آفتاب

آغاز سومین اجلاس جوامع جهانی مشترک در باکو

آغاز سومین اجلاس جوامع جهانی مشترک در باکو

امروز (سه شنبه) سومین اجلاس جوامع جهانی مشترک در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با دریافت پیام مقام‌ها و شخصیت‌های چند کشور جهان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ترند نیوز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در پیام خود به شرکت‌کنندگان سومین اجلاس جوامع جهانی مشترک در باکو بر الزام دستیابی به امنیت در اروپا از طریق گفت‌وگو،‌ همکاری و اعتماد دوجانبه تاکید کرد.

وی در این پیام خود گفت: آلمان و شریکانش همواره از ارزش‌ها و نظم جهانی در اروپا حفاظت می‌کنند.

وی در این پیام خود گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 تصویب شد اما تاکنون همه اصول آن محقق نشده است. این به معنی آن است که ما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.

مرکل همچنین تصریح کرد: آلمان آماده مشارکت در توسعه نظم جدید جهانی از طریق مذاکرات فشرده است.

از سوی دیگر عبدالله گل رییس جمهور سابق ترکیه نیز در حاشیه این اجلاس گفت: ترکیه و آذربایجان به موفقیت یکدیگر افتخار کرده چرا که خود را پایبند به اصل "یک ملت، دو کشور" می‌دانند.

عبدالله گل تاکید کرد: برگزاری سومین اجلاس جوامع جهانی مشترک در باکو بیانگر توسعه این کشور است.

وی همچنین گفت: برگزاری این اجلاس در باکو به شرکت‌کنندگان آن کمک می‌کند با جمهوری آذربایجان بیشتر آشنایی پیدا کنند.

این در حالی است که ایرینا بوکووا، مدیرکل سازمان یونسکو نیز در پیام خود به شرکت کنندگان اجلاس باکو گفت: یکی از اهداف تشکیل سازمان ملل تقویت اعتماد و پیشبرد صلح و همبستگی در جهان بر پایه حقوق بشر است.

وی عنوان کرد: امروزه زمین با چالش‌های مداوم روبرو است و جنگ‌هایی به وقوع پیوسته‌اند.

وی افزود: ما شاهد حملات افراط‌گران و تروریست‌ها و نقاط عطفی در تاریخ بوده‌ایم. حل و فصل این مشکلات هدف اصلی برنامه این اجلاس است که ما پشتیبان آن هستیم.

بوکووا تصریح کرد: در این اجلاس دهه چند فرهنگی که از سوی یونسکو اعلام شد آغاز می‌شود و این مساله بار دیگر شراکت میان سازمان یونسکو و جمهوری آذربایجان را برجسته می‌سازد.

سومین اجلاس جوامع جهانی مشترک از امروز (سه شنبه) در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز شد. سازمان‌دهنده این اجلاس کمیته دولتی کار با آوارگان و مرکز بین المللی نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان هستند. موضوع اصلی اجلاس امسال ایجاد اعتماد در نظم نوظهور جهانی است.

انتهای پیام

کد N805629

وبگردی