آفتاب
/اعتکاف؛ هدیه‌ای الهی/

یک استاد حوزه: اعتکاف، انسان را از دل‌مشغولی‌های دنیا جدا می‌کند

یک استاد حوزه: اعتکاف، انسان را از دل‌مشغولی‌های دنیا جدا می‌کند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در اعتکاف ما از همه سرگرمی‌ها و دلمشغولی‌های دنیا جدا می‌شویم و بدون حجاب و از جان و دل با خدا صحبت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی‌گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، با بیان این‌که «هرکدام از انسان‌ها زمانی خاص برای زندگی در این دنیا دارند که باید از آن بهره ببرند» اظهار کرد: انسان باید در زمانی که در این دنیا زندگی می‌کند خود را به کمال و سعادت برساند. کمال و سعادت انسان مانند تغییرات جسمی نیست که به صورت اتوماتیک رخ بدهد بلکه خود انسان‌ها باید برای رسیدن به سعادت گام بردارند.

وی افزود: اگر بالاترین مراحل سعادت و کمال را می‌خواهیم باید عبادت کنیم. در عبادت است که انسان به صورت مستقیم و بدون واسطه با خدا سخن می‌گوید و خدا هم از طریق ادعیه‌ها و قرآن با بنده سخن می‌گوید. اگر ارتباط انسان با معبودش قطع شود راه کمال و سعادت را گم می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان می‌تواند در تمامی زمان‌ها با خدا سخن بگوید ولی فراموش نکنیم که بهترین زمان برای سخن گفتن با خدا همین ایام اعتکاف ماه رجب است. اعتکاف یعنی متمرکز شدن در یک نقطه و همین تمرکز سبب می‌شود انسان به خیلی از رفتارهای خود فکر کند و برای آینده هم تصمیم بهتری بگیرد چرا که تمرکز همواره راهگشا است.

گلپایگانی گفت: ما نباید این فرصت را از دست بدهیم به خصوص در بهار جوانی. اعتکاف جایی است که انسان خلوت می‌کند و با خدا حرف می‌زند و اگر این سخن گفتن انسان با معبود از ته دل باشد حتما تاثیر خود را می‌گذارد چرا که ما به خداوند می‌گوییم "الهی و ربِّی مَن لی غَیرُک" و خداوند هم در پاسخ می‌گوید " ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ" پس اگر ما به غیر از خدا نداریم باید او را بخوانیم چراکه این وعده الهی است و وعده او صدق و حق است که اگر پروردگار را صدا بزنیم او هم به ما پاسخ می‌دهد.

وی افزود: اعتکاف بهترین فرصت برای تزکیه نفس است که همه افراد و به خصوص جوانان باید این زمان را غنیمت شمارند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر می‌خواهیم افراد جوان جامعه ما به سمت معنویت و دین گرایش پیدا کنند و در این ایام پر خیر و برکت حضور پیدا کنند اول از همه خانواده‌ها تاثیر دارند چرا که وقتی فرزندان دین و اخلاق درست خانواده خود را می‌بینند به همان سمت می‌روند. پس ابتدا از خانه شروع کنیم و پس از آن هم معلمین و اساتید هستند که می‌توانند در پرورش دین که یک چشمه آن حضور در اعتکاف است تاثیر بگذارند. فراموش نکنیم که دانش بدون دین غرور می‌آورد و دین بی دانش هم خرافه است.

انتهای پیام

کد N808653

وبگردی