آفتاب

نروژ 500 میلیون دلار به تقویت ظرفیت های نظامی خود در قطب شمال اختصاص می‌دهد

نروژ 500 میلیون دلار به تقویت ظرفیت های نظامی خود در قطب شمال اختصاص می‌دهد

نروژ قصد دارد یک بسته 500 میلیون دلاری دیگر را به افزایش ظرفیت‌های نظامی خود در منطقه شمالگان اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت نروژ که لزوم ایفای نقشی بزرگ‌تر در امور قطب شمال را احساس کرده تصمیم گرفته یک بودجه 500 میلیون دلاری را صرف دو برنامه‌ای که قرار است ظرفیت‌های نظامی این کشور در منطقه قطب شمال را تقویت کنند اختصاص دهد.

این دو برنامه شامل ایجاد نخستین آتش‌بار ضد هوایی نروژ هستند که احتمالا 120 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و همچنین شامل مدرنیزه کردن تانک‌های آلمانی لئوپارد- 2 در ارتش نروژ می‌شوند که به نوبه خود 356 میلیون دلار هزینه در بر دارد.

قرار است آتش‌بار ضد هوایی نروژ به عنوان یک سیستم ضد هوایی عمل کند که می‌تواند هم موشک‌های زمین به هوا و هم موشک‌های هوا به هوا شلیک کند. همچنین فرایند به روز رسانی تانک‌های لئوپارد-2 شامل 38 تانک از مجموع 52 تانک ارتش نروژ می‌شود. دولت نروژ در توضیح این تصمیم خود به نگرانی از تقویت مواضع ارتش روسیه در مناطق شرقی همسایه خود اشاره کرد.

ارنا سولبرگ، نخست وزیر محافظه‌کار نروژ گفت: تحولات ناخوشایند در اوکراین و روسیه این الزام را برای نروژ ایجاد می‌کند تا ظرفیت‌های نظامی خود را افزایش دهد.

این در حالی است که روسیه بارها تاکید کرده تقویت مواضع نظامی در منطقه قطب شمال را با ماهیت دفاعی انجام می‌دهد.

اخیرا آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه گفت: حضور نظامی روسیه در قطب شمال تنها هدفش حفاظت از منافع ملی ما در منطقه است.

روسیه صاحب بزرگ‌ترین بخش از منطقه قطب شمال است.

انتهای پیام

کد N809672

وبگردی