آفتاب

عکس‌های عروسی؛ حسرت‌ها و افسوس‌ها

عکس‌های عروسی؛ حسرت‌ها و افسوس‌ها

دیدن عکس‌های عروسی همواره برای کسانی که تجربه عروسی ندارند همراه با شادی و نوعی حسرت بوده است، اما این رخداد برای کسانی که آن را تجربه کرده‌اند داستان متفاوتی دارد که ملیحه مشکل گشا در آثارش روایت کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، نمایشگاه نقاشی "ساق دوش" این روزها در گالری "اکنون" برپاست و آثار ملیحه مشکل‌گشا را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه تشکیل شده از 13 تابلو در تکنیک اکرلیک و رنگ روغن روی بوم و یک ویدیو آرت است که با زاویه‌ای تراژیک به سراغ عروس‌ها و مراسم عروسی رفته است.

مشکل‌گشا سعی کرده از روپوش و لعاب قشنگ عروسی پرده بر دارد و با زاویه دیگری به مراسم پر خرج عروسی نگاه کند. با گذشت زمان در نمایشگاه، این خطر احساس می‌شود که هر لحظه رنگ‌ها از تابلوها به پایین سٌر بخورند و گردابی زیر پای هر شخص به وجود آورند.

ملیحه مشکل‌گشا با اشاره به تکنیک‌های انتخاب شده در نقاشی‌ها، می‌گوید: در آثار ارائه شده، به دنبال نوعی فضای بغض آلود بودم که بیشتر فضایی روحی را می‌طلبید و باید مقداری از جسمی خلق کردن کاراکترها فاصله می‌گرفتم و این امر به جز ترکیب تکنیک‌های رنگ روغن و اکرلیک میسر نبود.

این هنرمند ادامه داد: عروس‌ها برای من هر کدام داستان مختلفی از زندگی را روایت می‌کردند و این را در هر یک از آثارم به شکلی نشان دادم. به عنوان نمونه سایه ساق دوش‌ها بر روی پیکره بی‌جان عروس یا در بعضی تابلوها با آوردن المان‌هایی به سرانجام شخص عروس پرداخته‌ام.

مشکل‌گشا افزود: وجود المان‌ها را یا در اندام "عروس " تعبیه می‌کردم و یا به صورت ایجاد فضای قاب شکل و یا فضای مشکی در پشت شخصیت‌ها سعی کردم، عروس را در فضاها و زاویه‌های دیگری قرار دهم.

منجوق‌ها و پولک‌هایی که غنابخش نقاشی‌اند...

یکی از دلایل پس‌رفت و عقب ماندگی نقاشی شاید این باشد که همه چیز را در بوم نقاشی جستجو می‌کند. در طول تاریخ، نقاشان با اصرار بر ترکیب رنگ‌ها و تکنیک‌های مختلف در نقاشی می‌کوشیدند تا با بهره‌گیری از انتزاع یا واقع‌نمایی دست به خلق بزنند . با گذر تاریخ و اشباع شدن بوم‌ها از رنگ‌های گوناگون کم کم نقاشی شروع به در جا زدن کرد و همین موجب شد تا جا برای هنرهایی همچون گرافیک باز شود.

اما انگار که مشکل‌گشا از این خطر آگاهی پیدا کرده و رندی تمام سعی داشته تا با آوردن پولک دوزی و منجوق دوزی راه تکرار و در جا زدن در تابلوهایش را ببندد. این امر موجب افزودن غنا و استحکام بیشتر به تابلوهایش نیز شده است.

این هنرمند در توضیح وجود پولک دوزی و منجوق دوزی به صورت برجسته در تابلوها گفت: اساس وجود پولک و منجوق دوزی بر این بود که نشان دهم این المان‌ها فریبنده و ظاهری هستند، اما اینکه به صورت برجسته کار شدند ناپایدار بودن آن را می‌خواستم برسانم.

وی افزود: می‌خواستم هنر نازلی همچون منجوق دوزی از نظر اذهان عمومی را به هنری فاخر مثل نقاشی وصل کنم و در کنار هم ارایه دهم، چراکه باید این وجه استعماری هنرها نسبت به یکدیگر را در عصر حاضر شکاند.

ویدیو آرت؛ فضا را می‌شکند

در دنیای معاصر آدمی و نیاز آدمی با یک و یا دو هنر ارضا نمی‌شود. از طرفی هر هنرمند هر چقدر هم که نگاه تازه‌ای به موضوعی داشته باشد، این خطر را احساس می‌کند که در خلق آثار نباید به تکرار بیفتد. مشکل‌گشا راه حل خود را ارائه داده و در نمایشگاهش سعی کرده که در کنار نقاشی‌ها ویدیو آرت ارائه کند تا با شکاندن فضای ساکن تابلوهای نقاشی‌اش و بهره‌گیری از مواهب ویدیو آرت که همان ماژول‌های حرکتی آن است به زوایای دیگری از سوژه اشاره کند.

ملیحه مشکل‌گشا در توضیح وجود ویدیو آرت در این نمایشگاه می‌گوید: خواستم در قالب و مدیومی جدید به سوژه " عروس " بپردازم که باعث هم‌افزایی شود، به همین دلیل است که در فضای ویدیو آرت مثل تابلوها تم آبی سرمه‌ای قالب است.

وی می‌افزاید: ویدیو آرت ارائه شده در اینجا از نگاه عروسی است که مراسم عروسی را می‌بیند، مراسمی که در چشم عروس" بنا به دلایلی تار و مبهم است."

به گزارش ایسنا؛ نمایشگاه "ساق دوش" تا 10 اردیبهشت ماه از ساعت 16 الی 20 در گالری اکنون برپاست.

انتهای پیام
کد N803351

وبگردی