آفتاب

بحران بزرگی که توییتر برای ایرانی‌ها ایجاد کرده

بحران بزرگی که توییتر برای ایرانی‌ها ایجاد کرده

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات در شامگاه یکشنبه 13 اردیبهشت 1394:


فیلترشکن کار دست ایرانی‌های عضو توییتر داد

طی هفته گذشته کاربران ایرانی با انتشار هشتگ‌هایی از توییتر خواستند قفل کردن اکانت‌های ایرانی را متوقف کرده و پیش شماره ایران را به لیست پیش‌شماره‌هایش اضافه کند تا بحران لاک اکانت توییتر در ایران رفع شود.
مدت‌هاست کاربران ایرانی برای ساخت اکانت در توییتر با مشکل مواجه هستند. شبکه اجتماعی توییتر در ایران فیلتر است و کاربران برای ساخت اکانت و دسترسی به صفحات خود مجبورند از انواع وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها استفاده کنند. شاید تصور کنید این تنها محدودیت کاربران ایرانی در دسترسی به توییتر است. اما فیلترینگ تنها محدودیت ایرانی‌ها در دسترسی به توییتر نیست، توییتر هم برای کاربران ایرانی محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.
برای ساخت اکانت جدید در توییتر، در صورتی که از وی‌پی‌ان یا فیلترشکن‌هایی مانند سایفون استفاده کنید تا هنگامی که شماره موبایل خود را به توییتر اعلام نکنید که کد تایید را به آن ارسال کند، قادر به استفاده از اکانت خود نیستید. تنها هنگامی می‌توان با خیال راحت اکانت جدید ثبت کرد که از یک آی‌پی اختصاصی استفاده کنید. یا اینکه شماره موبایلی به توییتر اعلام کنید و از آنجایی که توییتر پیش شماره ایران را به لیست شماره‌های خود اضافه نکرده، این امکان برای ایرانی‌ها وجود ندارد.
اما بحران لاک (مسدودسازی) هنگامی شروع شد که توییتر به دامنه محدودیت خود، کاربرانی که در حال کار با توییتر کردند را نیز اضافه کرد. طی هفته گذشته برخی از کاربران ایرانی توییتر لاک شدند. هنگامی که کاربران ایرانی برای دسترسی به توییتر از فیلترشکن‌های مختلف استفاده می‌کنند و هر بار با یک آی‌پی متفاوت وارد توییتر می‌شوند، توییتر گمان می‌کند صفحه آنها مورد حمله قرار گرفته است. بنابراین راهی پیدا می‌کند تا مطمئن شود کسی که وارد اکانت کاربر می‌شود، خودش است و دیگران به آن دسترسی پیدا نکرده‌اند. پیش از این توییتر از ارسال درخواست تایید و اعلام کد به ایمیل کاربران استفاده می‌کرد. تازگی با تغییر این ساز و کار و ارسال کد تایید به شماره تلفن همراه کاربران این روند را طی می‌کند و کاربران ایرانی چون شماره موبایلی به این شبکه اجتماعی اعلام نکرده‌اند، لاک می‌شوند.
آنها هنگام لاگین کردن در توییتر، هنگامی که وارد تایم‌لاین می‌شوند با پیام هشداری مواجه می‌شوند که توییتر به آنها داده اعلام کرده: Your Account Has Been Locked. آنها می‌توانند تایم‌لاین را بخوانند، به تنظیمات پروفایل خود دسترسی دارند و امکان ورود و خروج را هم در اختیار دارند. اما امکان ارسال توییت، بازنشر، ارسال دایرکت و ریپلای زدن به دیگران را ندارند. کاربران برای باز کردن این قفل باید شماره موبایلی برای دریافت کد تایید به توییتر اعلام کنند و مشکل قدیمی توییتر اینجا دوباره مطرح می‌شود؛ ایران در لیست ملیت کاربران ثبت شده اما پیش شماره ایران در لیست پیش شماره کشورها ثبت نشده است.
به گزارش فناوران این اتفاق طی هفته گذشته باعث شد کاربران درخواست خود را همراه با اعتراض به توییتر اعلام کنند. آنها همراه با هشتگ‌های # free twitter DONT_LOCK#IraniansUserAccount و addiranphonenumber# و با منشن کردن
@ twitter ، @Jack و twitter_fa@ از توییتر خواستند لاک کردن کاربران ایرانی را متوقف کرده و پیش شماره ایران را به لیست خود اضافه کند. @twitter_fa ده روز پیش خبر داد: «دوستان، محدودیت دادن شماره تلفن برای دسترسی یا نام‌نویسی از داخل ایران از چندی پیش در دست بررسی بوده و امیدواریم راه حل مناسب بزودی ارایه شود».
با توجه به اینکه هنوز راهکاری برای حل این مشکل ارایه نشده است، کاربران لاک شده برای خروج از این بحران اقدام به ثبت شماره‌های خارجی در توییتر می‌کنند. این شماره‌ها یا شماره‌های اختصاصی است که از طریق دوستان خود در خارج از کشور به دست می‌آورند یا شماره‌های آزادی است که در برخی از سایت‌ها برای ارسال پیام‌های رایگان از آن استفاده می‌شود.
گفتنی است لاک شدن ممکن است هر مقطع از زمانی که کاربران از فیلترشکن‌های مختلف برای دسترسی به اکانت توییتر خود استفاده می‌کنند اتفاق بیفتد و مختص به یک زمان مشخص نیست. شاید یکی از دلایلی که هفته گذشته باعث بروز چنین مشکلی برای تعداد زیادی از کاربران شده، اختلال وی‌پی‌ان‌ها و افت سرعت اینترنت بوده که کاربران را مجبور کرده فیلترشکن‌های مختلف را برای رد کردن فیلترینگ آزمایش کنند.
با توجه به اینکه این روزها توییتر بستری است که بسیاری از ایرانی‌ها از جمله مسوولان بلند پایه با همتایان خود ارتباط برقرار می‌کنند و از آن به عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی سریع استفاده می‌کنند، امیدواریم با اضافه شدن پیش‌شماره ایران به لیست شماره‌های توییتر، مشکل لاک شدن اکانت‌های ایرانی به زودی حل شود.

