آفتاب

اختصاص 30 درصد اقتصاد کشور به بخش املاک و مستقلات

اختصاص 30 درصد اقتصاد کشور به بخش املاک و مستقلات

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز گفت: حدود 30 درصد اقتصاد کشور ایران به بخش املاک و مستقلات اختصاص دارد بدین معنا که بیش از 30 درصد اشتغال، گردش مالی و صرفه‌ی اقتصادی را این بخش تشکیل داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، دکتر «جوکار» امروز(دوشنبه 14 اردیبهشت‌ماه) در آئین آغاز به کار نخستین کنفرانس بین‌المللی «عمران، معماری و توسعه‌ی اقتصادی» به تشریح جریان گردش مالی کشور در دهه‌ی 70 تا اواخر سال 91 اشاره و خاطرنشان کرد: در این مقطع زمانی هر چهار سال یک بار با جهش 100 درصدی قیمت زمین و مسکن رو به رو بوده‌ایم.

وی افزود: از سال 70 تاکنون به‌طور میانگین هر سال یک میلیون ازدواج در کشور به ثبت رسیده که به همین میزان هم تقاضای ملک داشتیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توانایی کشور در ساخت واحدهای مسکونی در هر سال تنها 600 هزار واحد است که به همین دلیل انباشت تقاضا اتفاق می‌افتد.

جوکار گفت: با اهتمام به این نکته که همه‌ی مصالح مصرفی واحدهای مسکونی در کشور تولید می‌شود اما چرا باز هم با افزایش چشمگیر قیمت‌ها رو به رو هستیم؟ که این مسأله قابل تأمل است.

وی با بیان این‌که پروژه‌ی مسکن مهر کاری عظیم از سوی دولت احمدی‌نژاد بود اما عوارض سنگینی از بعد تورم در کشور ایجاد کرد، گفت: منابع مالی برای اجرای این پروژه از بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن قرار داده شد که بدون پشتوانه ذخایر ارزی این کار انجام و موجب افزایش بی‌حساب نقدینگی در کشور شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز خاطرنشان کرد: در اواخر دولت اصلاحات کل نقدینگی کشور به کمتر از 80 هزار میلیارد تومان رسید اما دو سال بعد در سال 84 این میزان به 146 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

جوکار خاطرنشان کرد: با ادامه این روند و کاهش بستر تولید، شاهد حرکت سیال نقدینگی به سمت حوزه‌هایی که نقدینگی بیشتری دارند، بودیم و از همین‌رو در سال 86 تغییرات بزرگتری ایجاد شد به گونه‌ای که هر سال نقدینگی به هفت برابر میزان پیشین رسید.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: برای مسکن مهر نیاز نبود حجم زیادی پول وارد جامعه شود بلکه باید منابع پولی موجود را جمع‌آوری و به بخش مورد نیار جامعه اختصاص می‌دادند.

به گزارش ایسنا، کنفرانس بین‌المللی عمران، معماری و توسعه اقتصادی، صبح و عصر دوشنبه 14 اردیبهشت‌ماه با حضور جمع کثیری از صاحب‌نظران حوزه‌ی اقتصاد،‌ نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی استان فارس و نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار شیراز و معاون شهردار تهران در سالن جلسات اتاق بازرگانی در حال برگزاری است.

انتهای پیام

کد N810929

وبگردی