آفتاب

انتقاد شدید مقتدی صدر از قانون تجزیه طلبانه سنای آمریکا

انتقاد شدید مقتدی صدر از قانون تجزیه طلبانه سنای آمریکا

تصويب قانونی جدید در مورد عراق توسط سنای آمريكا با واكنش و اعتراض بسياری از شخصيت ها و جريانات سياسی عراق از جمله مقتدی صدر مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، شبكه روسيا اليوم در اين گزارش خود، آمريكا را به تلاش براي تقسيم كردن عراق به سه كشور شيعي، سني و كردي متهم كرد.
در بخشي از اين گزارش اين شبكه روسي آمده: كميته نيروهاي مسلح در مجلس سناي آمريكا طي چند روز اخير قانوني را تصويب كرده كه بر اساس آن آمريكا بايد با كردها و اهل سنت عراق به گونه اي برخورد و تعامل داشته باشد كه گويا هر كدام كشور مستقلي هستند.
در واقع بر اساس اين قانون،‌ در صورتي كه آمريكا بخواهد با كردهاي شمال عراق داد و ستد يا تعامل داشته باشد، به گونه اي خواهد بود كه گويا كشور مستقلي است. با اهل سنت كه بيشترشان در مناطق غربي عراق هستند نيز چنين برخورد و تعاملي خواهد داشت.
به نظر مي رسد ايالات متحده آمريكا دولت فعلي عراق را هم يك دولت شيعي تلقي مي كند از همين رو با صدور اين قانون و چنين تقسيم بندي،‌ عملا آمريكايي ها براي تقسيم عراق به سه كشور مستقل شيعي، سني و كردي گام بر مي دارند.
این در حالی است که تصويب اين قانون در كميته نيروهاي مسلح در مجلس سناي آمريكا با واكنش و اعتراض بسياري از شخصيت ها و احزاب و جريانات سياسي عراق مواجه شده است. با این حال در اربيل كه يكي از شهرهاي مهم كردستان عراق به شمار مي رود، كميته امنيت در پارلمان كردستان، از تصويب چنين قانوني در آمريكا استقبال كرد و آن را قانوني مهم ناميد.
در همين حال پارلمان عراق كه اكثريت قريب به اتفاق نمايندگان آن با تصويب چنين قانوني مخالفت كرده اند، چهار كميته جداگانه براي بررسي و مقابله با اين تصميم آمريكا ايجاد كرده است.
از سوي ديگر سيد «مقتدي صدر» رهبر جريان صدر عراق ضمن انتقاد شديد از تصويب اين قانون، ايالات متحده آمريكا را مورد تهديد قرار داد و گفت: تصويب اين قانون، اولين گام براي تقسيم عراق است لذا بايد به شدت با آن برخورد و مقابله شود.
وي همچنين گفت: در صورتي كه آمريكايي ها گام هاي بعدي در اين مسير را بردارند، بايد منافع آنها در عراق و خارج از عراق مورد هدف و حمله قرار دهيم.

 

کد N808570

وبگردی