آفتاب

پاسخ کوبندۀ سیدحسین موسویان به اظهارات ضدایرانی یک آمریکایی

پاسخ کوبندۀ سیدحسین موسویان به اظهارات ضدایرانی یک آمریکایی

سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین مذاکره کننده هسته ای در نشست موسسۀ کارنگی پاسخ کوبنده ای به اظهارات ضدایرانی یک آمریکایی داد.

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و سفیر سابق ایران در آلمان که چندی پیش میهمان موسسۀ مطالعاتی کارنگی با موضوع بررسی بیانیۀ لوزان بود، پاسخ کوبنده ای به اظهارات ضدایرانی یک آمریکایی داد.
موسویان در پاسخ به ادعاهای یک مستمع آمریکایی در این نشست دربارۀ اینکه ایران تهدید بزرگی برای اسراییل است و بمب های هسته ای این رژیم بیشتر جنبه دفاعی دارد، در ابتدا به حالت شوخی با توجه به سوال بی ربط وی گفت:

اول بگویید موضوع هسته ای ایران چه ربطی به موضوع به رسمیت شناختن اسراییل دارد. موسویان در ادامه افزود:

اگر می گویید که بمب هسته ای برای دفاع خوب است، پس باید معتقد باشید که همه کشورها آنرا برای دفاع از خود و امنیت شان داشته باشند. چون هر کشوری در منطقه خاورمیانه در حال حاضر با تهدیدات و خطرات بزرگی روبروست.


دوم اینکه اگر ایرانی‌ها می گویند " مرگ بر آمریکا" و یا این کشور را شیطان بزرگ می خوانند، بله حق با شماست، اما فراموش نکنید که همۀ دولتهای آمریکا از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نیز از همین زبان استفاده کرده اند؛ کلمات و عباراتی همچون دولت تروریسم، کشور یاغی، تغییر رژیم؛ آمریکایی ها نیز همین سیاست و ادبیات را با ایرانی ها داشته اند. پس تنها ایرانی ها نیستند که از این شیوه استفاده می کنند، آمریکایی ها نیز از همین ادبیات در مدت 35 سال اخیر استفاده می کنند.

موسویان افزود: من بی اعتمادی و دشمنی میان دو کشور را انکار نمی کنم. بی اعتمادی و دشمنی یک مسئله متقابل است. همین بی اعتمادی است که می گویید ایرانی ها، آمریکایی ها را کشته اند؛ آیا این واضح نیست؟ آیا روشن نیست که یک میلیون ایرانی در طول جنگ صدام علیه ایران و حمله وی کشته شدند و آمریکا از او حمایت کرد.

آمریکایی ها می توانند بگویند: آهای آمریکایی‌ها، شما یک میلیون ایرانی را کشته اید. این روشن واضح است که یکصد هزار ایرانی با سلاح های ممنوعه و کشتار جمعی کشته شدند و آمریکایی ها از صدام حمایت کردند، سندهای این حمایت نیز در کنگره آمریکا موجود است، می توانید بروید و ببینید. آمریکایی ها همۀ ابزارها، متریال و تکنولوژی این حمله را در اختیار صدام قرار دادند. قطعا ایرانی ها مقابله به مثل می کنند. نمی توانید انتظار داشته باشید که آمریکایی ها تحریم کنند، فشار بیاورند، به ایران حمله کنند، در راستای تغییر رژیم گام برداند و ایرانی ها فقط نگاه کنند و بگویند" متشکریم آمریکا. قطعا آنها مقابله به مثل می کنند و شما نمی توانید از این مقابله به مثل گلایه مند باشید.

موسویان در ادامه افزود: ما داریم دربارۀ این مسئله صحبت و بخث می کنیم که چگونه می توان میان ایران و آمریکا صلح برقرار کرد. معیار و ملاک جهان و جامعه بین الملل پیمان منع اشاعۀ سلاح‌های هسته‌ای (ان. پی. تی) است و نه نتانیاهو.

اگر می خواهیم بین ایران و آمریکا اعتماد داشته برقرار کنیم، معیار و ملاک باید در هر موضوعی چه باید باشد؟ قوانین بین المللی؛ درباره مسئله هسته ای، ملاک و معیار ان.پی.تی است. اگر قرار است معامله ای بر اساس ان.پی.تی صورت گیرد این بهترین راه برای اعتمادی سازی، برقراری صلح و حل نقاط اختلاف است.
موسویان در ادامه پیرامون ادعاهای این آمریکایی درباره حقوق بشر در ایران گفت: من مدعی نیستم که ایران بهترین حقوق بشر را در منطقه دارد؛ اما کدامیک از متحدان شما در منطقه وضعیت دمکراسی بهتر از ایران دارد. قطعا ایران در مقایسه با متحدان منطقه ای شما از جمله عربستان سعودی، بیشترین دمکراسی را دارد.

آمریکا بیش از 30 سال از رژیم فاسد مبارک حمایت کرد، تصور می کنید به خاطر دمکراسی بود، دست بردارید؟

5252

کد N803295

وبگردی