آفتاب

شش ماده غذایی برای جلوگیری از ضعیف و خشک شدن چشم‌ها

شش ماده غذایی برای جلوگیری از ضعیف و خشک شدن چشم‌ها

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه می‌توان با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی به سلامت چشم‌ها کمک کرد، گفت: «بد نیست بدانید شش ماده غذایی وجود دارد که تأثیر مثبتی بر روی دید افراد می‌گذارد و جلوی ضعیف شدن آن‌ها، دژنراسیون ماکولای چشم، خشکی چشم، آب مروارید و... را می‌گیرد.»

دکتر پیام فرح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه اظهار داشت: «ماهی‌های حاوی امگا 3 مثل ماهی سالمون، ماهی تن و قزل‌آلا به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب امگا 3 از نوع DHA یا دوکوزاهگزائنوئیک اسید هستند، باعث جلوگیری از سندرم چشم خشک می‌شوند و برای سلامت چشم مفیدند بنابراین برای حفظ سلامت چشمتان می‌توانید آن‌ها در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.»
وی در ادامه توضیح داد: «ماده غذایی دیگر، هویج است. بتاکاروتن موجود در این سبزی برای حفظ سلامت شبکیه چشم بسیار مفید بوده و جزو خوراکی‌هایی است که در جلوگیری از کاهش دید نقشی مؤثر دارد. البته مصرف سبزیجات برگ‌سبز مثل اسفناج، کلم بروکلی و حتی انواع خانواده کلم هم می‌توانند در حفظ سلامت چشم مفید باشند.»
به گفته این متخصص تغذیه این سبزیجات به علت آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به نام‌های لوتئین و زاگزانتین، باعث سلامت لکه زرد شبکیه چشم می‌شود و جلوی ابتلا به بیماری آب‌مروارید یا کاتاراکت را می‌گیرد. لکه زرد، بخشی از شبکیه است که بیشترین حساسیت به نور را دارد و باعث دید مستقیم و واضح می‌شود و برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. این لکه با شکل بیضوی حاوی رنگدانه‌های زرد و در نزدیکی مرکز شبکیه است.
فرح‌بخش در ادامه با ذکر این نکته که از تأثیر تخم‌مرغ در سلامت چشم هم نباید غافل شد، گفت: «این ماده غذایی حاوی روی یا زینک و همچنین لوتئین و زاگزانتین است که جزو آنتی‌اکسیدان‌های خوب به شمار می‌رود و برای سلامت لکه زرد شبکیه بسیار مفیدند.»
وی در پایان اظهار داشت: «البته مصرف مرکبات مثل پرتقال، لیموترش و شیرین و نارنگی و... و همچنین انواع توت مثل توت‌فرنگی، تمشک و توت سیاه نیز به دلیل دارا بودن ویتامین C فراوان می‌توانند در پیشگیری از بروز آب مروارید مفید باشند و باعث سلامت لکه زرد موجود در شبکیه شوند. آخرین ماده غذایی هم بادام است. تقریباً با خوردن یک مشت بادام نصف نیاز روزانه بدن به ویتامین E تأمین می‌شود و دریافت کافی این ویتامین برای سلامت شبکیه چشم بسیار مفید است.»
کد N804228

وبگردی