آفتاب
سفیر ترکیه در تهران:

ایران و ترکیه با وجود اختلاف دیدگاه‌ها به دنبال منزوی کردن یکدیگر نیستند

ایران و ترکیه با وجود اختلاف دیدگاه‌ها به دنبال منزوی کردن یکدیگر نیستند

سفیر ترکیه در تهران با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه با وجود اختلاف دیدگاه‌ها به دنبال منزوی کردن یکدیگر نیستند، گفت: ایران و ترکیه به دنبال همکاری درباره چالش‌های منطقه‌ای هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست روابط استراتژیک ایران و ترکیه در پرتو تحولات منطقه‌ای توسط پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در محل این پژوهشکده با حضور دانشجویان، اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه روابط بین الملل عصر امروز (دوشنبه) برگزار شد.

در این نشست رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران در ابتدا با اشاره به اولین حضور خود در این پژوهشکده گفت: جدایی سازی مذهبی همانند دسته‌بندی های سنی و شیعی باعث ایجاد مسمومیت در منطقه می‌شود.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و ترکیه در منطقه گفت: تهران و آنکارا نقش بزرگی در منطقه دارند. این دو کشور دارای ظرفیت و پتانسیل لازم هستند و دو ملت بزرگ دارند و از یک تمدن تاریخی برخوردارند اما ما درباره روابط دو کشور نیز ساده لوحانه فکر نمی‌کنیم. می‌دانیم که اختلاف نظر و دیدگاه میان دو کشور وجود دارد و براساس این اختلاف نظرها به دنبال منزوی‌کردن یکدیگر نیستیم. ما با هم همکاری می‌کنیم و در کنار آن مواضع خود را با استدلال و منطق تشریح می‌کنیم.

در ادامه این نشست کیهان برزگر، استاد دانشگاه و رییس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه گفت: خطر افراط‌گری از عراق و سوریه مانند داعش پشت مرزهای ایران و ترکیه است. به همین دلیل ایران و ترکیه باید با یکدیگر همکاری کنند. دو دولت ایران و ترکیه به دلیل داشتن ثبات نسبی و قدرت منطقه‌ای می توانند به عنوان دو بازیگر مهم عمل کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تحولات یمن ادامه داد: مواضع ایران در قبال یمن در راستای توازن قوا با عربستان سعودی نیست بلکه ایران به دنبال همکاری با کشورهای دیگر حتی عربستان سعودی برای پایان دادن به این بحران است. ایران در قبال بحران‌های منطقه خواستار راه حل منحصر به فرد برای هریک از کشورهای بحران زده است. به طور مثال برای سوریه راه حل سوری،‌ برای یمن راه حل یمنی، بر همین اساس ایران مخالف ائتلاف بین المللی است.

وی در ادامه با اشاره به روابط ایران و ترکیه به عنوان دو بازیگر مهم منطقه‌ای خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران و ترکیه تنها اقتصادی نیست درواقع ایران و ترکیه برای امنیت یکدیگر مکمل هم هستند. بر همین اساس اگرچه رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور چند روز پیش از سفر خود به تهران علیه ایران درباره تحولات یمن ادعاهایی را بیان کرد اما مشاهده کردیم که وی در بدو ورود با استقبال خوب از سوی حسن روحانی رییس جمهور کشورمان مواجه شد.

برزگر اضافه کرد: تهران و آنکارا دو شریک استراتژیک در بلندمدت هستند. این نگاه را هم ترکیه و هم ایران نسبت به یکدیگر دارند. همچنین به نظر می‌رسد مدل توازن قوا که در طول سالیان گذشته از سوی دو کشور اتخاذ شده بود دیگر یک مدل قدیمی شده است و دو کشور باید به دنبال ایجاد امنیت جامع و همکاری برای دستیابی به این هدف باشند.

همچنین در ادامه این نشست حمید احمدی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نظم منطقه‌ای در خاورمیانه گفت: با وقوع تحولات در منطقه بازیگران فروملی و فراملی ایجاد شده است. از گروه‌های فراملی می‌توان به گروه‌های قومیتی اشاره کرد و از گروه‌های فروملی می‌توان گروه‌های سلفی گری را نام برد.

وی با اشاره به بازیگران مهم منطقه گفت: مصر در گذشته یکی از بازیگران مهم منطقه بود اما اکنون پس از تحولات داخلی در این کشور به حاشیه رانده شده است و اکنون سه کشور عربستان سعودی،‌ ایران و ترکیه از جمله بازیگران مهم منطقه محسوب می‌شوند. اگرچه این سه کشور در منطقه حضور دارند اما هژمونی قابل توجهی در منطقه ندارند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بزرگترین چالش در منطقه دسته‌بندی گروه‌های اسلام‌گرا است که به طور معمول به گروه‌های سنی و شیعی تقسیم می‌شوند. باید این دسته‌بندی کنار گذاشته شود و مسلمانان زیر پرچم اسلام قرار گیرند. ترکیه می‌تواند این نقش تاریخی را بر عهده بگیرد و این دسته‌بندی سنی و شیعه را کنار بگذارد به طور مثال در یمن اگر گروه‌های سنی و شیعه حتی به عنوان اقلیت به رسمیت شناخته شود در این صورت مساله یمن حل و فصل می‌شود.

سپس در این نشست شعبان کارداش از کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه ترکیه درباره سیاست خارجی این کشور گفت: سیاست خارجی ترکیه در سال‌های اخیر براساس اصول جددی روابط بین الملل اتخاذ شده است. بر همین اساس ترکیه از ابزار مختلفی از جمله ابزار اقتصادی،‌سیاسی و در سال‌های اخیر ابزار فرهنگی برای پیشبرد سیاست خود در منطقه استفاده می‌کند. همچنین این کشور به دنبال گسترش همکاری‌های خود با کشورهای منطقه‌ای است . در این میان می توان به ایجاد شورای عالی راهبردی همکاری با کشورهای دیگر از جمله ایران اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا در قالب بهار عربی در چند سال گذشته گفت: در ابتدای وقوع بهار عربی ترکیه از این تحولات استقبال کرد زیرا بر این باور بود که این تحولات می‌تواند باعث بهتر شدن شرایط منطقه شود اما پس از گذشت مدت زمانی بهار عربی وارد مسیر دیگری شد و بیشتر به زمستان تبدیل شد تا بهار و چالش‌های آن از فرصت‌هایش بیشتر شد. بر همین اساس ترکیه با چالش‌های جدیدی روبرو شد.

این کارشناس ترکیه‌ای ادامه داد: یکی از دلایل فعال شدن ترکیه در منطقه واکنش به بهار عربی و انتقال قدرت در کشورهای تحول‌یافته است. ترکیه مخالف افراط گری و رادیکالیسم ناشی از این تحولات است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سیاست ترکیه در قبال سوریه شکست خورده است گفت: اکنون زمان درستی نیست که اعلام کنیم که سیاست ترکیه درباره سوریه شکست خورده است یا نه؟ من حتی نمی‌توانم بگویم که سیاست ایران شکست خورده است. به نظر می‌رسد که تحولات سوریه یک بازی باخت- باخت بوده است که در آن هر دو طرف باخته‌اند.

کارداش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ترکیه در برابر این مذاکرات و توافق احتمالی مواضع مثبتی اتخاذ کرده است.

انتهای پیام

کد N804430

وبگردی