آفتاب

جنگ لفظی اردوغان با رهبر جدید قبرس ترک‌نشین

جنگ لفظی اردوغان با رهبر جدید قبرس ترک‌نشین

رئیس‌جمهوری ترکیه با رهبر جدید و منتخب قبرس ترک‌نشین وارد جنگ لفظی شده است که عمده دلیل آن ماهیت روابط آتی میان این دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، مصطفی آکینجی که یک چپ میانه‌رو است، در 26 آوریل در جریان دور دوم انتخابات توانست به عنوان رئیس‌جمهوری قبرس ترک‌نشین که تنها ترکیه آن را به رسمیت می‌شناسد، انتخاب شود.

وی وعده داده است که برای توافق صلح قبرس‌های جدا شده، تلاش کند. رهبر قبرس ترک‌نشین همچنین بر لزوم تغییر روابط کشورش با ترکیه تاکید کرد و گفت: ماهیت این رابطه باید، خواهری - برادری باشد نه رابطه مادر و فرزندی.

رجیب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سخنان مصطفی آکینجی گفت: او اصلا می‌فهمد چه می‌گوید؟ حتی همکاری برادرانه، شرایط خاص خود را دارد. ما برای قبرس شمالی بهایی پرداخت کرده‌ایم. ما شهید داده‌ایم و همچنان باید برای آن هزینه بدهیم.

برای ترکیه، قبرس شمالی همانند فرزند است و ما همچنان نگاه یک مادر به فرزند را به آن خواهیم داشت.

در زمانی که سخنان اردوغان پخش می‌شد، آکینجی در حال مصاحبه با سی‌ان‌ان ترک بود و سخنان وی قطع شد که با اعتراض شدید این مقام روبه‌رو شد.

آکینجی پس از شنیدن سخنان اردوغان گفت که منتخب مردم قبرس ترک‌نشین است.

وی با تاکید بر سخنانش گفت: آیا ترکیه نمی‌خواهد شاهد رشد فرزندش باشد؟ من نه‌تنها سخنانم را می‌شنوم، بلکه آن را با جان و دل و ذهنم درک می‌کنم.

آکینجی پس از آن مصاحبه خود را کوتاه کرد و گفت که باید جواب تلفن اردوغان را بدهد.

انتهای پیام

کد N805191

وبگردی