آفتاب
قادری در گفتگو با مهر پیشنهاد کرد؛

اشکالات «استانی‌شدن انتخابات مجلس» رفع شود/ توقف تا ابلاغ سیاستها

اشکالات «استانی‌شدن انتخابات مجلس» رفع شود/ توقف تا ابلاغ سیاستها

نماینده مردم شیراز در مجلس، با تأکید بر رفع اشکالات طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» گفت: بهتر است تا زمان نهایی شدن و ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیگیری این طرح متوقف شود.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با شیوه ای که کمیسیون شوراها ارائه کرده مخالفم، اظهار داشت: اگر قرار باشد مدل دیگری غیر از مدل فعلی انتخابات پیشنهاد شود، من روشی شبیه مدل انتخاباتی عراق یا بلژیک را شکل مناسبی می‌دانم و پیش از این نیز محاسن و ویژگی‌های آن را تشریح کرده ام.

وی افزود: نظام انتخاباتی فعلی ما که اجرا می‌شود، مبتنی بر «صفر و یک» است و مخصوصا در شهرهای بزرگ ممکن است در یک دوره فقط اصولگرایان یا فقط اصلاح‌طلبان رای بیاورند و آراء آنها متناسب با سهم و جایگاهشان توزیع نمی شود.

قادری گفت: این در حالی است که در یک نظام انتخاباتی صحیح، در شهرها مخصوصاً در جاهایی که تعداد نمایندگان زیاد است، باید وزن آنها کم و زیاد شود نه اینکه در یک دوره فقط از یک جناح و در دوره دیگر تنها از جناح دیگر رأی بیاورند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به برخی از اشکالات طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: در این طرح، نظام ائتلافی و حزبی تقویت می‌شود و افراد در قالب ائتلاف ثبت‌نام و فعالیت می کنند، اما افرادی که بخواهند مستقل کار کنند کار آنها بسیار سخت خواهد شد.

نسبت به تأیید «استانی شدن انتخابات مجلس» در شورای نگهبان مطمئن نیستم

وی با بیان اینکه نسبت به تایید این طرح در شورای نگهبان مطمئن نیستم، عنوان کرد: در حال حاضر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در حال تدوین و تصویب سیاست‌های کلی انتخابات است که به نوعی وارد بحث هایی مانند نظام انتخاباتی شهرستانی یا استانی نیز می شود؛ به همین دلیل شاید کار معقول در رابطه با تعیین مدل انتخابات این باشد که تا ابلاغ این سیاست ها صبر کنیم، نه اینکه طرحی را مصوب کنیم و سپس سیاست های ابلاغی انتخابات طور دیگری باشد.

قادری تصریح کرد: به نظر من در حال حاضر فضای کار چندان روشن نیست و باید اشکالات طرحی که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره استانی شدن انتخابات ارائه کرده است، برطرف شود.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: شاید یکی از اشکالاتی که می‌توان آن را برطرف کرد این باشد که به جای اینکه فرد در حوزه انتخابی فرعی خودش ۱۵ درصد آراء را به دست بیاورد، گفته شود که از بین تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز یک شهرستان، افرادی که در سطح استان رأی بیشتری دارند، انتخاب صورت گیرد.

کد N807662

وبگردی