آفتاب
رییس مجلس نمایندگان آمریکا:

کنگره رای کافی برای تقویت طرح نظارت بر توافق هسته‌ای را ندارد

کنگره رای کافی برای تقویت طرح نظارت بر توافق هسته‌ای را ندارد

رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: حزب جمهوریخواه رای کافی برای غلبه بر وتوی احتمالی رییس‌جمهور علیه قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، جان بوئنر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنرانی‌اش در نشست ائتلاف یهودیان جمهوریخواه در لاس و گاس، گفت: اگر کنگره علیه یک توافق هسته‌ای با ایران رای بدهد انتظار ندارم که بیش از دو سوم اعضای کنگره برای غلبه بر وتوی احتمالی باراک اوباما همکاری کنند.

مجلس سنا قرار است هفته جاری مصوبه کمیته روابط خارجی را که به کنگره حق نظارت بر هر توافق هسته‌ای با ایران را می‌دهد را مورد بررسی قرار دهد.

حامیان این قانون از جمله سناتور باب کورکر که طراح اصلی آن محسوب می‌شود می‌گویند که مصوبه کمیته روابط خارجی به کنگره شانس بازبینی توافق هسته‌ای با ایران و امکان جلوگیری از خواست اوباما برای لغو تحریم‌ها در طول زمان بازبینی را می‌دهد اما مخالفان خواهان تقویت مکانیزم‌های این قانون و کم کردن اختیارات کنگره برای مخالفت با این توافق هستند.

این در حالی است که اظهارات جدید بوئنر نشان می‌دهد که تردیدها نسبت به طرح سناتور کورکر درست است و این طرح برای جلوگیری از حصول توافقی با ایران که آن را بد می‌خوانند بسیار ضعیف است.

به گزارش بلومبرگ، برخی از سیاستمداران جمهوریخواه آمریکا با حضور در این نشست بدبینی خود را نسبت به تفاهم چارچوب حاصل میان ایران و گروه 1+5 در سوییس نشان دادند و گفتند که این تفاهم برنامه هسته‌ای تهران را محدود نمی‌کند و تنها به آن مشروعیت می‌بخشد.

سناتورهای جمهوریخواه حتی قصد دارند متمم‌هایی را به مصوبه کمیته روابط خارجی اضافه کنند که حصول توافق هسته‌ای نهایی را سخت‌تر می‌کند. گفته می‌شود آن‌ها خواهان مشروط کردن این توافق به آزادی جیسون رضائیان، شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران و به رسمیت شناخته شدن موجودیت اسراییل از سوی مقامات تهران هستند.

اما در حقیقت آن‌ها می‌خواهند اوباما لغو تحریم‌های کنگره علیه ایران تا زمانی که این کشور به تعهداتش عمل نکرده است را متوقف کند.

بر اساس این گزارش، برخی سناتورها شامل لیندزی گراهام قصد دارند با تمام این متمم‌ها مخالفت کنند چون بر این باورند که این کار تنها موجب به خطر افتادن تصویب نهایی طرح کمیته روابط خارجی می‌شود بنابراین هم‌زمان با آغاز بررسی این طرح در صحن سنا اختلاف میان جمهوری‌خواهان بر سر چگونگی جلوگیری از توافق اوباما با ایران به یک مساله عمومی تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

کد N805167

وبگردی