 

طلب ناحق مخابرات از مردم به طور غیر مستقیم
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: متاسفانه هم‌اکنون به دلیل کاهش درآمد، توسعه تلفن ثابت تقریباً متوقف شده است و از این بابت از مردم عذر می‌خواهیم.
کاظم ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس درباره مشکلات موجود در بخش واگذاری تلفن ثابت در کشور، اظهار داشت: عمده مشکل مخابرات ایران در بخش تلفن ثابت درآمد پایین است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: متاسفانه هم‌اکنون به دلیل کاهش درآمد، توسعه تلفن ثابت تقریباً متوقف است و از این بابت از مردم و متقاضیان عذرخواه هستم که در برخی مناطق قادر به ارائه سرویس تلفن ثابت نیستیم.
وی ادامه داد: مخابرات به اجبار باید برنامه‌های توسعه‌ای را انجام دهد؛ اما توسعه لحظه‌ای نیست و باید از محل درآمد باشد. بنابراین در حالی از نظر پروانه‌ای مکلف به توسعه هستیم اما مشکل اصلی تامین نقدینگی است.
ابراهیمی با بیان اینکه افزایش درآمدهای شرکت مخابرات با افزایش هزینه‌های این شرکت هم‌خوانی ندارد، توضیح داد: اگر هزینه‌ها کاهش یابد تعرفه موجود خوب است، اما شاهد افزایش شدید هزینه‌ها در بخش‌های آب، برق، گاز، مالیات حفاری و بخش های دیگر هستیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: تامین نقدینگی اشکال مختلف دارد و یکی از راه‌های تامین نقدینگی تغییر تعرفه است.
وی اظهار امیدواری کرد: با تصویب تعرفه‌های جدید تلفن ثابت بتوانیم درآمد بهتری کسب کنیم و از محل درآمدها توسعه در شبکه کابل، سیستم انتقال و تجهیزات سوئیچ را انجام دهیم که ضعف درآمدی باعث متوقف شدن توسعه نشود و در هیچ جا متقاضی در صف دریافت تلفن ثابت نبینیم .



