آفتاب

نیویورک تایمز: مزدورانی از عربستان برای جنگ به یمن اعزام شدند

نیویورک تایمز: مزدورانی از عربستان برای جنگ به یمن اعزام شدند

ایرنا نوشت:


نیویورک تایمزنوشت: افراد مسلحی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله عربستان سعودی آموزش دیده و مسلح شده اند، روز یکشنبه وارد شهر عدن شده و به شبه نظامیانی پیوستند که در حال جنگ با جنبش مردمی انصارالله هستند.

روزنامه آمریکایی در گزارشی از شهر الوکاله در یمن افزود: نیروهای جدید در طول چند روز گذشته از راه دریا وارد یمن شده اند.

یک فرمانده ارشد، یک شبه نظامی و یکی از ساکنان متحد آنها به شرط عدم افشای هویت خود در مورد وارد عمل شدن این نیرو سخن به میان آورده اند.

عربستان پس از قیام مردمی در یمن و سرنگونی حکومت مورد حمایت ریاض، با همراه کردن چند کشور دیگر عربی خلیج فارس که پیش تر گروهک های تروریستی و تکفیری القاعده، انصره و داعش را سازماندهی کرده و به عراق و سوریه گسیل کرده بودند، شهرهای یمن و اجتماعات مردمی را مورد حمله هوایی قرار داده که تاکنون هزاران غیرنظامی بوِزه زنان و کودکان کشته شده اند.

عربستان با رد درخواست های جهانی بویژه دبیرکل سازمان ملل برای توقف حملات به یمن و مذاکره گروههای یمنی حملات خود را تشدید کرده است.



نیویورک تایمز با اعلام اینکه، ادعاهای آنها به طور مستقل قابل تأیید نیست اما سرازیر شدن این شبه نظامیان یکی از نشانه های نخستین استقرارهای مهم نیروهای زمینی آموزش دیده توسط ائتلاف تحت رهبری سعودیهاست و شکل عملیات نظامی را که عمدتاً متکی بر حملات هوایی در نخستین هفته ها بود، تغییر خواهد داد.

این تقویت نیرو که به گفته فرمانده مزبور مجهز به جنگ افزارهایی چون سلاحهای ضد تانک شده اند، در حال ورود به نبردی در عدن هستند که به بن بست مرگباری رسیده است.

در نبردهای چند هفته گذشته میان افراد مسلح محلی از یک سو و ارتش یمن، رزمندگان جنبش انصارالله و نیروهای امنیتی متحد آنها از سوی دیگر، صدها کشته برجا گذاشته و حومه شهر ها به کلی ویران کرده است.

خبرگزاری رویترز در هفته گذشته به نقل از یک مقام یمنی آورده بود که صدها فرد مسلح قبایلی در استان مرکزی مآرب توسط سعودیها آموزش دیده اند. و افراد مسلح محلی در حال جنگ با انصارالله در عدن و تعز می گویند آنها از ائتلاف تحت رهبری سعودیها محموله های تسلیحاتی دریافت کرده اند.

یک سخنگوی نیروهای محلی در عدن معروف به نیروهای مقاومت مردمی گفته است که گروهی از افراد مسلح به طور ویژه گزینش شده و پس از آموزش فرماندهان محلی با تجهیزات عربستان سعودی آماده رزم شده اند.

در عین حال، فرمانده ارشد مصاحبه شونده و یک فرد مسلح دیگر گفته است که در واقع نیروی جدیدی در خارج و در عربستان سعودی و نقاط دیگر خلیج فارس آموزش دیده اند. این نیرو متشکل از افراد به خدمت گرفته جوانتر و همچنین افسران نظامی میانسال است که در ارتش جنوب یمن در دوران استقلال آن به عنوان یک کشور خدمت کرده اند.

به گفته این فرمانده، افسران مسن تر که پس از جنگ داخلی مختصر سال 1994 به تبعید رفته اند به یمن بازگشته اند.

49261

کد N810101

وبگردی