آفتاب
کارشناسان مصری:

عربستان نمي تواند ارتش مصر را اجاره کند

عربستان نمي تواند ارتش مصر را اجاره کند

گروهی از کارشناسان با حضور در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کردند ارتش مصر اجیر هیچ کشوری نیست و قاهره نباید اجازه سردمداری آن را به سعودی ها بدهد

به گزارش خبرگزاري مهر، رسانه های وابسته به رژیم آل سعود مدعی می شوند که مسلمانان حامی حمله به مردم یمن و خواستار شکست جنبش انصارالله هستند. با این حال این ایده القایی از سوی بسیاری از رسانه های کشورهای عربی مردود شناخته شده است. در همين راستا شبکه ماهواره اي نیل در یکی از برنامه های سياسي خود، با تحلیل جنگ سعودی ها علیه ملت یمن به سران قاهره این پیام را داد که آل سعود در این جنگ بازنده اصلی است.

این شبکه مصري اذعان کرد که هم اکنون مدیریت این جنگ به دست افرادی کم سن و سال و بی تجربه سپرده شده در صورتی که جنگ، نیاز به تجربه و سابقه دارد و تاریخ نشان داده افرادی که سابقه بی خردی در جنگ را داشته اند، به شدت شکست خواهند خورد. در ادامه این برنامه، تحلیلگران سیاسی از بی کفایتی پادشاه سعودی و ولی عهد اين كشور سخن رانده و متذکر شدند، «ملك سلمان بن عبدالعزيز» هیچگونه تجربه سیاسی و نظامی نداشته و اینگونه رفتارها بدون شک وی را در سیاست و اداره حكومتش به چالش می کشاند.

کم سن و سال بودن وزیر دفاع عربستان هم موجب شده که بسیاری از مفسران ی وی را فردی ناپخته و بی خرد معرفی کنند. تحلیلگران شرکت کننده در این برنامه همچنین نسبت به اعتماد سران دیگر کشورها به عربستان هشدار داده و گفتند: جای تعجب دارد که مدیریت ارتش های عربی به دست یک فرد جوان بی تجربه بیافتد و سران عرب شاهد قتل عام مردم بی گناه توسط آل سعود باشند.

در ادامه این برنامه تعدادی از شخصیت های سیاسی مصر اعلام كردند که هم اکنون پیکره آل سعود متشنج است و تعدادی از شاهزادگان از پادشاه درخواست کرده اند که هرچه سریع تر جنگ را متوقف کند ولی برخی از شاهزادگان قتل عام یمنی ها را مقدم تر می دانند و به آن اصرار می ورزند.

اين افراد افزودند: از سران سیاسی و نظامی مصر تقاضا داریم که نگذارند خون جوانان مصري در این جنگ ریخته شود. ارتش مصر، متعلق به ملت مصر است و مردم مصر از وضع موجود در یمن آگاه هستند و نارضایتی خود را اعلام کرده اند. ارتش مصر اجیر هیچ کشوری نیست و سران مصر نباید اجازه سردمداری ارتش را به سعودی ها بدهد. در پایان اين برنامه، شخصیت های سیاسی مصر خطاب به «عبدالفتاح سیسی» سوال هایی را مطرح کردند و گفتند: آیا شما راضی هستید که ارتش مصر توسط دلارهای عربستان به فروش رود؟! چگونه است شما كه تجربه نظامی داريد اجازه می دهید یک فرد جوان و بی تجربه ارتش مصر را اداره کند؟

کد N803316

وبگردی