آفتاب
امانی در گفتگو با مهر :

ترس عربستان از فرود هواپیمای ایرانی/ قبول شکست کامل در یمن

ترس عربستان از فرود هواپیمای ایرانی/ قبول شکست کامل در یمن

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره گفت: اینکه عربستانی‌ها به طورجدی می‌خواهند از هواپیمای حامل کمک های ایران ممانعت کنند نشان از ترس و واهمه آنها در به نتیجه نرسیدن اقداماتشان در یمن دارد .

مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اقدام عربستان در فرود دومین هواپیمای حامل کمک های انسان دوستانه ایران به یمن و بمباران فرودگاه صنعا، گفت: اقدام ایران کاملا مطابق با اصول قانونی و روابط بین الملل است و در هر حال آن کسی که باید مجوز ورود به فضای یمن را صادر کند، افرادی هستند که اکنون در این کشور قدرت را در اختیار دارند.

وی با اشاره به اینکه کار ایران یک اقدام انسان دوستانه و مبتنی بر کمک به مردم یمن در شرایط حملات هواپیماهای عربستان است، اظهار داشت: اینکه عربستانی ها به طور جدی می خواهند از هواپیمای حامل کمک های ایران ممانعت کنند نشان از ترس و واهمه دارد که می دانند اقدامات آنها هیچ گونه نتیجه ای نداشته است.

امانی خاطرنشان کرد: به نظر من در یک تحلیل ساده نمی توان کار عربستان را بیان کرد و این اقدام آنها بیش از گذشته حاکمان عربستان را نزد مردم یمن بی آبرو می کند و کار آنها را احمقانه نشان می دهد.

ادعای ارسال سلاح از سوی ایران به یمن احمقانه است 

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره افزود: ارتش یمن با انصارالله هماهنگ است و اتهامی که ایران سعی می کند از این طریق سلاح و مهمات به دست انصارالله برساند آن طور که آنها ادعا می کنند، یک ادعای بسیار احمقانه است چرا که ارتش یمن دارای تسلیحات کافی است اما اینکه چرا پاسخ عربستان را نمی دهد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

وی اظهار داشت: به هر حال اقدام عربستان با این شیوه که با هر نوع عملی مانع از فرود هواپیمای ایران شود ولو با بمباران باند فرودگاه صنعا، نشان می دهد که عربستان هیچ امیدی به آینده ندارد چرا که اگر به آینده خود در یمن کورسوی امیدی داشتند هیچ گاه باند فرودگاه صنعا را مورد حمله قرار نمی دادند که آقای خالد البحاح به عنوان گزینه مورد حمایت آنها باید از همین طریق وارد یمن شود.

امانی خاطرنشان کرد: آنها همه پل های پشت سر خود را خراب کرده اند و این امر نشان می دهد که وضعیت آنچنان بد است که حتی وصول یک هواپیمای کمک های ایران به یمن به اقتداری که آنها به دنبال آن بودند، لطمه می زند و این به معنای قبول کامل شکست در صحنه یمن تلقی می شود.

جامعه سنتی عربستان تحمل تغییر نسلی را ندارد 

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره درباره تغییرات جدید در دستگاه حکومتی عربستان و اینکه آیا این تغییرات می تواند مانع تغییر سیاست های این کشور شود، اظهار داشت: به طور مشخص مدت زمان زیادی است که مردم جهان و منطقه منتظر هستند که مشکلات درونی انباشته شده عربستان سعودی به مراحل بحرانی برسد. به نظر من حمله عربستان به یمن را می توان در چارچوب یک فرار از بحران داخلی به سوی ایجاد یک تهییج در افکار عمومی عربستان به سمت دشمن خیالی خارجی تفسیر کرد.

وی افزود: تغییراتی که امروز در حاکمیت عربستان خبر آن منتشر شد نشان از دسته بندی داخلی حاکمیت عربستان دارد که بسیار پیر و فرتوت شده است و تلاش می کند به یکباره سن حاکمیت را از ۹۰ سال به ۳۰ سال برساند.

امانی ادامه داد: درباره این تغییرات تصمیم گیرندگان اصلی اختلافات فاحش خواهند داشت. قطعا جامعه سنتی عربستان تحمل یک چنین تغییر نسلی را به این شکل ندارد. در عربستان سالیان سال تلاش شده است که معدل عمر حاکمان حدود ۸۰ سال باشد اما آنچه مشاهده می کنیم این است که آنها به یک باره اختیارات را از دست داده اند و حاکمان جدید و تصمیم گیرندگان این تغییرات نیز افراد جوانی هستند که پختگی لازم برای اداره کشور را ندارند.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره تاکید کرد: چنین شوک هایی برای حاکمیت عربستان بسیار تهدیدکننده است که البته نزاع درونی خانواده عربستان نیز موضوعی است که بسیار حائز اهمیت است و حاکمان این کشور نمی توانند از آن فرار کنند.

عربستان نمی تواند ایران را در قدرت ببیند

امانی در پاسخ به این سئوال که آیا این تغییرات در روابط ایران و عربستان تغییری ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: هر اندازه که قدرت و نفوذ داخلی و استقرار و ثبات ایران افزایش پیدا کند، کینه و مشکل عربستان با ما بیشتر خواهد شد.

وی افزود: عربستان به مرحله ای رسیده است که به هیچ وجه نمی تواند ما را در هر سطحی از قدرت و نفوذ تحمل کند چرا که بسیاری از تلاش های خود را در چند دهه گذشته بر ضدیت با ایران بدون ثمر تشخیص داده و واقعیت منطقه این مسئله را گواهی می کند.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره گفت: با این حجم از توطئه عربستان علیه ایران، چشم انداز رابطه خوبی بین ما و آنها وجود ندارد و در شرایطی که عربستان به علت ضعف درونی و مشکلات عدیده ساختاری و حاکمیتی، قدرت تعقلی که منافع خود را تشخیص دهد ندارد؛ در این چارچوب نمی‌توانیم امیدوار باشیم که آنها بخواهند درباره ایران و یک رابطه مثبت که منافع دو طرف را در پی داشته باشد، اقدام کنند. این کار دور از تصورات است.

کد N807465

وبگردی