آفتاب
جدیدترین اخبار یمن

تلاش فرستاده جدید سازمان ملل برای برگزاری مذاکرات یمن در ژنو

تلاش فرستاده جدید سازمان ملل برای برگزاری مذاکرات یمن در ژنو

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که فرستاده جدید سازمان ملل به یمن در صدد برگزاری مذاکرات صلح در ژنو میان گروه‌های یمنی است. در همین حال گزارشات پزشکی استفاده ائتلاف سعودی از سلاح‌های ممنوعه در بمباران منطقه‌ای شهر صنعاء را تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیپلمات‌های در نیویورک در مصاحبه با روزنامه النهار اعلام کردند که اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده جدید سازمان ملل به یمن تصمیم دارد گروه‌های یمنی را به شرکت در مذاکرات صلح در ژنو در سریعترین زمان ممکن دعوت کند.

منابع عنوان داشتند که انتخاب ژنو به عنوان محل مذاکرات به دلیل بی‌طرفی این کشور در قبال پرونده یمن است لذا ژنو می‌تواند میزبان تمامی گروه‌های ذی‌ربط باشد.

پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی در مارب

از سوی دیگر شبکه خبری المیادین گزارش داد که همزمان با حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به مراکز دفاع هوایی در استان "الحدیده" در شمال غرب یمن ارتش و کمیته‌های مردمی طی عملیاتی "وادی الجبینه" در جنوب غرب شهر مأرب و "وادی الجفیانه" و "کوه البلق" که مشرف به یک مجتمع دولتی در مأرب است را تحت کنترل خود درآوردند.

سخنگوی ارتش یمن: تسلیم عربستان و آمریکا نمی‌شویم

در همین حال شرف غالب لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن که حامی جنبش انصارالله است، عنوان داشت: ارتش و کمیته‌های مردمی احتمالاً مأرب را ظرف ساعات آتی پاکسازی می‌کنند.

وی تاکید کرد: هرقدر هم که تلفات بدهیم از عربستان و آمریکا اطاعت نمی‌کنیم.

گزارش‌های پزشکی استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه را تایید می‌کنند

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرد: اطلاعات پزشکی حاکی از این است که جنگنده‌های ائتلاف سعودی در بمباران منطقه‌ای در صنعاء از سلاح‌های ممنوعه استفاده کردند.

تلاش منصور هادی برای بازگشت به یمن و تعیین پایتخت موقت

رسانه‌های یمنی نیز گزارش دادند که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن تصمیم دارد شهر "سیئون" از توابع استان حضرموت را به عنوان پایتخت موقت یمن اعلام کند.

در همین حال خالد بحاح، معاون عبد ربه منصور هادی و نخست‌وزیر مستعفی یمن عنوان داشت: اوضاع انسانی در یمن بسیار خطرناک است و شهروندان یمنی ساده‌ترین ملزومات روزانه را هم ندارند.

وی مدعی شد: همگان باید بدانند قطعنامه 2216 شورای امنیت چهارچوبی را برای پایان درگیری‌ها ایجاد کرد و هرگونه طرح یا گفت‌وگو باید بر مبنای مکانیزم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت باشد.

از سوی دیگر نادیه السقاف، وزیر اطلاع‌رسانی دولت در تبعید یمن و مسوول امدادرسانی در کمیته عالی امدادرسانی به مردم یمن که توسط منصور هادی تشکیل شده، عنوان داشت فاجعه انسانی در یمن رو به وخامت است. وی تصریح کرد که عدن، صعده و الضالع شهرهای ویران شده هستند.

کمک مالی امارات به یمن

از سوی دیگر محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات از اختصاص 100 میلیون درهم برای حمایت از کمیته عالی امدادرسانی وابسته به عبد ربه منصور هادی خبر داد. این اقدام بنا به دستور خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات صورت گرفت.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که امارات در ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برای ضربه زدن به مردم یمن مشارکت دارد و در حقیقت نشان دهنده سیاست دوگانه امارات در قبال یمن است.

ابراز نگرانی شورای امنیت از اوضاع انسانی یمن

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل نسبت به نابسامانی اوضاع انسانی در یمن اظهار نگرانی و تاکید کرد که باید کمک‌های انسانی به یمن فرستاده شود.

شورای امنیت همچنین بر لزوم از سرگیری روند سیاسی در یمن تاکید و اعلام کرد بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل باید دست به تلاش‌هایی برای دستیابی به راه‌حلی برای بحران یمن بزند.

از سوی دیگر و همزمان با محاصره هوایی، زمینی و دریایی یمن توسط ائتلاف عربی مقامات یمنی اعلام کردند که خدمات ارتباطات بین‌المللی و خدمات اینترنت ظرف چند روز آتی به صورت کامل متوقف خواهد شد.

مخالفت انصارالله با شروط دولت در تبعید یمن برای مذاکره

همزمان ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی در حاشیه سفرش به لندن عنوان داشت که حوثی‌ها در وهله نخست باید سلاح‌های سنگین خود را زمین نهاده و در یک ساختار سیاسی عمل کنند.

در مقابل محمد البخیتی از رهبران جنبش انصارالله نیز به این سخنان ریاض یاسین پاسخ داده و تاکید کرد که جنبش انصارالله مخالف شروط وی برای مذاکره‌ است.

وی عنوان داشت که هیچ‌ یک از کسانی که توسط عبد ربه منصور هادی تعیین شده باشند حق ندارند شروطی را برای ازسرگیری مذاکرات مطرح کنند.

انتهای پیام

کد N804865

وبگردی