دیگر سیم‌کارت بی‌هویت در کشور نداریم؟

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفت: بالغ بر ۹۰ درصد اطلاعات هویتی مالکان سیم‌کارت‌های بی‌هویت در سامانه اپراتورها ثبت شده و با در نظر گرفتن اینکه ممکن است برخی شماره‌ها خاموش باشد، ساماندهی سیم‌کارت‌ها در کشور انجام شده است.
سیم‌کارت‌های فاقد هویت ملی بعد از اعلام چندین باره اپراتورها مبنی بر ارسال کد ملی مالکان جهت ثبت در سامانه مرکزی، رفته رفته قطع یا قطع یکطرفه شد و اکنون سیم‌کارتی وجود ندارد که کد ملی مالک آن وجود نداشته اما وصول باشد.
این موضوع را غلامرضا داداش‌زاده در گفت‌وگو با تسنیـم تأکید کرد و گفت: تاکنون هر سیم‌کارت بدون هویتی وجود داشته، در راستای ساماندهی، نظم بخشی و نظارت بیشتر بر حوزه ارتباطات قطع شده است.
وی عنوان کرد: از نیمه دوم سال گذشته توسط رسانه‌ها و پیامک به مشترکان هر اپراتور اعلام کردیم که کد ملی خود را به شماره‌های اعلامی از سوی اپراتورها جهت رجیستر شدن ارسال کنند در حالیکه تا پیش از سال جدید و طی هشدارهای مکرر بالغ بر 90 درصد مشترکان سیم‌کارت‌های بی‌هویت اقدام به انجام این کار کردند اما برخی نیز اطلاعات خود را نفرستادند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: آن قبیل مشترکانی که اطلاعات خود را نفرستادند، سیم‌کارت‌شان قطع شد تا با مراجعه به دفاتر امور مشترکان اپراتورها اقدام به ثبت اطلاعات خود کنند. در این صورت سیم‌کارت‌شان مجددا وصل می‌شود.
او درباره تعداد مشترکان سیم‌کارت‌های بدون هویت اپراتورها در گام اول طفره رفت و بعد از آن تنها به وجود بیش از 900 هزار سیم‌کارت بی‌هویت بسنده کرد.
داداش‌زاده البته این را هم گفت که ممکن است برخی از سیم‌کارت‌های قطع شده کنونی، عملا خاموش بوده یا مالکان از آنها استفاده‌ای نمی‌کنند؛ با این حساب و در نظر گرفتن این فرضیه می‌شود گفت که سیم‌کارت بی‌هویتی در شبکه اپراتورها نیست.

 

 

