آفتاب

سفر جان کری به سریلانکا

سفر جان کری به سریلانکا

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (شنبه) به منظور تقویت روابط با دولت جدید سریلانکا به پایتخت این کشور سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که روابط آمریکا با سریلانکا تا سال‌ها به دلیل اقدامات ضد حقوق بشری ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سابق این کشور دچار تنش بود. این نخستین بار در یک دهه گذشته است که وزیر امور خارجه آمریکا به سریلانکا سفر می‌کند.

مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهوری جدید سریلانکا ماه ژانویه با حمایت اقلیت‌های مسلمان و تامیل توانست راجاپاکسه را که یکی از قدرتمندترین رهبران سریلانکا بود، در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست دهد.

منتقدان راجاپاکسه تاکید داشتند که یک دهه حکومت وی در سریلانکا سبب افزایش فساد و استبداد در این کشور شده بود. در آخرین سال‌های دولت راجاپاکسه، روابط سریلانکا با کشورهای غربی به سبب اتهامات حقوق بشری مطرح شده علیه کلومبو دچار تنش شده و این کشور به سمت چین گرایش پیدا کرده بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل ایفای نقش در فشار بر دولت راجاپاکسه به منظور برگزاری انتخابات فراگیر و صلح‌آمیز و احترام به نتیجه این انتخابات با استقبال ویژه دولت جدید سریلانکا روبه‌رو شده است.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفت: سفر جان کری به سریلانکا متمرکز بر تلاش‌های سیریسنا به منظور پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر، مبارزه با فساد و همچنین فرایند آشتی ملی خواهد بود.

قرار است جان کری در این سفر علاوه بر سیریسنا با رانیل ویکرمسینگه، نخست‌وزیر دولت وی و همچنین وزیر امور خارجه این کشور و رهبر حزب سیاسی اقلیت تامیل دیدار کند. وی همچنین با دولت سریلانکا در خصوص گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری در این کشور به بحث خواهد پرداخت.

انتهای پیام

کد N808284

وبگردی