آفتاب

پیام سازمان ملل به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات: "اجازه دهید روزنامه‌نگاری شکوفا شود!"

پیام سازمان ملل به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات: "اجازه دهید روزنامه‌نگاری شکوفا شود!"

مقامات ارشد سازمان ملل همزمان با آغاز مراسم روز آزادی مطبوعات سال 2015 اعلام کردند، آزادی بیان و مطبوعات برای ایجاد یک حکومت خوب و وضعیت مناسب حقوق بشر در سراسر جهان لازم و ضروری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه مشترک با دبیر اجرایی سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) و کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل اظهار کردند، روزنامه‌نگاری کیفی به شهروندان اجازه می‌دهد تا درباره توسعه جامعه خود همزمان با مبارزه علیه بی‌عدالتی، فساد و سوءاستفاده از قدرت، تصمیمات آگاهانه اتخاذ کنند.

مقامات سازمان ملل در این بیانیه تصریح کردند: برای توسعه و پایداری صلح، حقوق بشر باید محترم شمرده شود.

در ادامه این بیانیه آمده، تمامی افراد باید در پیگیری، دریافت و بازگو کردن آگاهی و اطلاعات در تمام گونه‌های رسانه‌ای از جمله آنلاین و آف‌لاین آزاد باشند.

روز جهانی آزادی مطبوعات از سوی مجمع عمومی سازمان ملل پایه‌گذاری شده و هر ساله در سوم ماه مه طی مراسمی بزرگ داشته می‌شود. این روز از سوی یونسکو به عنوان فرصتی برای بزرگداشت اصول اساسی آزادی مطبوعات، بررسی وضعیت آزادی مطبوعات در سراسر جهان، دفاع از استقلال رسانه‌ها در برابر حملات متعدد و بزرگداشت یاد خبرنگارانی که حین انجام وظیفه جان باخته‌اند، در نظر گرفته می‌شود.

شعار امسال روز جهانی مطبوعات نیز پیامی کوتاه در حمایت از روزنامه‌نگاری کیفی به عنوان راه‌حلی برای مقابله با عدم تعادل در رسانه‌ها بود: "اجازه دهید روزنامه‌نگاری شکوفا شود!"

پیش از آغاز مراسم روز آزادی مطبوعات امسال، یونسکو به عنوان آژانس سازمان ملل که مسوولیت ترویج و حمایت از آزادی مطبوعات را برعهده دارد، "کریستین امان‌پور" را به عنوان سفیر آزادی بیان و امنیت خبرنگاران خود معرفی کرد.

مقامات سازمان ملل در ادامه بیانیه مشترک خود عنوان کردند: ما برای شنیده شدن به صدای تمامی افراد به ویژه زنان نیاز داریم، زنان و مردان باید به صورت برابر و همزمان، در ایجاد و اشتراک اخبار نقش داشته باشند.

انتهای پیام

کد N810274

وبگردی