آفتاب

تظاهرات روز کارگر در ترکیه به خشونت کشیده شد

تظاهرات روز کارگر در ترکیه به خشونت کشیده شد

تظاهرات روز اول می موسوم به روز کارگر در ترکیه با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تظاهرات گروه‌های کارگری در مرکز شهر استانبول به ناآرامی کشیده شد. پلیس برای متفرق کردن صد‌ها نفر از شرکت کنندگان در یک راهپیمایی بزرگ به مناسبت روز کارگر در اطراف میدان تقسیم در مرکز شهر از گاز اشک آور و خودرو آب پاش استفاده کرده است. 

تظاهرات ۱۱ اردیبهشت ماه بزرگ‌ ترین ناآرامی استانبول از زمان اعتراض‌ های دو سال پیش بوده است. هزاران نفر از اعضای نیروهای ضد شورش پلیس خیابان‌های منتهی به میدان تقسیم را مسدود کردند.به نوشته سایت روزنامه «حریت» یکی از تظاهرکنندگان در بشیکتاش به ضرب چاقو زخمی شده است. گفته می‌شود ضارب از کارکنان یک پارکینگ محلی بوده است. 

بر همین اساس دست کم ۱۳۶ نفر در استانبول بازداشت شده اند. اکثر این افراد در اطراف محل اصلی تظاهرات، یعنی میدان تقسیم، دستگیر شده‌اند.  پلیس پس از آن به راهپیمایان یورش برد که تعدادی از تظاهرات کنندگان بطری و سنگ به سمت نیروهای پلیس پرتاب کردند.

بر همین اساس جو روز گذشته استانبول در سایه راهپیمایی فوق بسیار سنگین بود. شبکه حمل و نقل شهری به حالت نیمه تعطیل در آمده و بالگردهای پلیس بر فراز خیابان‌های شهر پرواز می‌کردند. 

در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، هم ده‌ها هزار نفر برای برگزاری روز کارگر دور هم گرد آمدند، با این وجود – بر خلاف استانبول – مراسم پایتخت با شادی و پایکوبی همراه بود و حادثه خاصی پیش نیامد. با این حال، روزنامه حریت نوشته که در دیگر نقاط ترکیه – از جمله در استان‌های «زونگولدک» و «کُنیا» هم آئین‌های روز کارگر بیشتر به شکل جشن برگزار شده است. 

منتقدان می‌گویند جو امنیتی استانبول در راستای سیاست‌های سختگیرانه دولت رجب طیب اردوغان، در آستانه انتخابات ماه ژوئن شکل گرفته است.

رئیس جمهوری ترکیه انتظار دارد در انتخابات ماه ژوئن مجلس با اختلاف فاحش پیروز میدان شود. در صورتی که انتظار  اردوغان برآورده شود وی خواهد توانست در اقدام بعدی با تغییر قانون اساسی کشور اختیارات ریاست جمهوری و قدرت خود را بیش از پیش افزایش دهد. 

کد N808017

وبگردی