سنگین به یمن و رساندن آنها به دست تروریست های القاعده کرده است.

بر پایه این گزارش، این اقدام به خاطر نگرانی آل سعود از پاسخ جنبش انصارالله و با هدف به راه انداختن جنگ داخلی و تجزیه یمن از طریق ایجاد تنش در مرزهای این کشور با عربستان انجام می گیرد.

از سویی دیگر، منابع خبری خبر دادند که دولت سنگال برای کمک به سعودی‌ها در جنگ علیه یمن ۲۱۰۰ نظامی به عربستان اعزام می ‌کند. این نظامیان احتمالاً برای مشارکت در نبرد علیه ارتش و نیروهای مردمی به کار گرفته خواهند شد.

پیش از این عربستان تلاش کرده بود در جنگ با یمن از نیروهای پاکستانی و مصری در نبرد زمینی استفاده کرده و سعودی‌ها نیز با جنگنده‌های خود از آنها در نبرد با یمنی‌ها پشتیبانی کنند.

گفتنی است سنگال یکی از کشورهایی است که سالانه مبالغ زیادی از دولت عربستان به عنوان وام و کمک دریافت می‌ کند.

دوشنبه ۹۴/۲/۱۴ ​ 

ارتش آل سعود برای دسترسی به یمن تونل حفر می کند

۲۲:۲۵ سنگال ۲۱۰۰ نیرو برای جنگ با یمن اعزام می کند

«مانکور ان دیای» مدعی شده است که اقدام این کشور در اعزام بیش از ۲ هزار نیروی این کشور برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری عربستان، برای محافظت از ۲ شهر مقدس مکه و مدینه صورت گرفته است.

این در حالی است که از حدود ۶ هفته گذشته عربستان سعودی در تجاوزی آشکار و با دخالت در امور داخلی فقیرترین کشور عربی بر فراز یمن منطقه پرواز ممنوع ایجاد کرده و صدها نفر از مردم این کشور را کشته و هزاران نفر دیگر را بی خانمان کرده است.

همچنین اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال آغاز جنگ زمینی نیروهای ائتلاف علیه یمن گزارش شده است.

۲۰:۲۷ هشدار درباره فاجعه در یمن

شبکه المیادین به نقل از منابع یمنی اعلام کرد: بمباران مراکز آب آشامیدنی و قطع برق فاجعه زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته این منابع کمبود شدید سوخت وجود دارد و نانوایی ها بسته شده و آب و برق قطع شده است.

در همین حال درگیری هایی در المعلاو دار السعد و اطراف فرودگاه عدن گزارش شده است.

۱۹:۳۵ رایزنی تلفنی پادشاهان اردن و عربستان درباره یمن

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در تماس تلفنی با «عبدالله دوم» همتای اردنی خود با وی درباره آخرین تحولات یمن بحث و تبادل نظر کرد.

بر اساس این گزارش، عبدالله دوم در جریان این تماس تلفنی همچنین انتصاب ولیعهد و جانشین ولیعهد جدید توسط سلمان بن عبدلعزیز را تبریک گفت.

بنا بر اعلام رسانه های سعودی، دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین راهکارهای تقویت روابط دوجانبه در تمامی زمینه ها بحث و تبادل نظر کردند.

۱۹:۰۰ احتمال توقف موقت حملات سعودی ها علیه مردم یمن

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی اعلام کرد: هم اکنون در حال بررسی طرحی مبنی بر توقف موقت حملات هوایی به یمن هستیم.

وی در ادامه مدعی شد: این طرح با هدف امداد رسانی به آسیب دیدگان در مناطق مشخصی از یمن اجرا خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان همچنین ادعا کرد: ما نگران این هستیم که حوثی ها از آتش بسی که احتمالا برقرار خواهد شد، سوء استفاده کنند.

۱۷:۳۲ انهدام چندین کشتی عربستان توسط نیروهای یمنی

نظامیان ارتش و کمیته های مردمی یمن امروز عملیات دریایی نظامیان سعودی برای حمله به استان عدن را ناکام گذاشتند.

یک منبع آگاه در ارتش یمن در این خصوص تأکید کرد: این بزرگترین هجوم دریایی نیروهای سعودی به خاک یمن بود که با هوشیاری ارتش و کمیته های انقلابی خنثی شد.

به گفته این منبع، در جریان مقابله با این عملیات، چندین کشتی جنگی آل سعود منهدم و سرنشینان آن به هلاکت رسیدند.

این منبع تصریح کرد: یکی از این کشتی ها تحت سیطره نیروهای ارتش یمن درآمد و سرنشینان آن بازداشت شدند.

از سوی دیگر، منابع آگاه اعلام کردند که سه سایت نظامی وابسته به ارتش آل سعود در مرزهای مشترک با یمن، طی ساعات گذشته مورد هجوم واقع شدند.

۱۷:۲۳ اذعان آل سعود به استفاده از بمب های خوشه ای در یمن

«احمد العسیر» سخنگوی عملیات طوفان کوبنده علیه یمن در سخنانی گزارش های منتشر شده توسط سازمان های حقوق بشری در خصوص استفاده نیروهای آل سعود از بمب های خوشه ای ممنوعه در یمن را تأیید کرد.

وی در این زمینه مدعی شد: بمب های خوشه ای که گفته می شود ما در یمن استفاده کرده ایم، تنها علیه خودروهای زرهی به کار گرفته شدند و نه علیه مردم و غیرنظامیان.

