آفتاب
رئیس اتاق ایران عنوان کرد:

اقتصاد ایران در حال دگرگونی است/ فرصت دنیا در بازار بکر ایران

اقتصاد ایران در حال دگرگونی است/ فرصت دنیا در بازار بکر ایران

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران بعد از توافقات اخیر در حال دگرگونی است، گفت: دنیا فرصت بی‌نظیری برای حضور در بازار بکر ایران دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی امروز در دیدار با هیات لهستانی در تهران گفت: ایران ظرف سالهای گذشته دچار مشکلات ناشی از تحریم بوده که این امر، بر روی روابط ایران با سایر کشورهای دنیا اثرگذار بوده، این در حالی است که دولت جدید با رویکرد متفاوتی متفاوت کار خود را شروع کرده و تصور ما بر این است که ایران دارد وارد یک فضای جدید از رابطه اقتصادی با کشورهای دنیا می شود و به همین دلیل، هم اکنون تقاضاهای فراوانی از دنیا برای برقراری روابط اقتصادی با ایران وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: ایران تلاش دارد تا وارد فضای جدید از روابط اقتصادی با دنیا شود و به همین دلیل، ما فکر می‌‌کنیم آینده اقتصادی ایران یک آینده کاملا متفاوت است و ما نیز در حال اصلاح اقتصاد داخلی و دگرگونی در روابط با کشورهای دنیا هستیم و بنابراین تصور من بر این است که فرصت جدیدی برای کشورهای دوست برای اتصال به اقتصاد ایران فراهم شده است.

وی تصریح کرد: اجرای موافقت‌نامه میان ایران و لهستان، راه را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی باز می‌کند و ما نیز موضوع را به نحوی که بتواند به امضای موافقتنامه منجر شود، از دولت پیگیری می‌کنیم، ضمن اینکه لهستان می‌تواند حلقه اتصال اقتصاد ایران به اروپا و روسیه باشد و ایران نیز حلقه اتصال لهستان به آسیای مرکزی و بخشی از خاورمیانه است.

به گفته شافعی، از این موقعیت باید به خوبی استفاده کرد و امیدواریم بخش‌های اقتصادی در کشورهای دنیا به خوبی به موقعیت ایران واقف باشند و از سوی دیگر، لهستان نیز به موازات نسبت به تبادل هیات ه ای بیشتر تجاری گام بردارد.

همچنین در این دیدار، «کاتاژینا کاسپرچک» معاون وزیر امور خارجه لهستان هم گفت: تغییر شرایط اقتصادی به نفع ایران می‌تواند برای بهبود شرایط روابط ایران با دنیا مناسب باشد و این در حالی است که روابط دیرینه‌ای میان ایران و لهستان وجود دارد و در این رابطه امروز، هیاتی متشکل از صد موسسه کارآفرینی و اقتصادی لهستان به ایران آمده‌اند.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با کمک شرکای تجاری خود در ایران، راه را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم کرده و دستاوردهای مناسبی در این زمینه داشته باشیم، این در حالی است که رشد اقتصادی بیست سال اخیر لهستان بسیار مناسب بوده و لهستان تنها کشوری است که با رکود مواجه نبوده است، بنابراین تجربه خوبی در رابطه با اقتصاد دارد و به نظر می رسد با اصلاحات خیر در حوزه اقتصاد خود، به سمتی نوین حرکت کرده است.

به گفته کاسپرچک، سیستم اقتصادی در لهستان به گونه ای است که صنایع کوچک و متوسط در آن رشد زیادی داشته اند و جو مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی در این کشور وجود دارد.

همچنین دیها، معاون وزیر اقتصاد لهستان نیز گفت: بازار ایران از نظر استراتژیک بازار مهمی برای ایران است و این در حالی است که ۶۷ درصد تجارت لهستان با اتحادیه اروپا است و لیکن دستاوردهایی که در اقتصاد به دست آمده است، در نتیجه تغییر شرایط در لهستان است. بنابراین ایران و لهستان می‌توانند همکاری مثبتی با هم داشته باشند.

وی افزود: باید در روابط اقتصادی میان ایران و لهستان تسریع به عمل آوریم و در مورد موافقتنامه های معلق بین دو کشور نیز، هرچه زودتر کار را نهایی کنیم چراکه این امر می تواند به روابط دو کشور کمک کند.

کد N810675

وبگردی