بودجه 94 وزارت ارتباطات کجا خرج می‌شود؟

وزارت ارتباطات از محل ردیف های متفرقه طرح های تملک دارایی های سرمایه ای سال ۹۴ مبلغ ۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال به توسعه زیرساختها، تکمیل زیربناهای فنی و محتوای شبکه ملی اطلاعات اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار مهر، دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بالغ بر ۲۷ میلیون و ۵۰۳ هزار میلیون ریال به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای از محل ردیف های متفرقه برای سال ۹۴ اختصاص داد که از این مبلغ برای توسعه زیرساختهای شبکه ملی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون ریال، برای تکمیل زیربناهای فنی این شبکه ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار میلیون ریال و نیز برای توسعه خدمات محتوایی شبکه ملی ۹۰۰ هزار میلیون ریال تعلق می گیرد.
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات، برای توسعه زیرساختهای شبکه های پستی یک میلیون و ۸۰۰ هزار میلیون ریال بودجه درنظر گرفته شد. در همین حال برای فعالیتهای تحقیقاتی بخش ارتباطات و فناوری و ارتقای فناوریهای داخلی و تولیدات ملی ۹۰۰ هزار میلیون ریال و در راستای اجرای وظایف حاکمیتی در خصوص فناوری اطلاعات یک میلیون و ۳۵۰ هزار میلیون ریال اختصاص یافت.
وزارت ارتباطات در راستای خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه یافته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیون ریال بودجه در نظر گرفته است و به توسعه زیرساختها، خدمات و کاربردهای ارتباطات و فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون ریال اختصاص می یابد.
در همین حال در قالب انجام وظایف حاکمیتی در خصوص امور فرکانسی رادیویی و ایجاد بازار رقابت در این بخش ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون ریال و برای توسعه و تکمیل زیربناهای فنی و مکانی ICT و شبکه ملی اطلاعات ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار میلیون ریال اعتبار تعلق می گیرد.
توسعه خدمات کاربردها و محتوای ارتباطات و فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات با اعتبار ۹۰۰ هزار میلیون ریال و نیز حفظ نقاط مداری و ماهواره و توان منطقه ای و کاهش شکاف اطلاعاتی و دیجیتالی بین مناطق و استانهای کشور با اعتبار ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار میلیون ریال از دیگر طرح های مدنظر وزارت ارتباطات برای سال ۹۴ است.
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در جهت ارتقای توانمندی فنی تجهیزاتی دفاتر ICT روستایی در استانهای کشور ۶۰۳ هزار میلیون ریال و اجرای وظایف صیانتی اجتماعی و فرهنگی در خصوص ICT، یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و توسعه فناوری و کاربردهای فضایی ۲۵۰ هزار میلیون ریال تخصیص خواهد داد.

 

 

معرفی برترین‌های سومین دوره مسابقات برنامه‌نویسی بیان

سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان که با رقابت نخبگان برنامه نویسی از بیش از 100 کشور جهان برگزار شد، عصر شنبه با معرفی و تقدیر از برترین ها پایان یافت.
به گزارش دبیرخانه این دوره از مسابقات، در مرحله مقدماتی مسابقات برنامه نویسی بیان، 10 هزار و 266 برنامه نویس از 103 کشور جهان حضور داشتند که نسبت به دور قبل، بیش از دو برابر افزایش داشته است.
در ادامه مرحله انتخابی سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان، 27 مهرماه گذشته با رقابت بیش از سه هزار شرکت کننده ایرانی و خارجی برگزار شد و در پایان، 20 برگزیده خارجی و 40 برگزیده ایرانی به مرحله نهایی مسابقات راه یافتند.
در فینال مسابقات که روز جمعه در تهران برگزار شد، برترین های این ماراتن علمی 10 هزار نفره مشخص شدند. سرگئی کاپون از روسیه، علی حقانی از ایران، نیکلا جکیج از سوئیس، آدریان بودا از رومانی و پیمان جبارزاده از ایران به ترتیب رتبه های اول تا پنجم سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان را کسب کردند.
در فینال این مسابقات شرکت کنندگانی از ژاپن، ایتالیا، آلمان، کانادا و چین نیز شرکت داشتند.
مسابقات برنامه نویسی بیان به همت گروهی از نخبگان برنامه نویسی که در شرکت دانش بنیان بیان گردهم آمده اند، ترتیب داده شده و به دلیل سطح بالای مسابقات به سرعت در تراز معتبرترین مسابقات برنامه نویسی جهان قرار گرفته است؛ به طوری که فراخوان و اخبار این مسابقات در معتبرترین سایتهای برنامه نویسی دنیا مثل «کدفورسز» یا سایت رسمی المپیاد جهانی کامپیوتر منعکس شده و مدال آوران المپیادهای جهانی کامپیوتر، برنامه نویسان و فعالان حوزه نرم افزار از برگزاری این مسابقات در ایران مطلع می شوند.
براساس این گزارش، حداقل 18 نفر از نفرات برگزیده مسابقات برنامه نویسی بیان دارای مدال المپیاد جهانی کامپیوتر بوده اند و یکی از نفرات برگزیده مسابقه دارنده شش مدال طلا و یک مدال نقره در المپیاد جهانی کامپیوتر است. همچنین شش نفر از 20 نفر برتر مسابقه code jam گوگل جزو رتبه های برتر مرحله میانبر سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان بوده اند.
نخستین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان سال 1390 در سطح ملی و نخستین دوره بین المللی آن سال 1391 برگزار شده که در اولین گام نیز با استقبال قابل توجهی از سوی مراجع علمی و نخبگان برنامه نویسی دنیا بهره مند شده است.

