آفتاب

برگزاری انتخابات پارلمانی در ناگورنو قره‌باغ

برگزاری انتخابات پارلمانی در ناگورنو قره‌باغ

ساکنان منطقه خودمختار ناگورنو قره‌باغ پای صندوق‌های رای رفتند تا اعضای پارلمان جدید خود را در انتخاباتی که به گفته دولت باکو و غرب "غیرقانونی" است، برگزینند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، قریب به دو دهه است که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه خودمختار ناگورنو قره‌باغ که هیچ‌یک از این دو کشور استقلال آن را به رسمیت نمی‌شناسند، درگیر هستند و این منطقه عامل اصلی تنش‌ها میان دو کشور محسوب می‌شود.

این مناقشه در دهه 90 میلادی عامل وقوع جنگی خونین در پی فروپاشی شوروی شد.

جدایی‌طلبان قومیت ارمنی تحت حمایت ایروان کنترل قره‌باغ و چندین منطقه در جمهوری آذربایجان را در جریان آن درگیری‌ها که 30 هزار کشته بر جای گذاشت، به دست گرفتند.

با وجود آنکه ایروان ادعای "استقلال" ناگورنو قره‌باغ را به رسمیت نمی‌شناسد، رهبران ارمنستان و جدایی‌طلبان اعلام کردند که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شده و بر طبق قوانین بین‌المللی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان گفت: برگزاری انتخابات در ناگورنو قره‌باغ اثبات سطح بالای دموکراسی در منطقه است. همچنین وزیر خارجه منطقه خودمختار قره‌باغ نیز گفت: این انتخابات گام بعدی در تقویت گذارهای دموکراتیک و ارزش‌ها در ارمنستان است.

وی افزود: میانجی‌گران بین‌الملل در مذاکرات صلح از 1992 این موضع را اتخاذ کرده‌اند که نمایندگان منتخب منطقه قره‌باغ باید در مذاکرات به منظور سازش صلح‌آمیز شرکت داشته باشند.

در همین حال جمهوری آذربایجان که تهدید کرده این منطقه را با زور پس بگیرد، این انتخابات را غیرقانونی اعلام کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه دولت باکو گفت: این به اصطلاح انتخابات در قره‌باغ تحت اشغال ارمنستان، هیچ وجهه قانونی ندارد و مغایر با قانون اساسی جمهوری آذربایجان و قوانین بین‌المللی است.

این مقام مسوول دولت باکو ادامه داد: ارمنستان اقدامات تحریک‌آمیزی را انجام می‌دهد که بر مذاکرات صلح در منطقه خدشه وارد می‌کند.

در همین حال، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه چارچوب قانونی درباره این انتخابات را نمی‌پذیرد و نتایج آن را قبول ندارد.

جف راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: واشنگتن ناگورنو قره‌باغ را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و به همین دلیل، نتایج انتخابات پارلمانی سوم مه 2015 نیز مورد قبول ما نیست.

جامعه آذربایجانی ناگورنو قره‌باغ که پیش از جنگ 25 درصد جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دادند، کاملا از ناگورنو قره‌باغ خارج شده‌اند و هم‌اکنون این منطقه 149 هزار سکنه دارد که اکثراً ارمنی هستند.

با وجود مذاکرات چندین ساله درباره مناقشه مذکور، دو طرف هنوز معاهده نهایی صلح را امضا نکرده‌اند و قره‌باغ از نظر بین‌المللی بخشی از جمهوری آذربایجان است.

دولت باکو نیز که بودجه نظامی و دفاعی‌اش از بودجه کل مملکتی ارمنستان بیشتر است، تهدید کرده که اگر مذاکرات صلح شکست بخورد، با زور منطقه را بار دیگر پس می‌گیرد و ارمنستان هم که توسط روسیه از نظر نظامی حمایت می‌شود، گفته که با هرگونه تهاجمی مقابله می‌کند.

هفت حزب در ناگورنو قره‌باغ برای کسب 33 کرسی در انتخابات روز یکشنبه و برای یک دوره پنج ساله شرکت کردند.

تحلیلگران می‌گویند که سه حزب به نام‌های حزب دموکراتیک قره‌باغ تحت رهبری آشوت گولیان، رئیس کنونی پارلمان، حزب سرزمین مادری آزاد تحت رهبری آرایک هاروتیونیان و حزب ناسیونالیست "داشناکتسوتیان" احتمالاً می‌توانند پنج درصد آستانه ورود به پارلمان را به دست آورند.

278 پایگاه رای گیری در قره‌باغ و یک حوزه در ایروان، پایتخت ارمنستان برای این رای‌گیری مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N810419

وبگردی