آفتاب
تحلیل بین الملل؛

چرایی حضور رژیم صهیونیستی در کنفرانس عدم اشاعه سازمان ملل

چرایی حضور رژیم صهیونیستی در کنفرانس عدم اشاعه سازمان ملل

رژیم صهیونیستی که جمهوری اسلامی ایران را قوی ترین دشمن خود در منطقه می بیند در تلاش است تا برای موازنه سازی مقابل ایران به برخی کشورهای عرب نزدیک تر شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رژیم صهیونیستی اسرائیل برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته تصمیم به حضور در کنفرانس عدم تکثیر سلاح هسته ای سازمان ملل متحد گرفت.

این رژیم که تنها دارنده سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه محسوب می شود از سال ۱۹۹۵ از حضور در همایش ها و مجامع کشورهایی که NPT را امضاء کرده اند طفره رفته و از امضای پیمان عدم تکثیر سلاح های هسته ای خودداری کرده است.

بهانه ای که این رژیم تحت آن از پیوستن به NPT خودداری می کند اعتراض به قطعنامه ای های مجامع بین المللی علیه برنامه هسته ای این رژیم است که این رژِیم به زعم خود آنها را بی اساس می داند.

سیاست هسته ای رژیم صهیونیستی مبتنی بر ابهام هسته ای بوده است. این ابهام این امکان را به این رژیم داده تا بتواند عدم پایبندی به معاهدات بین المللی را توجیه پذیرتر سازد و از سوی دیگر در توازن قوای منطقه ای و در مواجهه با همسایگان و دشمنان خود دست بالایی داشته باشد.

اگرچه ایهود اولمرت در زمانی که در پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی قرار داشت به این موضوع اشاره کرد که اسرائیل دارای بمب اتمی است اما این موضوع چندان در ادوار دیگر تصریح نشده و سیاست ابهام هسته ای به رغم این تصریحات اولمرت تداوم یافته است.

در پی فشارهای جامعه جهانی به ویژه کشورهای عرب منطقه خاورمیانه و جمهوری اسلامی ایران که خواستار خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای می باشند، «شیمون پرز» وزیر خارجه وقت این رژیم در سال ۱۹۹۵ با تعیین شرطی اعلام داشت این رژیم زمانی به بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای خود تن خواهد داد که با کشورهای منطقه یعنی اعراب و ایران به صلح برسد.

در طول این سال ها  این رژیم با در پیش گرفتن سیاست «ابهام هسته ای» هرگز بطور علنی به داشتن سلاح های ممنوعه اتمی اذعان نکرده است.

رژیم صهیونیستی که قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین تهدید برای خود می داند و در راستای مقابله با توان جمهوری اسلامی ایران و نفوذ آن در منطقه در سال های اخیر با کمک سرویس های اطلاعاتی غربی مبادرت به پیشبرد پروژه ایران هراسی در منطقه کرده است تا از طریق دامن زدن به اختلافات بین کشورهای منطقه و مسلمانان از میزان نفوذ ایران در راستای تامین امنیت خود بکاهد.

این رژیم که تا حدودی توانسته است با دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی و اقوام مختلف در منطقه اهداف خود را پیش ببرد در تلاش است به برخی کشورهای عرب منطقه که از مشروعیت داخلی رنج می برند و گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها دموکراسی اسلامی در منطقه را تهیدی برای رژیم های خود می دانند، نزدیک شود.

رژیم اسرائیل در راستای تلاش برای مهار بزرگترین دشمن خود یعنی ایران در منطقه بعد از ۲۰ سال به عنوان عضو ناظر در کنفرانس منع گسترش سلاح های اتمی سازمان ملل شرکت کرده است و هدف خود از حضور در این کنفرانس را نشان دادن حسن نیت به برخی کشورهای عربی در راستای دستیابی به صلح با آنها اعلام کرده است.

یک مقام ارشد رژیم اسرائیل که نامش فاش نشده است با اعلام این مطلب به خبرنگار رویترز گفت: زمان آن رسیده است تا کشورهای میانه روی منطقه دور هم بنشینند و درباره مشکلاتی که همه در منطقه با آن مواجه هستند به گفتگو بپردازند.

وی در ادامه حضور رژِیم صهیونیستی در کنفرانس مذکور را بیانگر حسن نیت این رژیم در راستای آغاز گفتگوهای امنیتی با برخی طرف ها در خاورمیانه بر اساس موضوعات مورد اجماع آنها خواند.

مصر در سال ۲۰۱۰ با حمایت برخی کشورهای عرب منطقه با ارائه طرحی خواستار خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای شد، خاورمیانه ای که تنها دارنده سلاح هسته ای در آن رژیم اسرائیل است.

کد N807638

وبگردی