آفتاب

جعفری: عراق در برابر مشکل جهان شمول تروریسم قرار دارد

جعفری: عراق در برابر مشکل جهان شمول تروریسم قرار دارد

ابراهیم جعفری در جمع سفرای کشورهای عرب با تاکید بر اینکه داعش یک گروه تروریستی چند ملیتی است و هرگز به اسلام ارتباطی ندارد، گفت: عراق در برابر مشکلی جهانی است و از همه کشورهای عرب می‌خواهیم به عراق سفر کنند تا ببینند که واقعیت با آنچه می‌شنوند، متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز عراق‌، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در جمع سفرای کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: عراق با مشکل جهان شمول تروریسم مواجه است و از یک مشکل عراقی – عراقی و یا عراقی – عربی و یا عراقی- اسلامی گروه تروریستی داعش یک گروه تروریستی متشکل از ملیت‌های گوناگون است که ارتباطی با اسلام ندارد.

جعفری در ادامه اظهار داشت: زمانی که شهر موصل به دست تروریست‌ها سقوط کرد ما پیام خود را به جهان رساندیم و همه کشورهای عربی و اسلامی نیز به نوبه‌ی خود با ما همدردی کردند ما به نیویورک نیز سفر کردیم و در آنجا پاسخ خوبی دریافت کردیم که چکیده آن این بود که داعش هرگز با اسلام ارتباطی ندارد و اسلام از این اقدامات بری است.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه گروه‌ها به عراق شامل ورود نیروهای ائتلاف آمریکایی به عراق نیست و این حمایت‌ها تنها به حمایت هوایی و انسانی محدود می‌شود، تاکید کرد: نیروهای داوطلب مردمی در عراق تجربه‌ای بسیار خوب بود در میان این داوطلبان انسان‌های بسیار خوبی هنوز وجود داشتند.

وی در ادامه گفت: شایعاتی که در برخی رسانه‌ها مبنی بر تخطی این نیروها منتشر شده‌، دروغ‌هایی است که به نیروهای ما و نیروهای داوطلب مردمی نسبت داده شده است و هرگز صحت ندارد. مرجعیت دینی شیعیان عراق نیز در تصمیم گیری‌ها‌، فعالیت‌ها و اجرای عملیات در کنار نیروهای مسلح عراق بود به همین دلیل هم این نیروها پیشروی کردند و پیروز شدند.

این مقام عراقی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش عراقی بر این است که مشکل خود را براساس تفاهم سیاسی حل کند، گفت: برای مقابله با داعش و نابودی آن‌ تنها به راه حل‌های نظامی بسنده نکردیم بلکه به صورت جدی محیط و جامعه‌ای را که فضای مناسب بر رشد داعش در عراق فراهم کرده‌، مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم علاوه بر برخی اختلافات سیاسی و برخی اختلافات مذهبی میان اهل تسنن و تشیع دولت عراق نیز از مشکلات اساسی در وزارت دفاع و وزارت کشور رنج می‌برد و همچنین میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان شکاف‌هایی وجود دارد اما ما این مشکلات را با توافق بر منشور بیست بندی اشرف حل کردیم. در این منشور اولین بند مربوط به تشکیل دولتی است که تمامی اقوام و طبقات مردمی عراق را در بر گیرد مثل کاندیداهایی عراق در پارلمان.

جعفری در ادامه خطاب به سفرای کشورهای عربی حاضر در نیویورک گفت: از عراق دیدن کنید و یا هیات‌هایی را به نمایندگی از خود به عراق بفرستید تا ببینید که همه چیز برخلاف آن است که می‌شنوید.

وی با تکذیب حضور نیروهای ایرانی در خاک عراق گفت: ایرانی‌های حاضر تنها مشاوران ما هستند و ما رایزنی‌ها در خصوص مقابله با تروریسم را نه تنها با ایرانی‌ها بلکه با انگلیسی‌ها‌، استرالیایی‌ها و نیوزیلندی‌ها آغاز کرده‌ایم.

وزیر خارجه عراق درباره مساله آوارگان استان الانبار نیز گفت: ورود ساکنان استان الانبار را به بغداد رد نمی‌کنم سختگیری‌هایی در این زمینه وجود دارد برخی مدعی هستند که از الانبار به بغداد گریخته‌اند در مورد این افراد گمان تروریسم بودن وجود دارد به همین دلیل بازرسی‌ها با دقت انجام می‌شود. اما همه شهرهای عراق به روی برادرانمان گشوده است. تعداد زیادی از ساکنان الانبار در حال حاضر در منطقه‌ای میان نجف و کربلا ساکن هستند.

انتهای پیام

کد N802864

وبگردی