آفتاب
حاج‌ابوالقاسم:

دستاوردهای مسابقات بین‌المللی قرآن برای مردم تبیین شود

دستاوردهای مسابقات بین‌المللی قرآن برای مردم تبیین شود

یکی از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان این‌که «باید در مورد دستاوردهای مسابقات و ارائه آن به مردم پژوهش شود» به بیان برخی ویژگی‌های این مسابقات به نسبت سایر رقابت‌های بین‌المللی پرداخت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و سطح کیفی آن گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن ایران فعالیت بسیار اثرگذاری است که جا دارد جستجویی در زمینه دستاوردهایی که تاکنون این مسابقات داشته و کم هم نبوده است، ‌صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که «این تحقیقات و جستجوها می‌تواند بسیاری از شائبه‌ها را از بین ببرد» ‌افزود: ممکن است که مردم یا تعدادی گمان کنند در انتخاب افراد برگزیده فعالیت‌هایی وجود دارد و قطعاً در حاشیه هر مسابقه‌ای این حاشیه وجود دارد، اما این تحقیقات و جستجوها می‌تواند باعث روشن شدن این واقعیات بشود و شائبه‌ها را از بین ببرد.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان این‌که «باید کارکرد مسابقات برای همگان روشن شود» تصریح کرد: باید فعالیت‌های تبلیغی فراوانی صورت بگیرد تا خدای نکرده شاهد کوچکترین آثار منفی از مسابقات نباشیم. اعتقاد من بر این است که آثار مثبت مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برای بسیاری روشن شده است و این آثار قابل لمس در جامعه نیز هست.

حاج‌ابوالقاسم در مورد آثار برگزاری مسابقات قرآن بر ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و گرایش کودکان و نوجوانان به رقابت‌های قرآنی، اظهار کرد: قطعاً این مسابقات بیشترین آثار را در قرآنی شدن جوانان و نوجوانان داشته است و هم اینک بسیاری از افرادی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند زمانی تحت تأثیر همین مسابقات کار حفظ و قرائت قرآن را شروع کرده‌اند.

این حافظ کل قرآن کریم در ادامه گفت: این تلقی که فکر کنیم مسابقات قرآن ایران باعث ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه نشده است، تفسیر اشتباهی است چرا که شور و هیجان ناشی از برپایی مسابقات قرآن نشان می‌دهد که برپایی این رقابت‌ها می‌تواند در بعد انگیزشی بسیار موفقیت‌آمیز باشد.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن که با ستاد خبری سی‌ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت‌وگو می‌کرد، به بیان ویژگی‌های مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر رقابت‌های بین‌المللی قرآن پرداخت و گفت: بسیاری بر این باورند که بخش داوری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مسابقات است، دقت نظر و پیشرفتی که در آیین‌نامه داوری مسابقات به وجود آمده است را همه به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی این مسابقات‌ می‌دانند.

حاج‌ابوالقاسم با تأکید بر این‌که «در بسیاری از کشورهایی که مسابقات قرآن را برگزار می‌کنند، داوری‌ها بسیار ساده است» اظهار کرد: تنوع و تکثر هیئت داوران و نیز نوع برگزاری مسابقات که همراه با ابهت خاصی است از جمله دیگر ویژ‌گی‌هایی است که در مسابقات قرآن ایران به خوبی دیده می‌شود و سایر مسابقات بین‌المللی کمتر از آن برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: من در بیش از پنج مسابقه بین‌المللی قرآن حضور داشته‌ام و نحوه برگزاری مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران و نظم و انضباط و شکوهی که در مسابقات حاکم است در هیچ مسابقه دیگری وجود ندارد.

چاین حافظ کل قرآن در پایان یادآور شد: مکان برگزاری مسابقات، ‌حضور با شکوه مردم در این مسابقات، پخش تلویزیونی و بسیاری فعالیت‌های دیگر در حاشیه مسابقات در جریان است که همه برای خاص کردن این مسابقات است و حتی مسابقات قرآن مالزی که سابقه‌ای به مراتب بیشتر از ایران دارد نیز از این حیث به پای مسابقات ایران نمی‌رسد.

انتهای پیام

کد N804535

وبگردی