آفتاب

خبرنگاران گرفتار در بن‌بست دولت‌ها و تروریست‌ها

خبرنگاران گرفتار در بن‌بست دولت‌ها و تروریست‌ها

یک سازمان دیده بان رسانه مستقر در آمریکا در گزارشی اعلام کرد، خبرنگاران در معرض تهدید گروه‌های تروریستی و حکومت‌هایی قرار دارند که آزادی‌های مدنی به اسم مبارزه با تروریسم در آن‌ها محدود شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مدیر این سازمان دیده بان در این باره گفت، خبرنگاران در چرخه ترور گیر افتاده‌اند.

چرخه‌ای که در آن آنها از سویی توسط افراد غیر دولتی مورد هدف قرار می‌گیرند و از سوی دیگر دولت‌هایی که آزادی‌های مدنی‌ آنها از جمله آزادی مطبوعات را به اسم مبارزه با تروریسم محدود می‌کنند.

وی ادامه داد: هزاران تهدید متفاوت از نظارت بر آنها گرفته تا خودسانسوری و خشونت و زندان تهدیداتی هستند که شرایط کنونی را به مرگ بارترین و خطرناک‌ترین دوران برای خبرنگاران تبدیل کرده است.

در گزارش این مرکز آمده است، گروه‌های جنایتکار، عوامل غیر دولتی و گروه‌های سیاسی خشن همگی تهدیدی جدی علیه خبرنگاران، حامیان آزادی مطبوعات و سازمان‌های خبری محسوب می‌شوند.

این گزارش ادامه می‌دهد: دولت‌ها همچنین از قوانین ضد تروریستی و امنیت ملی برای سرکوب منتقدان سوء استفاده می‌کنند.

اتیوپی یکی از بزرگترین زندان‌ها برای خبرنگاران در جهان است که بیشتر خبرنگاران را به اتهام ترویج تروریسم پشت میله‌های زندان نشانده است.

مصر نیز در وضعیتی مشابه اخیرا سه خبرنگار را به دلیل ارتباط با گروه اخوان المسلمین به حبس ابد محکوم کرده است.

در پیش گفتار این گزارش، کریستین امان پور دبیر سرویس بین‌الملل سی ان ان قتل خبرنگاران در سوریه و فرانسه را خاطرنشان کرده است.

امان پور در این باره نوشته است: از سال 1992 بیش از 1000 خبرنگار کشته شده‌اند و با حمله مرگ بار به مجله شارلی ابدو و در اوایل سال 2015، بسیار روشن است که تهدیدات تنها محدود به سال‌های بد نیست و هرگز از بین نخواهند رفت.

وی معتقد است، آشفتگی‌های سیاسی گسترده و انتقال سریع اطلاعات از طریق اینترنت گزارش از درگیری‌ها را از هر زمانی پیچیده‌تر کرده است.

براساس گزارش این دیده‌بان رسانه‌ای، خبرنگاران در اروپا به اسم حریم شخصی به مقابله با محدودیت‌ها پرداخته در حالی که به دلیل وجود تروریسم و رشد آن در اروپا تحت فشار هستند. در آمریکا نیز این فشار با توجیه امنیت ملی برخبرنگاران وارد می‌شود.

انتهای پیام

کد N805495

وبگردی