آفتاب

آمادگی جدایی‌طلبان شمال مالی برای مذاکره بر سر صلح

آمادگی جدایی‌طلبان شمال مالی برای مذاکره بر سر صلح

شبه‌نظامیان شمال مالی به میانجی‌گران اعلام کرده‌اند که ماه آتی گفت‌وگو و رایزنی‌ها برای از سرگیری بحث‌ها درباره معاهده صلح را آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی یکی از گروه‌های جدایی‌طلب در شمال مالی گفت که این گروه ماه آتی درباره پیشنهاد صلح به میانجیگری سازمان ملل برای تعیین سرنوشت شمال مالی گفت‌وگو می‌کنند؛ مذاکراتی که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

دولت باماکو مستقر در جنوب و ائتلاف دیگری از گروه‌های مسلح حامی دولت با پیشنهاد سازمان ملل در اوایل مارس موافقت کردند اما ائتلاف طوارق پس از رایزنی با حامیانش در شمال مالی، این پیشنهاد را رد کرد. دولت مالی و دیپلمات‌هایی که نگرانند عدم برقراری صلح به ناآرامی بیشتر و تشدید خشونت‌ها بینجامد، برای آغاز مذاکرات فشار بیشتری را بر جدایی‌طلبان طوارق وارد می‌کنند و حتی تهدید به تحریم کرده‌اند.

سخنگوی جنبش ملی برای آزادسازی ازواد پیش از نشست 15 مه در الجزایر اعلام کرد: به دنبال تلاش نهادها و قدرت‌های بین‌المللی، ما موافقت خود را با سند اولیه شروع مذاکرات صلح اعلام می‌کنیم اما معاهده نهایی زمانی به دست می‌آید که مذاکرات فوری بر سر درخواست‌ای دیگر ائتلاف از سر گرفته شود.

هدف از توافق صلح، جلوگیری از قیام‌های آتی شبه‌نظامیان به رهبری طوارق است که از زمان استقلال مالی در 1960 چهار بار تکرار شده است. در تازه‌ترین ناآرامی‌ها که از سال 2012 آغاز شد، طوارق با شبه‌نظامیان افراطی متحد شدند و به مدت کوتاهی منطقه بیابانی شمال مالی را اشغال کردند.

انتهای پیام

کد N803528

وبگردی