آفتاب

طرح جدید فرستاده سازمان ملل به لیبی برای حل بحران

طرح جدید فرستاده سازمان ملل به لیبی برای حل بحران

در حالی که فرستاده سازمان ملل به لیبی به رسمیت شناختن دولت طبرق را برای حل بحران این کشور پیشنهاد داده، پارلمان اتحادیه عرب نیز خواستار لغو تحریم تسلیحاتی علیه ارتش لیبی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری الجزیره، برناردینو لیون، نماینده ویژه سازمان ملل و رئیس هیات حامی لیبی درباره این طرح پیشنهادی گفت: پیش‌نویس توافقنامه پیشنهادی در حقیقت پایه و بنیان توافق سیاسی فراگیر جهت پایان دادن به درگیری‌های سیاسی و نظامی را تشکیل می‌دهد و در آن به آغاز دوره انتقالی محدود در لیبی که از دو سال فراتر نمی‌رود تاکید شده است.

همچنین در متن آن به شکل واضحی اختیارات سه قوه از هم تفکیک شده و به تاسیس شورای ریاستی با اختیارات مشخص اشاره شده است.

علاوه بر این در متن این توافقنامه به تشکیل هیاتی برای تدوین قانون اساسی و چارچوب زمانی آن تاکید شده و انتخابات پارلمانی 2014 که براساس آن پارلمان طبرق بوجود آمد را به رسمیت می‌شناسد.

صالح مخزوم، معاون رئیس کنگره ملی منحل شده لیبی نیز در واکنش به پیشنهاد لئون، به شدت ابراز تعجب کرد و این پیشنهاد را "ناامیدکننده" خواند. مخزوم افزود: پیشنهاد لئون مبنی بر گفت‌وگوی میان دو طرف در لیبی که از چند هفته قبل در شهر صخیرات مراکش آغاز شده بود، اکنون به "نقطه صفر" بازگشت.

طرفداران کنگره ملی منحل شده لیبی دلیل خود برای به رسمیت نشناختن کابینه و پارلمان طبرق را چنین اعلام میکنند که دیوان عالی قانون اساسی لیبی چند ماه قبل در حکمی معتبر بودن قانونی که براساس آن انتخابات برگزار شد را زیر سوال برد و حکم انحلال پارلمان را صادر کرد.

محمد شعیب، معاون پارلمان طبرق در واکنش به طرح پیشنهادی لئون گفت: تنها پارلمان صلاحیت تایید دولت توافق ملی را دارد.

ابوبکر بعیره، یکی از اعضای کمیته گفت‌وگو و عضو پارلمان طبرق از ارائه سند نهایی مذاکره به پارلمان و بررسی آن خبر داد و گفت: جامعه جهانی لیبی را برای دستیابی به راه‌حل تحت فشار قرار داده است.

از سوی دیگر پارلمان اتحادیه عرب در پایان نشست خود در جیبوتی با تاکید بر لزوم بر مقابله جمعی با تروریسم و افراطی‌گری در لیبی لغو تحریم تسلیحاتی علیه ارتش لیبی را که از سال 2011 اعمال شده است، خواستار شد.

انتهای پیام

کد N805062

وبگردی