العسیری همچنین تأکید کرد: من به صراحت استفاده از این بمب ها را تأیید می کنم اما حقیقت این است که هیچیک از مناطق مسکونی در یمن بوسیله آنها هدف قرار نگرفته اند.

وی همچنین در اظهاراتی تعجب برانگیز مدعی شد: بمب های خوشه ای و تسلیحاتی از این قبیل از دیدگاه ما غیر قانونی نیستند، زیرا این تسلیحات توسط ایالات متحده آمریکا به کشورهای مختلف جهان فروخته می شود.

گفتنی است، کمیته حقوق بشر سازمان ملل چندی پیش با صدور گزارشی اعلام کرده بود که نیروهای آل سعود از بمب های خوشه ای در جنگ علیه یمن استفاده کرده اند

 ۱۲:۲۲ ۱۵ شهید و زخمی در بمباران ۳ منزل در مرکز یمن

جنگنده های عربستان سعودی در ادامه حملات خود به یمن منطقه «السده باب» در مرکز این کشور را بمباران کردند.

بر اساس آمار اولیه تاکنون پنج شهروند یمنی شهید و ۱۰ نفر زخمی شده اند. در میان قربانیان این حمله شماری زن و کودک به چشم می خورند.

گفته می شود جنگنده های عربستان سعودی در این حملات سه منزل را هدف قرار داده اند.

۱۱:۰۰ دفاع آمریکا از جنایات عربستان

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به گزارش استفاده عربستان از بمب خوشه ای در حمله به یمن، از اقدام خود در صادارات تسلیحات ممنوعه به ریاض دفاع کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در این رابطه اعلام کرد: ما با دقت آمار تمامی کشته های بحران یمن را داریم و گزارش دیده بان حقوق بشر در مورد استفاده عربستان از بمب های خوشه ای در حمله به یمن را بررسی می کنیم. 

روز گذشته دیده بان حقوق بشر با انشتار گزارشی اعلام کرد: با آنکه استفاده از بمب های خوشه ای بر اساس پیمانی که در سال ۲۰۰۸ میلادی به امضای ۱۱۶ کشور رسید ممنوع است شواهد محکمی در دست است که نشان می دهد عربستان در حملات اخیر خود به یمن از این بمب ها استفاده کرده است. 

بر اساس اطلاعات دیده بان حقوق بشر، عکس ها، تصاویر ویدیوئی و دیگر شواهد و اسنادی که از نیمه آوریل ۲۰۱۵ بدست آمده بر این امر تاکید دارند که عربستان سعودی در حملات اخیر خود به یمن بویژه مناطق شمال صعده از بمب های خوشه ای استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش در گزارش دیده بان حقوق بشر به صراحت آمده که آمریکا این بمب ها را در اختیار عربستان سعودی قرار داده است.  

با وجود وخامت اوضاع انسانی در یمن و هشدارهای پی در پی مقامات بین المللی بویژه «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد، کشورهای غربی تا کنون اقدامی را جهت متوقف کردن حملات عربستان به یمن انجام نداده و حتی از تصویب پیش نویس طرح آتش بس در این کشور که در شورای امنیت مطرح شده بود نیز جلوگیری کرده اند.

۰۹:۵۸ دیدار نبیل العربی با نماینده سازمان ملل در یمن

«نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب با «اسماعیل ولد شیخ احمد» نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن دیدار کرد.

العربی در این دیدار بر حمایت همه جانبه اتحادیه عرب از تلاشهای ولد شیخ احمد در  راستای اتخاذ راهکار سیاسی برای حل بحران یمن تاکید کرد.

۰۹:۱۰ بمباران استان های تعز و صعده/ ۳ شهروند زخمی شدند

جنگنده های متجاوز عربستان سعودی در پنج نوبت مناطق مختلف شهر عدن را بمباران کردند.

این جنگنده ها همچنین شبکه ارتباطی در منطقه «جبل العبله» را بمباران کردند. در ادامه حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن منطقه «غمر» در استان صعده هدف حمله موشکی قرار گرفت.

شهر تعز نیز از حملات سعودی ها در امان نماند. در بمباران استان صعده سه شهروند یمنی زخمی شدند.

۰۸:۴۵ تمدید حضور نظامیان مصری در خلیج فارس، دریای سرخ و باب المندب

دولت مصر شب گذشته با تمدید سه ماهه  حضور برخی نیروهای نظامی خود در خارج از مرزهای مصر موافقت کرد. این نیروها در خلیج فارس، دریای سرخ و تنگه باب المندب حضور دارند.

مصر یکی از کشورهایی است که در تجاوز عربستان سعودی به یمن مشارکت دارد و از نیروی هوایی و دریایی خود در این حملات استفاده می کند. قاهره در تاریخ ۲۶ مارس با اعزام نیروهای خود به خارج از مرزهای مصر به مدت ۴۰ روز موافقت کرده بود.

«احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف عربی تجاوز به یمن در یک برنامه تلویزیونی از تصمیم مذکور مصر استقبال کرد و مدعی شد که این امر در راستای برقراری امنیت و ثبات در یمن اتخاذ شده است.

تحولات روزهای گذشته یمن از اینجا قابل بازیابی است.

کد N811239

وبگردی