آفتاب

تنش در روابط الجزایر و موریتانی/ الجزایر رایزن سفارت موریتانی را اخراج کرد

تنش در روابط الجزایر و موریتانی/ الجزایر رایزن سفارت موریتانی را اخراج کرد

یک دیپلمات موریتانیایی از اخراج یکی از اعضای سفارت این کشور از سوی وزارت خارجه الجزایر بدون هیچ توضیحی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، محمد سالک ولد ابراهیم، مدیر روابط عمومی وزارت خارجه موریتانیا اعلام کرد: وزارت خارجه الجزایر در پیامی به یکی از رایزنان سفارت ما در این کشور ابلاغ کرد 24 ساعت فرصت دارد خاک الجزایر را ترک کند.

وزارت خارجه الجزایر در این ابلاغیه دلیلی برای کار خود نیاورده است.

ولد ابراهیم نیز تنها به تایید این خبر اکتفا کرد و از هرگونه موضعگیری نسبت به این اقدام الجزایر و یا توضیحی در این خصوص خودداری کرد.

این مقام موریتانیایی عصر روز گذشته به نواکشوت بازگشت.

این اقدام دولت الجزایر تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که موریتانیا مشاور اول سفارت الجزایر در نواکشوت را به اتهام انتشار مقاله‌ای در یکی از پایگاه‌های خبری این کشور اخراج کرد. دولت موریتانیا این مقاله را توهین به روابط خارجی خود تلقی کرد.

دولت الجزایر نیز نسبت به اخراج دیپلمات خود از نواکشوت موضعگیری رسمی نکرد و تنها روزنامه الشروق این کشور به نقل از یک منبع در وزارت خارجه نوشت که الجزایر پاسخ بزرگی به این اقدام خواهد داد و دلیل اخراج دیپلمات ما قابل درک نیست و موضوع هنوز در دست بررسی است.

اخراج دیپلمات‌های دو کشور موریتانیا و الجزایر پس از آن بود که از زمان ریاست‌جمهوری محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهوری کنونی موریتانیا، روابط دو کشور در زمینه‌های منطقه‌ای و قاره‌ای پیشرفت زیادی داشت و دیدگاه‌های دو کشور در مورد مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی به یکدیگر نزدیک شد.

نزدیکی دو کشور پس از آن بود که روابط موریتانیا با مراکش در سه سال گذشته به شدت ضعیف شد موضوعی که مقامات دو کشور هیچ‌گاه به آن اشاره مستقیمی نکرده‌اند.

این در حالی است که ناظران سیاسی همواره به ادامه روابط دو جانبه موریتانیا و مراکش معتقد بودند و برای این ادعا به برخی از موضعگیری‌ها استناده می‌کردند از جمله اینکه نواکشوت تاکنون از تعیین سفیر در رباط خودداری ورزیده است.

اخراج دیپلمات‌های دو کشور از الجزایر و موریتانیا نیز زمانی صورت گرفت که کارشناسان سیاسی از روابط نزدیک مراکش و موریتانیا خبر دادند. این کارشناسان به سفرهای اخیر مسوولان دو کشور از جمله سفر محمد ولد محمد، رئیس حزب موریتانیا به رباط و استقبال گرم مراکش از وی پرداختند.

هنوز مشخص نیست اقدامات دو جانبه کشورهای الجزایر و موریتانیا علیه یکدیگر دلالت بر وجود بحرانی بزرگ در روابط این کشور دارد و یا اینکه مسائل جزئی زودگذری هستند که تاثیری در روابط دو کشور ندارند.

انتهای پیام

کد N803696

وبگردی