آفتاب
قرهی در جمع معتکفان دانشگاه شهیدبهشتی:

انسان با محافظت از چشم، گوش و دهان به هر چیزی می‌رسد

انسان با محافظت از چشم، گوش و دهان به هر چیزی می‌رسد

برنامه‌های عصر دومین روز از مراسم اعتکاف دانشگاه شهید بهشتی با سخنرانی مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران همراه شد.

برنامه‌های عصر دومین روز از مراسم اعتکاف دانشگاه شهید بهشتی با سخنرانی مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران همراه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله روح‌الله قرهی در این مراسم، اعتکاف را «انقطاع از خلق و اتصال به ذوالجلال و الاکرام» بیان کرد و افزود: اگر کسی به خوبی معنی اعتکاف را درک کند، اعتکاف اولیاء خدا، معتکفین حقیقی، مقربین به حضرت حق و متصلین الی‌الله را درک کرده است.

وی اساس اعتکاف را بریدن از خلق دانست و بیان کرد: اعتکاف یعنی بریدن از همه، حتی دوستان و نزدیکان. ملا محسن فیض کاشانی، خالق کتاب کلمات‌المکنونه، تعبیری بسیار عالی بیان کرده است که در اعتکاف با این که جمعیم، اما حال معتکف، حال افراد در قبر است.

قرهی با بیان این‌که «پروردگار می‌خواهد معتکف را از همه دنیا و هرچه در آن است منقطع کند» گفت: هرچه شما را متصل به دنیا می‌کند، مثل همین تلفن‌های همراه، اصلا نباید باشد. موقع آمدن باید می‌گفتید ما برای سه شبانه‌روز رفتیم و همه دوستان و آشنایان را به خدا می‌سپردید.

وی با بیان این‌که «از هرچه مربوط به دنیاست باید جدا شوید» بیان کرد: در دنیا خبری نیست. اینکه ببینم بیرون چه خبر است اصلا برای معتکف حرام است. شما تلفن همراه هم نیاز ندارید، بگذارید به شما بگویند خشکه مقدس. اینترنت، روزنامه‌ها و همه مطالب را دور بریزید و حتی عرض من این است که کتاب‌های درسی‌تان را هم در این ایام نخوانید، بلکه کتب زندگی‌نامه شهدا و سیره اولیاء را بخوانید، زیرا آنها به خدا متصل بودند و می‌دانستند قضیه چیست.

قرهی با بیان این‌که «هرچه ما داریم از این نظام مقدس است» افزود: من می‌توانم با شواهد بگویم که این نظام مهدوی است، اما عرض می‌کنم مناسب نیست که در این ایام که حال دعا و مناجات است سیاسیون بخواهند سخنرانی کنند.

مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران بیان کرد: اعتکاف رجبیه، اعتکاف ولاییه است. امام حسین(ع) و امام جعفر صادق(ع) در وصف آقا امام زمان(عج) می‌گویند اگر درکش می‌کردم، تا زنده بودم خادمش بودم. چنین آقایی به تو نگاه کرده است و اگر این را متوجه بشوی غوغاست.

وی با بیان این‌که «اسامی تمام معتکفین را وجود مقدس حضرت ولیعصر دیده و بله گفته است» گفت: بعضی تا شب قبل از اعتکاف هم قصد آمدن داشتند، اما برایشان مشکل پیش آمد، چون حضرت ولیعصر(عج) آنها را قبول نکردند. شما حتما کار نیکی کردید که از شما راضی بودند و این به عنوان یک تعریف احساسی نیست که شما خوشتان بیاید، بلکه حقیقتی بسیار عظیم است.

قرهی با بیان این‌که «این ضیافت اصغر است برای آمادگی ضیافت اکبر در ماه مبارک رمضان و میزبان هم ذوالجلال والاکرام است و دعوتنامه‌اش از پاکت نور است» ادامه داد: اعتکاف ماه رجب لطفی است که پروردگار به ما کرده است. پروردگار تو را به اعتکاف می‌آورد، درهای دنیا را به روی تو می‌بندد، با تو عشق‌بازی می‌کند، گناهانت را پاک و آنها را به حسنات تبدیل می‌کند که تبدیل شوی به حبّ‌الله.

این استاد اخلاق درباره تبدیل سیئات به حسنات در اعتکاف گفت: وقتی معتکف وارد این سه روز می‌شود، اگر از روی ایمان بیاید، اولین کار این است که خداوند تمام گناهان گذشته‌اش را پاک می‌کند و می‌آمرزد و دوم، این کریم گناهانش را تبدیل به حسنات می‌کند.

مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران گفت: اگر پرده از پیش چشمانتان برود و مقام معتکف نزد خدا را بدانید، مدهوش می‌شوید و از عشق مجازی و حتی عشق به همسر، فرزند و دوستان هم فارغ می‌شوید.

قرهی همچنین به روایت امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: در روایت آمده از درون عرش ندا می‌آید که کجایند رجبیون؟ آنها چهره‌هایشان درخشان و تاج مَلَک بر سرشان است. رجبیون یعنی کسانی که در ماه رجب روزه گرفته باشند و اصل این نور برای معتکفین است.

وی پس از بیان این‌که «خدا را گواه می‌گیرم که به این وضع شما طمع دارم» بیان کرد: بدانید پروردگار عالم یک آیت‌الله بهجت، قاضی، یا حق‌شناس نمی‌خواهد، پروردگار می‌خواهد همه بهجت باشند، همه قاضی باشند. اینان فقط الگو می‌شوند که بگویند علم زمان‌بردار و مکان‌بردار نیست.

این استاد اخلاق تصریح کرد: هرکس بتواند از مثلث وجودی خود، یعنی چشم و گوش و دهان، محافظت کند، به هر چیزی می‌رسد، اگر کسی آنچه نباید بببیند را نبیند، به غیبت و تهمت و آوازهای حرام گوش ندهد، با دهانش دروغ نگوید، تهمت نزند، زبانش نیش نداشته باشد و لقمه حرام نخورد، خیلی از مطالب برایش معلوم می‌شود.

وی به معتکفین گوشزد کرد که هر ساعت برای سلامتی آقا امام زمان(عج) دعا کنید و با امام زمان حرف بزنید، زیرا ملک‌الموت نمی‌تواند جان کسی را که آخرین سخنان شبش گفت‌وگو با حضرت ولیعصر باشد، سخت بگیرد.

در ادامه مراسم به مناسبت شب وفات حضرت زینب(س)، مداحی برگزار و پس از نماز مغرب و عشاء، زیارت عاشورا قرائت شد و آیت‌الله حائری‌شیرازی به سخنرانی پرداخت.

همچنین هیات فاطمیون دانشگاه شهید بهشتی در این شب میزبان دو شهید گمنام بود و به این منظور، عزاداری و نوحه‌خوانی نیز برگزار شد.

انتهای پیام

کد N810367

وبگردی