آفتاب
عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار:

عذرخواهی وزیر کشور به معنی تکذیب وجود پول‌های کثیف نیست

عذرخواهی وزیر کشور به معنی تکذیب وجود پول‌های کثیف نیست

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، گفت: عذرخواهی رحمانی فضلی از نمایندگان مجلس به معنی تکذیب حرف هایش مبنی بر وجود پول‌های کثیف نیست، بلکه ایشان از نحوه بیانشان در رسانه ها عذرخواهی کردند.

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با اظهارات وزیر کشور مبنی بر وجود پول‌های کثیف در انتخابات، اظهار کرد: صحبت‌های وزیر کشور در چند ماه گذشته در رسانه‌ها بازخورد زیادی داشت و خیلی از چهره‌های سیاسی به آن واکنش نشان دادند. ایشان دلایلی داشتند که می‌گفتند پول‌های کثیف وارد عرصه‌های سیاسی کشور شده است و ما هم شکی به این قضیه نداریم. اگر با فرآیند انتخابات آشنا باشید بسیاری از نامزدها را دیده‌ایم که برای یک کرسی نمایندگی مجلس ده‌ها برابر حقوق دوران نمایندگی‌ را خرج تبلیغات می‌کنند و این هزینه صرفاً نمی‌تواند برای کسب نمایندگی جهت خدمت باشد.

وی ادامه داد: جالب آن است که خیلی از افرادی که هزینه‌های گزاف انتخاباتی داشته‌اند از مشاغل پول‌سازی نیامده بودند. آن‌ها عموماً افرادی بودند که در قسمتی از مدیریت کشور سمت مدیریتی و یا معاونی داشته اند. پس شغل‌شان طوری نبوده که بتوانند آن همه سرمایه پس‌انداز کنند که در یک فرآیند انتخاباتی هزینه‌اش کنند.

این فعال سیاسی بیان کرد: تمام نمایندگان مجلس این‌گونه وارد خانه ملت نشده‌اند، نه در این دور از مجلس و نه در دوره‌های قبل آن این‌گونه نبوده است که نمایندگان با پول‌های کثیف، کرسی‌های مجلس را به دست آوردند. بسیاری از نماینده‌های مجلس در همین دوره و بسیاری از آنها در دوره‌های گذشته به هیچ وجه آلوده نشده‌اند. همچنین نمایندگانی هم بوده‌اند که از این پول‌ها استفاده‌ کرده‌اند اما خودشان نمی‌دانستند که مورد سوء استفاده کسانی قرار گرفته‌اند که واسطه خرج کردن پول‌های کثیف هستند. نمی‌دانستند که منبع مالی و منبع اصلی این پول‌هایی که به دست می‌آورند از کجا است.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگان زمانی که با چنین پول‌هایی مواجه می‌شدند آن را به مصارف خیریه درمی‌آوردند. من خودم شاهد بودم که در چند دوره از انتخابات نامزدهایی بودند که پول‌های حمایتی‌شان را صرف امور مسجدسازی، مدرسه سازی و ایتام کردند. خیلی از این نامزدها بودند که اصلاً رأی نیاوردند. یعنی از این پول‌ها استفاده کردند اما با هوشمندی مردم که آنها و اطرافیان‌شان را شناسایی کردند به آنها رأی ندادند.

نیشابوری یادآور شد: پول‌های کثیف در زمان قبل از انقلاب هم وجود داشته است. خیلی از کارشناسان تاریخی و سیاسی ما معتقدند که بخش زیادی از نمایندگان آن دوره آلوده چنین پول‌هایی بودند. اسناد این موضوع نیز منتشر شده و ما امروز می‌دانیم چه اشخاصی به پول‌های کثیف وابسته بوده‌اند. پول‌های کثیف از قاچاق مواد مخدر و رانت‌ها به دست می‌آید.

وی گفت: عده‌ای هم هستند که پول‌هایی خرج انتخابات می‌کنند که جزء پول‌های کثیف نیست اما نیت‌های سوئی دارند. میخواهم بگویم که پول‌های کثیف محدود به پول‌های قبل از انتخابات نمی‌شود و ممکن است بعد از انتخابات نماینده‌ای اهداف شخصی یا گروهی‌اش را با کسب کرسی مجلس به دست آورد. می‌خواهم نتیجه بگیرم که صحبت‌های آقای رحمانی فضلی قرین به حقیقت بوده است.

این فعال سیاسی با تأکید بر ضرورت توجه به اصل اظهارات وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عذرخواهی آقای رحمانی فضلی از نمایندگان به این معنا نبوده است که از حرفشان باز گشته‌اند. کسانی که به صحبت های ایشان در مجلس گوش داده‌اند و به اخبار بعد از آن دقت کرده‌اند متوجه شده‌اند که ایشان از نمایندگان عذرخواهی کردند و گفتند منظورم نمایندگان نبوده و این گفتار را تکذیب نکردند. بسیاری از نمایندگان گفته بودند که ما حاضریم اسناد پول‌های کثیف را در اختیار دولت و وزارت کشور قرار دهیم.

وی در پایان گفت: صحبت‌های ایشان به این معنی نیست که ایشان از حرف خودشان بازگشته‌اند و تاکیدشان بر این بود که مردم باید هوشیار باشند و نخبگان باید این هوشیاری را میان جامعه ایجاد کنند و به چنین افرادی رأی ندهند و نگذارند که چنین افرادی دوباره در چرخه مجلس قرار بگیرند. بهترین سازوکاری که می‌توان برای جلوگیری از نفوذ پول‌های کثیف در میان نمایندگان انجام داد افزایش حضور تأثیر گذار احزاب است.

انتهای پیام

کد N806093

وبگردی