 


پیوست فرهنگی موبایل در آستانه ابلاغ است

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات از احتمال تصویب پیوست فرهنگی در حوزه خدمات باند پهن موبایل در دو ماه آینده خبر داد.
علی‌اصغر عمیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره آخرین وضعیت پیوست فرهنگی اظهار کرد: چندی پیش وزارت ارتباطات پیوست پیشنهادی خود را به ریاست‌جمهوری ارسال کرد و حال از سوی دفتر ریاست‌جمهوری این پیوست به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع داده شده تا آنها هم نقطه‌نظرات خود را روی این پیوست اعلام کنند.

 

جریمه نرم‌افزاری خودروهای بدون معاینه فنی

رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه ملی معاینه فنی خودروها را تشریح کرد و گفت: پس از استقرار این نرم افزار در مراکز و برقراری اطلاعات مراکز و پلیس، ثبت تخلفات و اعمال قانون به صورت کاملا نرم افزاری بوده و دیگر نیازی به حضور فیزیکی پلیس نخواهد بود.
ولی الله آذروش در گفت‌وگو با ایسنا)، درباره آخرین وضعیت حذف محدوده فیزیکی طرح زوج و فرد در پایتخت که در حال حاضر در دست مطالعات است، افزود: بر اساس یکی از بندهای ماده 1 آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگه معاینه فنی خودرو مصوب چهاردهم دی ماه سال 93، هیات وزیران، برای ایجاد وحدت رویه و ارتقاء نظارت برعملکرد مراکز معاینه فنی، کلیه این مراکز در سطح کشور به صورت یکپارچه مکلف به استفاده از سامانه ملی معاینه فنی هستند.
وی در مورد جزئیات این سامانه گفت: این سامانه ملی براساس مصوبه بایستی به صورت کاملا متمرکز و بر خط، برای ثبت مشخصات و اطلاعات آزمایش‌های فنی و صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری و با بهره مندی از زیرساختهای الکترونیکی بوده و قابل اتصال به دیتا سنتر پلیس راهنمایی رانندگی و پلیس انتظامی باشد.

 

965 هزار سیم‌کارت بی‌هویت شناسایی شد

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از نقص اطلاعات و نداشتن کدملی ۹۰۰ هزار سیم کارت ایرانسل و ۶۵ هزار سیم کارت همراه اول در پایگاه اطلاعاتی این اپراتورهای موبایل خبر داد.
غلامرضا داداش زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید براینکه ساماندهی پایگاه داده مشترکان تلفن همراه به ثمر رسید، اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد فرآیند اخذ کد ملی از مشترکان موبایل به اتمام رسیده و هم اکنون مشخص شده است که در پایگاه داده اپراتورهای موبایل، چه مشترکانی دارای نقص اطلاعات هستند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز طرح قطع ارتباط صاحبان بیش از ۱۰ سیم کارت خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۰ هزار مشترک همراه اول و ۵ هزار مشترک ایرانسل مالک بیش از ۱۰ سیم کارت هستند.
غلامرضا داداش زاده با اشاره به آغاز فاز دوم ساماندهی سیم کارتهای فعال در کشور اظهار داشت: در این فاز بعد از اجرای احراز هویت و مطابقت دارندگان سیم کارت با کدملی، در حال بررسی و تشخیص مشترکانی هستیم که بیش از ۱۰ سیم کارت به نامشان است.
وی با تاکید براینکه این مشترکان باید نسبت به ساماندهی این موضوع و انتخاب تنها ۱۰ سیم کارت برای ثبت مالکیت اقدام کنند، ادامه داد: براساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه اپراتورهای موبایل، ۵ هزار مشترک ایرانسلی و ۱۰ هزار مشترک همراه اولی بیش از ۱۰ سیم کارت به نامشان ثبت است.

 

 

 

 

5656

کد N809721

وبگردی