آفتاب
آیت‌الله نوری‌ همدانی:

اخلاص، اولین اصل طلبگی است

اخلاص، اولین اصل طلبگی است

آیت الله العظمی نوری‌همدانی با برشمردن اصول طلبگی، اخلاص را اولین اصل در این راه خواند.

آیت الله العظمی نوری‌همدانی با برشمردن اصول طلبگی، اخلاص را اولین اصل در این راه خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، این مرجع تقلید در همایش تجلیل از برگزیدگان حوزه علمیه استان یزد، یزد را استانی عالم پرور، عالم‌خیز و شهید پرور خواند و در ادامه گفت: هیچ شغلی با فضیلت‌تر و پربرکت‌تر از شغل طلبگی نیست و خداوند را شاکرم که در میان همه شغل‌ها، این شغل را به ما عنایت فرموده است.

وی با بیان این که کسی که در راه طلب علم گام برمی‌دارد مانند کسی است که در میدان جهاد باشد، تصریح کرد: همان طوری که کسی می‌خواهد به میدان جنگ و جهاد برود، باید مدتی کسب مهارت کند، طلاب نیز باید با کسب مهارت، وظیفه خود را انجام دهند.

نوری همدانی با اشاره به این که در این راه چند اصل وجود دارد، اصل اول را اخلاص خواند و گفت: تمام علمایی که در این راه گام برداشته‌اند، اولین گام خود در این رابطه را اخلاص می‎‎دانند.

وی همت بلند را اصل دوم در این خصوص ذکر و اضافه کرد: طلبه باید از اول این همت را داشته باشند که مانند یک وزنه بزرگی همچون شیخ طوسی و امثال آن باشد.

این مرجع تقلید در ادامه اراده و استقامت را یکی دیگر از اصول طلبگی عنوان کرد و گفت: بعضی افراد در ابتدای کارشان شوق و ذوق دارند، اما در میان کار آن را رها می‌کنند.

وی ادامه داد: انسان باید هرچه دارد را در راه کسب علم بدهد تا بتواند بخشی از آن را کسب کند؛ لذا این راه، راهی است که نیازمند رحمت است و طلاب باید اراده و همت بلند در این راه داشته باشند.

نوری همدانی همچنین به اصل عادت به نظم اشاره کرد و گفت: باید تمام کارهای خود را بر اساس برنامه و نظم تنظیم کنیم تا مردم نیز درس نظم را از طلاب فرا بگیرند.

وی ضمن اشاره به اصل دانستن ادبیات و علم صرف و نحو، اظهار کرد: در راه حوزوی که یک راه الهی است با خدا معامله می‌کنیم و علوم اهل بیت(ع) را می‌خوانیم.

نوری همدانی با اشاره به تاکید امام راحل(ره) به موضوع اخلاق در حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند یک مومن عالم در صحنه اجتماع اجرش از کسی که همیشه در صحنه‌های جنگ به مبارزه با دشمنان پرداخته و تمام شب‌ها به عبادت می‌پردازد، بیشتر است.

وی گفت: طلاب و علما در نگاه مردم ادامه‎‎دهندگان راه پیغمبران اسلام هستند که باید به مواردی از قبیل هدایت و راهنمایی مردم، مبارزه با دشمنان اسلام و خدمت‌گذاری به مردم توجه داشته باشد.

نوری همدانی همچنین به توجه ویژه همگان به نماز شب و ارتباط با امام زمان (عج) تاکید کرد و گفت: امام بارها فرمودند که این انقلاب زمینه ظهور امام زمان(عج) است و شکی نیز در آن وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N808157

وبگردی