آفتاب

حضور جان کری در محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل

حضور جان کری در محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل

جان کری وزیر خارجه آمریکا با حضور در محل اقامت نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دیدار امروز وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی) برگزار می شود و اولین دیدار این دو طرف پس از صدور بیانیه سوئیس است.

این برای اولین بار است که یک وزیر خارجه آمریکا در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در محل اقامت نماینده دائم ایران در سازمان ملل حضور پیدا می کند.

پیشتر وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه اجلاس بازنگری ان.پی.تی در مقر سازمان ملل متحد گفت: توافق احتمالی هسته ای غرب با ایران متکی بر کلمات نخواهد بود بلکه بر پایه راستی آزمایی است. روی بر اهمیت اجرای مفاد معاهده ان.پی.تی از سوی کشورهای عضو تاکید کرد و اظهار داشت: تمرکز ما در مذاکرات اتمی با ایران از ابتدا بر اجرای کامل این پیمان بود.

کری با یادآوری مذاکرات 2 سال گذشته با تهران در قالب گروه 1+5 افزود: ان.پی. تی در مرکز مذاکرات ما قرار داشت و تمام تمرکز ما بر این بوده که ایران را، که خود از امضاکنندگان ان.پی.تی است، مجاب به انجام تعهدات خود در این پیمان کنیم.

هفته گذشته کارشناسان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در وین با یکدیگر دیدار کردند. دو طرف توافق کرده اند که تا روز دهم تیرماه متن توافق جامع و نهایی هسته ای را بنویسند.

 پیش از آغاز این دیدار جان کری گفته بود که با همتای ایرانی خود در خصوص تحولات یمن نیز گفت و گو خواهد کرد. وی در این خصوص گفته بود: ما مسلما همه را ترغیب خواهیم کرد سهم خود را برای کاهش خشونت و ایجاد مقدمات لازم برای شروع مذاکرات ادا کنند.

کد N804324

وبگردی