آفتاب

روسیه به دنبال متحد در آمریکای لاتین است

روسیه به دنبال متحد در آمریکای لاتین است

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با اشاره به تلاش های روسیه برای گسترش نفوذ خود در منطقه آمریکای لاتین نوشت روسیه به دنبال متحد سیاسی در این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به دیدار اخیر رئیس جمهور آرژانتین از مسکو و امضاء چندین توافق همکاری بین دو کشور نوشت: پوتین بیشتر به دنبال متحد در آمریکای لاتین است تا امضاء قرار داد های تجاری.

این روزنامه نوشت: با وجود اینکه منافع اقتصادی روسیه در آمریکای لاتین در دهه های گذشته گسترش یافته است اما این منافع اقتصادی برای روسیه محدود هستند.

در این مقاله ادعا شده است در پی تحولات اوکراین و فشارهای آمریکا و اروپا بر روسیه این کشور بیشتر در تلاش است تا متحدان سیاسی در آمریکای لاتین برای خود بیابد تا امضای توافقنامه های اقتصادی.

دیانا نگرو پونته کارشناس مسائل جنگ سرد در اندیشکده ویلسون با اشاره به روابط نه چندان مناسب آرژانتین با آمریکا و انگلیس معتقد است این مسئله می تواند این کشور را متحد خوبی برای روسیه بکند.

وی در ادامه می گوید: روسیه نه تنها نیاز به دوست در عرصه تجاری دارد بلکه در سازمان ملل نیز نیاز به دوست و متحد دارد.

در ادامه آمده است آرژانتین از مواضع روسیه در قبال جزایر مورد مناقشه اش با انگلیس (فالکلند)  استقبال می کند و در قبال آن آرژانتین هم به درخواست سازمان ملل که از اعضا خواست تا الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نشناسند به این مسئله رای ممتنع داد.

در ادامه به توافق روسیه و آرژانتین درباره سرمایه گذاری شرکت گازپروم روسیه برای استخراج نفت شل از حوزه ماکا موراته آرژانتین اشاره شده و آمده است این توافق و مبهم و غیرالزام آور است.

دانیل گرولد کارشناس انرژی در بوینس آیرس با اشاره به توافق مذکور می گوید: تعجب انگیز است که گازپروم که بزرگترین تولید کننده گاز در جهان است و در حال حاضر قادر به فروش میزان زیادی از گاز خود در جهان نیست می خواهد بیاید و در آرژانتین گاز استخراج کند.

این کارشناس انرژی معتقد است در پشت این توافق تجاری احتمالا انگیزه های سیاسی قرار دارند.

نویسنده از دیگر دلایل تلاش روسیه برای حضور در آمریکای لاتین را ایجاد بازار فروش تسلیحات در این منطقه و همچنین واردات مواد غذایی از این منطقه به ویژه از آرژانتین و برزیل بعد از تیرگی روابط روسیه با فروشندگان سنتی محصولات غذایی در اروپا عنوان می کند.

خانم نگرو پونته با اشاره به افزایش میزان صادرات روسیه به آمریکایی لاتین از میزان 3 میلیارد دلار در سال از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق به 24 میلیارد دلار در سال 2013 این رقم را رقم قابل ملاحظه ای برای روسیه نمی داند به ویژه در مقایسه با تجارت 260 میلیارد دلاری چین با کشورهای این منطقه.

ولادیمیر داویدکوف مدیر موسسه آمریکای لاتین وابسته به آکادمی علوم روسیه درباره تلاش روسیه برای نزدیک شدن به کشورهای آمریکای لاتین می گوید: روسیه در منطقه در نقطه مقابل آمریکا عمل می کند. کشورهای آمریکای لاتین خواستار استقلال بیشتر از آمریکا در عرصه اقتصادی ،نظامی و سیاست خارجی هستند و خواهان تعیین سرنوشت خودشان هستند که ما در روسیه از این قضیه استقبال می کنیم و آنها را تشویق می کنیم.

بنا به گفته نگروپونته این کارشناس مسایل جنگ سرد روسیه در حال حاضر در تلاش برای تعمیق روابط خود با نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا است.

در این گزارش همچنین آمده است برخی خبرها مبنی بر دادن 12 بمب افکن دورپرواز دوران اتحاد جماهیر شوروی از سوی روسیه به آرژانتین در قبال واردات گوشت و غلات موجب بروز نگرانی هایی در انگلستان شده است بطوریکه در ماه گذشته انگلستان هزینه های دفاعی خود در جزایر فالکند را بالا برد.

 

 

 

کد N803177

وبگردی