آفتاب

نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره یمن

نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره یمن

شورای امنیت سازمان ملل متحد طرح مورد حمایت روسیه درباره آتش بس فوری برای ارائه کمک های انسان دوستانه به یمن را تصویب نکرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، این طرح در حالی تصویب نشد که بحران کمبود سوخت در یمن تلاش های امدادگران برای نجات جان افراد را تهدید می کند.

روسیه درخواست جلسه ای اضطراری را با حضور ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت همزمان با ورود حملات هوایی عربستان سعودی به یمن به هفته ششم خود ارائه کرده بود تا درباره موانع موجود بر سر ارسال سوخت، غذا و دارو تصمیم گیری شود.

در آخرین حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به یمن ۴۷ نفر  در شهر عدن دومین شهر بزرگ یمن کشته شدند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر درباره کمبود سوخت در یمن هشدار داده و گفته بود که این موضوع می تواند منجر به توقف تمامی فعالیت های امداد رسانی ظرف روزهای آینده شود. پیش از این نیز کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیگر سازمان های امدادرسان درباره کمبود سوخت و تاثیر آن بر امدادرسانی در یمن هشدار داده بودند.

در جلسه ای که پشت درهای بسته در شورای امنیت برگزار شد، روسیه طرحی را پیشنهاد داد که خواستار آتش بس فوری جهت فعالیت های بشردوستانه در یمن شده بود و همزمان از طرفین می خواست تا به روند و گفتگوهای سیاسی بازگردند.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل بعد از عدم تصویب این طرح، از آنچه که «بی تصمیمی شگفت آور» در برابر حادتر شدن شرایط انسانی در یمن خواند، انتقاد کرد.

نیروهای مردمی یمن در شهریور ماه سال گذشته دولت عبدربه منصورهادی را سرنگون کردند ولی از ۶ هفته گذشته عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به یمن حمله کرده و منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور ایجاد کرده است.

 

کد N807886

وبگردی