آفتاب

افشاگری مردم سین‌کیانگ از سرکوب شدید معترضان توسط پلیس چین

افشاگری مردم سین‌کیانگ از سرکوب شدید معترضان توسط پلیس چین

ساکنان محلی سین‌کیانگ برای اولین بار گفتند که نیروهای دولتی چین سال گذشته معترضان را هدف قرار داده و جان 96 غیرنظامی را گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس اعلام مقام‌های چین، 96 غیرنظامی و "تروریست" در زمان حمله شبه نظامیان به مقر پلیس در 28 ژوئیه سال گذشته کشته شدند. ساکنان محلی که برای اولین بار با رسانه‌های خارجی صحبت کردند، می‌گویند که صدها تن از معترضانی که از سرکوب مذهبی در سین‌کیانگ ناراضی بودند، از سوی دولت به شدت هدف گرفته شدند.

یکی از ساکنان میگوید: هر کسی به معترضان پیوست، یا کشته شد و یا زندانی. هیچ کس از آنها خبر ندارد و نمی‌داند آنها کجا هستند. حادثه ژوئیه گذشته را می‌توان خونین‌ترین واقعه در سین کیانگ یاد کرد و پس از آن رخ داد که به یکی از ایستگاه‌های قطار در منطقه ارومچی حمله شد. پس از کمپین خشونت بار در الیشکو و کشتار بی‌ رحمانه، به دلیل محدودیت دسترسی امکان تایید مستقل آن وجود نداشت و خبرگزاری فرانسه اولین رسانه خارجی است که با ساکنان محلی گفت‌وگو می‌کند.

به گفته ساکنان محلی بیش از 500 تن از معترضان با تبر، بیل و سایرابزارها به سمت خط پرسنل مسلح امنیتی حرکت کردند. به گفته یکی از ساکنان نیروهای امنیتی به معترضان دستور دادند که عقب بروند و چند لحظه بعد صدای شلیک به گوش رسید و برای یک ساعت ادامه داشت.

روستائیان شهر کوچک الیشکو، اویغورها هستند که اشتراک فرهنگی زیادی با آسیای میانه نسبت به اکثریت هان دارند.

انتهای پیام

کد N805585

وبگردی