آفتاب

آ.سه.آن: اقدامات پکن در دریای چین جنوبی صلح و امنیت را تضعیف می‌کند

آ.سه.آن: اقدامات پکن در دریای چین جنوبی صلح و امنیت را تضعیف می‌کند

سران کشورهای عضو آ.سه. آن در بیانیه‌ای اعلام کردند، اقدامات چین در جزایر دریای مورد مناقشه چین جنوبی ممکن است صلح، امنیت و ثبات را در این منطقه تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، این بیانیه که هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است، از سوی کشورهای عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا(آ.سه.آن) که برای برگزاری نشست سالانه خود در مالزی جمع شده‌اند، آماده شده است.

در این بیانیه آمده است: ما در نگرانی‌هایی که برخی کشورها نسبت به ادعاهای مطرح شده در دریای چین جنوبی نقطه مشترک داریم؛ اقداماتی که اعتماد و اطمینان را تضعیف می‌کند و ممکن است صلح، امنیت و ثبات را در منطقه تحت تاثیر قرار دهد.

این نشست روز دوشنبه در کوالالامپور در حالی آغاز شد که تصاویر جدید ماهواره‌ای حاکی از افزایش احیاسازی اراضی در دریای چین جنوبی توسط چین است.

این در حالی است که برخی اعضای آ سه آن از حمله ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز نسبت به این منطقه غنی از ذخایر انرژی و دریایی ادعاهایی دارند. اما دولت پکن مدعی است که تقریباً تمامی این دریا متعلق به این کشور است و بر این اساس فعالیت‌های خود را در این آب‌ها افزایش داده است.

در همین حال مالزی نیز به عنوان رئیس دوره‌ای این نشست طی بیانیه‌ای از وزرای خارجه کشورهای منطقه خواست تا از طریق مکانیزم‌های گفت‌وگو بین چین و این بلوک با این مساله مواجه شوند.

پیش از این نشست فیلیپین از اعضای این بلوک خواسته بود تا سرانجام در مقابل پکن بایستند و خواستار پایان اقدامات آن در دریای چین جنوبی شوند.

انتهای پیام

کد N803657

وبگردی