آفتاب

ظریف: تحریم‌ها باید به محض توافق نهایی برداشته شود

ظریف: تحریم‌ها باید به محض توافق نهایی برداشته شود

وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت لغو یکپارچه همه تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه نیویورک در پاسخ به سوالی درباره به اصطلاح «دسترسی بیشتر» سازمان بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای ایران با اشاره به بیانیه مشترک لوزان میان ایران و گروه 1 + 5 در اوایل آوریل گفت ایران آماده ارائه شفافیت کامل در قبال تاسیسات هسته‌ای خود است.

وزیر امور خارجه ایران گفت بنا بر «توافق حقوقی تعریف شده به لحاظ بین المللی» و بر اساس پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی)، ایران «بالاترین سطح شفافیت» را در مورد این موضوع خواهد پذیرفت.

وی اضافه کرد آنچه که ایران با آن مخالف است بازدیدهای خودسرانه است که نه تنها ایران بلکه هیچ کشور دیگری نمی تواند شرایط چنین بازدیدی را از تاسیسات حساس خود بپذیرد.

وزیر امور خارجه ایران با استناد به گزارش سال 2013 آژانس بین المللی گفت طی 10 سال اخیر، ایران بعد از ژاپن بیشترین بازرسی را از تاسیسات هسته ای خود پذیرفته است در حالی که ژاپن 10 برابر بیشتر از ایران سایت‌های هسته‌ای دارد.

وی تصریح کرد: ایران براساس فتوای آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی اساسا مخالف سلاح‌های هسته‌ای است.

ظریف با اشاره به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران در گذشته افزود: فرصتی برای توافق هسته ای به وجود آمده که نباید از دست برود. این توافق به نفع هر دو طرف مذاکره است و ایران می‌خواهد توافق تا ضرب الاجل تعیین شده حاصل شود.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ادامه مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی از روز پنجشنبه صبح در نیویورک تصریح کرد: ایران با دیپلماسی چند جانبه تلاش می کند تفاهم حاصل شده را به صورت متنی نوشتاری درآورد و انتظار همکاری در این زمینه دارد.

وی برنامه صلح آمیز هسته‌ای تحت نظارت بین المللی را موضوعی «هراس آور» ندانست و گفت ایران از تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای برای همه اعضای ان.پی.تی استقبال می‌کند.

لغوتحریم ها

وزیر خارجه ایران در مورد مسئله لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران گفت: اگر ایران و گروه 1 + 5 تا پایان ماه ژوئن به توافق برسند، شورای امنیت سازمان ملل چند روز بعد با یک قطعنامه تحت فصل هفتم منشور این سازمان بر آن صحه می‌گذارد. طبق این قطعنامه، همه قطعنامه‌های قبلی از جمله قطعنامه‌های تحریم ملغی می‌شود. چنین قطعنامه‌ای برای دولت امریکا الزام آور خواهد بود.

ظریف گفت طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته ای کنگره امریکا و یا دیوان عالی این کشور نیست، بلکه دولت آمریکا است.

این دیپلمات ارشد ایران بار دیگر با تاکید بر موضع ایران مبنی بر لغو یکباره تحریم ها افزود: تحریم ها باید به محض توافق نهایی برداشته شود.

وی گفت: «پیاده سازی همه مراحل (توافق نهایی) تنها چند هفته به طول خواهد انجامید.»

امکان بازگشت به قبل از توافق

وزیر خارجه ایران با تاکید بر نگرانی تهران در مورد نقض تعهدات توسط طرف دیگر مذاکره گفت: ایران برای چنین مدت طولانی مذاکره نکرده تا به سندی برسد و سپس به سادگی نقض شود. سیستم بازگشت به حالت قبل از توافق مسئله ای متقابل است و دو طرف باید آن را دریابند.

ظریف گفت: همه این موضوع را قبول دارند که ایران به همه وعده های خود طبق توافق موقت ژنو عمل کرده است، اما متاسفانه امریکا همه تعهدات خود را در این توافق عملی نکرد.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر انتظار تهران از واشنگتن برای عمل به همه تعهدات خود افزود: بنابراین اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران نیز سیستم بازگشت به حالت قبل را خواهد داشت.

ظریف همچنین تاکید کرد پیش شرط اصلی برای دستیابی به توافقی دائمی در برنامه هسته ای ایران، اراده سیاسی است و چنین اراده‌ای در مذاکرات مشابه بین سال های 2002 تا 2005، زمانی که برخی از قدرت ها درپی بهانه جویی بودند وجود نداشت.

این دیپلمات ارشد ایران افزود: قدرت‌های بزرگ و رژیم اسرائیل با دارا بودن کلاهک‌های اتمی همچنان تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی هستند.

ظریف گفت: «بزرگترین تهدید (برای صلح جهانی) وجود سلاح هسته‌ای در آمریکا و دومین تهدید نیز تسلیحات (اتمی) است که اسرائیل در اختیار دارد.»

به گزارش پرس.تی.وی، وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به اینکه اسرائیل با در اختیار داشتن بیش از 400 کلاهک هسته ای، ان.پی.تی را نقض کرده است خاطرنشان کرد: با این وجود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همچنان خود را سردمدار مقابله با گسترش تسلیحات هسته‌ای می نامد!

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم کردن تجاوز عربستان به یمن تصریح کرد با مقامات سازمان ملل درباره طرح ایران برای حل بحران یمن گفت‌وگو کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی یمن ابراز امیدواری کرد مسئله یمن با اجرای طرح ایران حل شود.

وزیر خارجه ایران در ادامه ضمن اشاره به وخامت اوضاع انسانی در یمن، اقدام عربستان در جلوگیری از ارسال کمک های انساندوستانه ایران به یمن محکوم کرد و گفت ایران طبق مقررات، مجوزهای لازم را برای این کمک رسانی دریافت کرده بود.

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد این مردم سوریه و یمن هستند که باید درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

انتهای پیام

کد N807123

وبگردی