آفتاب

مخالفت شبه‌نظامیان فجر لیبی با پیشنهاد سازمان ملل/محاصره نیروهای داعش در سرت

مخالفت شبه‌نظامیان فجر لیبی با پیشنهاد سازمان ملل/محاصره نیروهای داعش در سرت

با وجود اینکه فرستاده سازمان ملل به لیبی در پایان دور اخیر مذاکرات صلح این کشور در مراکش اعلام کرد که به توافق 80 درصدی برای حل بحران لیبی رسیده است و از رهبران شبه نظامیان لیبی خواست اولین نشست خود را برگزار کنند تا به درگیری‌ها پایان دهند اما گویی اوضاع میدانی هیچ حکایتی از برقراری صلح و آرامش در لیبی آشوب زده ندارد چراکه شبه‌نظامیان فجر لیبی مخالفت شدید خود را با این دعوت فرستاده سازمان ملل اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که به نظر می‌رسد قطار مذاکرات ملی لیبی تحت نظارت سازمان ملل بین گروه‌های درگیر به ایستگاه آخر رسیده و برناردینو لئون، فرستاده سازمان ملل به لیبی در پایان مذاکرات اخیر در مراکش از دستیابی به توافق 80 درصدی بر سر مسائلی نظیر تشکیل دولت توافق ملی، تاسیس شورای ریاستی و پارلمان جدید خبر داد اما اعضای پارلمانی که در شهر طبرق تشکیل شده سوالاتی در این خصوص مطرح کرده و تقریبا دستیابی به چنین توافقی را غیرممکن می‌دانند.

در همین حال شبه نظامیان موسوم به فجر لیبی مخالفت شدید خود را با دعوت لئون از فرماندهان این گروه برای شرکت در اولین نشست رهبران گروه‌های مسلح لیبی اعلام کرده‌اند و در این خصوص به روزنامه الشرق الاوسط مدعی شده‌اند که در کل جهان هیچ ارتشی وجود ندارد که در امور سیاسی دخالت کند و لئون خود می‌داند که مشکل لیبی سیاسی است.

مذاکرات لیبی تحت نظارت سازمان ملل شامل چهار مرحله بوده که شامل بررسی مساله شوراهای شهر، تشکیلات گروه‌های مسلح، جریان‌ها و احزاب سیاسی و نیز بافت اجتماعی این کشور بود که متشکل از شیوخ و سران عشایر و مناطق است.

در مذاکرات ملی لیبی نمایندگان پارلمان منتخب این کشور که مورد تایید جامعه جهانی است، شرکت کردند اما برخی نمایندگان پارلمان طبرق این مذاکرات را تحریم کردند.

با وجود دعوت برای نشست گروه‌های شبه نظامی و مسلح در لیبی برای برگزاری نشست، فتحی برقان، رئیس شورای نظامی لیبی اعلام کرد که نیروهای این شورا در شهر غریان در جنوب طرابلس به حالت آماده باش درآمده چون نیروهای وابسته به ارتش قبایل، نیروهای حامی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی که در حال حاضر حامی خلیفه حفتر، فرمانده کل "ارتش ملی" لیبی هستند، در دو منطقه القوالیش و الاصابعه در غرب این شهر مستقر شده و احتمال می‌رود که آنها در هر لحظه‌ای حمله کنند اما نیروهای این شورا آماده حملات آنها هستند.

منابع نیز در این خصوص عنوان داشتند که بیش از 50 خودروی وابسته به ارتش قبایل در منطقه القوالیش در غرب غریال مستقر شده است. این امر در حالی صورت می‌گیرد که تمامی محورهای درگیر در غرب طرابلس شاهد آرامش شکننده و درگیری‌های پراکنده با سلاح‌های سنگین میان نیروهای فجر لیبی با نیروهای ارتش قبایل است.

در همین حال از رسانه‌ها خبر می‌رسد که نیروهای مسئول تامین امنیت شهر سرت در این شهر دست به پیشروی زده و اعضای داعش را در داخل مجتمعی در مرکز شهر تحت محاصره هستند.

سخنگوی گردان 166 اعلام کرد: شهر سرت از روز جمعه شاهد درگیری شدیدی است و نیروهای داعش ناگزیر به عقب نشینی داخل این مجتمع شدند و اکنون آنها تحت محاصره ما هستند.

این نیروهای نظامی از سوی کنگره سراسری لیبی که در طرابلس تشکیل جلسه می‌دهد مسئول حفظ امنیت شهر سرت هستند.

سخنگوی گردان 166 وابسته به ریاست ستاد ارتش ملی لیبی اعلام کرد که نیروهای داعش با سلاح‌های سنگین مواضع استقرار این گردان را در ورودی‌های شهر سرت هدف قرار دادند.

از سوی دیگر، یک مهندس در میدان نفتی الفیل در غرب لیبی اعلام کرد که مسئولان این میدان نفتی را بسته‌اند اما اطلاعات دیگری در خصوص این امر منتشر نشده است. این میدان نفتی روزانه 100 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

لیبی که عضو سازمان اوپک بود موفق شد در سال جاری پس از چندین ماه تعطیلی مجددا این میدان نفتی را به راه بیندازد.

در همین حال منابع تاکید کردند که ارتش ملی لیبی منطقه النجیله در جنوب غرب طرابس را در روز شنبه تحت کنترل خود درآورد.

انتهای پیام

کد N802485

وبگردی